door
math » di 05 mei, 2020 18:22
Een mooi filmpje dat in 5 minuten duidelijk maakt waar het wat comfort betreft om gaat.
Leon schreef: ↑di 05 mei, 2020 10:37
Ik vind het wel erg opvallend dat hij alle meetresulaten vergelijkt met een geveerde (!) carbon zadelpen.
De in de video geteste zadelpennen zijn geen 'geveerde' carbon zadelpennen, maar gewone carbon zadelpennen. Ook zadelpennen van aluminium, titaan of staal veren in meer of mindere mate. Het grote voordeel van carbon is dat je het materiaal zo kunt vormgeven dat het in sommige richtingen heel flexibel is en in andere richtingen juist heel star. Dat gaat met buismateriaal veel moeilijker.
Ik gebruik al jaren een FSA K-Force Light zadelpen van carbon op mijn off-road reisfiets. Zie
test. Het inklemmen komt wat nauwer en je hebt een speciale carbon-pasta nodig die meer stick-wrijving met de zadelbuis geeft.
Datzelfde voordeel geldt ook voor carbon voorvorken. Enkele maanden geleden was hierover nog een topic waarin heel terughoudend werd geoordeeld over gebruik bij reisfietsen. Zie
hier en
hier.
Carbon sturen hebben ook grote voordelen als het over comfort gaat. Je kunt zo'n stuur in verticale richting heel flexibel maken, waardoor de oneffenheden van het wegdek minder voelbaar zijn, en in horizontale richting star.
Maar ook bij sturen van aluminium en staal heb je veel verschil in comfort. Dat hangt af van de buisdiameters, de wanddikte en de vorm (gebogen is comfortabeler dan recht).
Zie bv.
https://www.mtb-news.de/news/surly-sqla ... est-lenker