Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Alee Denham over rijcomfort - Forum Wereldfietser

Alee Denham over rijcomfort

Duidelijk heel veel liefhebbers van stalen frames hier. Een recent filmpje van Alee Denham over framemateriaal vind ik een mooie om te delen hier, omdat leden vaak staal aanraden in verband met comfort. Hij noemt interessante punten waarom framemateriaal hier slechts een kleine rol in speelt. Kan en zal vast ook gezien worden als reclame voor Koga, die nu enkel alu frames verkoopt volgens mij (Koga sponsort Denham). Ieder zijn eigen persoonlijke voorkeur natuurlijk.

Link:
https://www.youtube.com/watch?v=Lb4ktAbmr_4
Het zal wel aan mij liggen: reclame voor stalen frames vanwege een alu-frame fabrikant....?? :roll: :roll:
Het moet niet gekker worden.
Een nogal simplistische uitleg in de video.
Er wordt alleen over een verticale flex gesproken.
Wil je een frame goed beoordelen dan is vorkstijfheid, bracketstijfheid en torsiestijfheid bepalend.
Ik vind het wel erg opvallend dat hij alle meetresulaten vergelijkt met een geveerde (!) carbon zadelpen. Het aantal fietsers dat met een geveerde zadelpen rondrijdt is toch behoorlijk beperkt.
Het lijkt wel een reclame voor die zadelpennen.

Aanvullend op jumbo: Erger(lijker) vind ik dat hij er van uitgaat bij zijn interpretaties dat rijcomfort uitsluitend wordt bepaald door de zadelkant van de zit. Hij vergeet de stuurkant totaal!
Zelf heb ik ervaren dat ook aan de stuurkant een fiets erg oncomfortabel kan zijn, terwijl de geometrie en de afmontage van de hele fiets vrijwel identiek waren.

Er zit zeker veel in, maar het lijkt me ook wat simplistisch uitgelegd zo.
Hij mist ook de voor de hand liggende waarneming dat de lengte van de uitstekende zadelpen ook wel eens een flinke rol kan spelen en dat zelfs het deel van de zadelpen IN het frame* een rol kan spelen. Dat mist hij logischerwijs omdat die flexpen nu eenmaal erg comfortabel om niet te zeggen slap is.e]

*: in het filmpje kun je bij 1:40 min zelfs met het blote oog zien dat niet alleen de zadelpen buigt, maar dat ook de zitbuis buigte waarmee de zadelpen ook meer mee kan geven. Juist die buiging op grotere afstand van het zadel maakt veel uit.
Veel herhalingen in het filmpje maar ik vind het allemaal wel logisch klinken.

Vroeger horizontale bovenbuis dus altijd een korte zadelpen. Daarnaast zeer smalle bandjes. De "flex" kon alleen uit het frame komen.
Nu sloping frames dus langere zadelpen, plus dikkere banden. De "flex" zal dus eerder uit andere componenten komen waardoor de invloed van het frame zelf gering is.

Belangrijkste conclusie: bagage en dikke banden zorgen voor het meeste comfort, dus hier op het forum zit het wel snor met het comfort :)
Zou er veel verschil zitten in vering van een rechte en een gebogen voorvork?
Knipsel.PNG
Of een hoge of lage flens en recht of schuiner rijgen van de spaken.
Een mooi filmpje dat in 5 minuten duidelijk maakt waar het wat comfort betreft om gaat.

Leon schreef:
di 05 mei, 2020 10:37
Ik vind het wel erg opvallend dat hij alle meetresulaten vergelijkt met een geveerde (!) carbon zadelpen.
De in de video geteste zadelpennen zijn geen 'geveerde' carbon zadelpennen, maar gewone carbon zadelpennen. Ook zadelpennen van aluminium, titaan of staal veren in meer of mindere mate. Het grote voordeel van carbon is dat je het materiaal zo kunt vormgeven dat het in sommige richtingen heel flexibel is en in andere richtingen juist heel star. Dat gaat met buismateriaal veel moeilijker.

Ik gebruik al jaren een FSA K-Force Light zadelpen van carbon op mijn off-road reisfiets. Zie test. Het inklemmen komt wat nauwer en je hebt een speciale carbon-pasta nodig die meer stick-wrijving met de zadelbuis geeft.

Datzelfde voordeel geldt ook voor carbon voorvorken. Enkele maanden geleden was hierover nog een topic waarin heel terughoudend werd geoordeeld over gebruik bij reisfietsen. Zie hier en hier.

Carbon sturen hebben ook grote voordelen als het over comfort gaat. Je kunt zo'n stuur in verticale richting heel flexibel maken, waardoor de oneffenheden van het wegdek minder voelbaar zijn, en in horizontale richting star.
Maar ook bij sturen van aluminium en staal heb je veel verschil in comfort. Dat hangt af van de buisdiameters, de wanddikte en de vorm (gebogen is comfortabeler dan recht).
Zie bv. https://www.mtb-news.de/news/surly-sqla ... est-lenker
Poppink schreef:
di 05 mei, 2020 12:33
Zou er veel verschil zitten in vering van een rechte en een gebogen voorvork?

Knipsel.PNG

Of een hoge of lage flens en recht of schuiner rijgen van de spaken.
Er zal vooral veel verschil zitten tussen een stijve en een slappe vork ;)

De verticale stijfheid van een wiel is bijna oneindig, daar hoef je weinig comfort van te verwachten.
math schreef:
di 05 mei, 2020 18:22
De in de video geteste zadelpennen zijn geen 'geveerde' carbon zadelpennen, maar gewone carbon zadelpennen. Ook zadelpennen van aluminium, titaan of staal veren in meer of mindere mate.
Hij heeft het (2.05 min) over een ('carbon flex') 'zadelpen die slechts 69N nodig heeft om 1 mm lager te gaan. Dat zou betekenen dat hij 12 mm omlaag gaat als ik er met mijn 85 kilo alleen al op ga zitten. Zo'n pen heb ik nog niet gehad, of het moet mijn Thudbuster zijn. Ik wist dus niet dat carbon pennen allemaal zo comfortabel waren. Hij heeft het zelf over 100 tot 200 x zo veel flex als bij een ouderwetse fiets. Verder in het filmpje blijft hij bij deze waarde in de vergelijkingen.

Als ik filmpjes zou gaan maker moet ik beslist ook mijn zonnebril op houden. Zo cool... (not).
Dan ben ik wel benieuwd in het effect op comfort tussen een geveerde zadelpen en bv een zadel als de Brooks 396 met veren.

Ziet er niet geweldig uit, maar lijkt wel comfortabel.
Leon schreef:
di 05 mei, 2020 10:37
Er zit zeker veel in, maar het lijkt me ook wat simplistisch uitgelegd zo.
Simplistisch? Ik vind het juist nodeloos gecompliceerd allemaal. Hij doet er maar liefst 9:42 over om te zeggen wat ook in 5 seconden had gekund. Op 7:55:
"And with luggage attached to any bike, I find them all to ride incredibly smooth."
Alles wat we hier op het forum hoeven te weten, toch?

;)

Carl
Carl schreef:
wo 06 mei, 2020 11:39
Leon schreef:
di 05 mei, 2020 10:37
Er zit zeker veel in, maar het lijkt me ook wat simplistisch uitgelegd zo.
Simplistisch? Ik vind het juist nodeloos gecompliceerd allemaal. Hij doet er maar liefst 9:42 over om te zeggen wat ook in 5 seconden had gekund. Op 7:55:
"And with luggage attached to any bike, I find them all to ride incredibly smooth."
Alles wat we hier op het forum hoeven te weten, toch?
Hij draagt naar mijn idee veel argumenten aan waarom framemateriaal misschien wel in mindere mate invloed heeft op comfort naast zadelpen, banden, bepakking etc. Zadelpennen ga ik mezelf in ieder geval eens in verdiepen, de rest zit wel goed.
Leon schreef:
wo 06 mei, 2020 10:47
...Hij heeft het (2.05 min) over een ('carbon flex') 'zadelpen die slechts 69N nodig heeft om 1 mm lager te gaan. Dat zou betekenen dat hij 12 mm omlaag gaat als ik er met mijn 85 kilo alleen al op ga zitten. ...
Bij zadelpennen hangt de invering natuurlijk sterk af van de insteekdiepte. De data die Denham noemt komen, meen ik, uit een test in BikeRadar. In de daar getoonde plaatjes zie je dat de Ergon CF3, de meest meegevende pen van de test, bij maximale insteekdiepte ongeveer 5,3 mm meegeeft bij een belasting met 85 kg. Bij de minimale insteekdiepte veert hij ongeveer 10 mm in (in de test was het meetgebied beperkt tot max 78 kg).

Een andere belangrijke factor voor het comfort is in hoeverre de zadelpen trillingen doorgeeft dan wel absorbeert. Dat is ook in bovengelinkte test onderzocht.

Ik word een beetje moe van al die gemakzuchtige commentaren over bijzaken zoals
Als ik filmpjes zou gaan maker moet ik beslist ook mijn zonnebril op houden. Zo cool... (not)..
math schreef:
wo 06 mei, 2020 18:12
Ik word een beetje moe van al die gemakzuchtige commentaren over bijzaken zoals
Als ik filmpjes zou gaan maker moet ik beslist ook mijn zonnebril op houden. Zo cool... (not)..
Rust dan naar goed uit want ik en ook anderen zullen ons niet altijd kunnen beheersen.
Maar OK ik had het beter moeten formuleren. Zoals zo: ik vind een presentator met een zonnebril echt geen porem.
Ik geloofde er allemaal niks van. Totdat: ‘Wat is mijn nieuwe fiets comfortabel’, logisch want is nieuw dus beter. Of zo iets. Zijn het de 40mm banden. Dus hop nog een barretje lucht extra in de banden. Het comfort bleef. Dus ja nu is voor mij het bewijs geleverd dat de composite vork en carbon zadelpen in mijn fiets zorgen voor comfort. Wetenschap van de koude grond :wink:

(Om die reden wilde ik een fiets met composiet vork, ik had het al eerder in een andere fiets ervaren. Carbon zadelpen was een moeitje want de enige passende pen zonder offset. Nu vind ik het feit dat de pen van carbon is een grote plus).
math schreef:
wo 06 mei, 2020 18:12
Bij zadelpennen hangt de invering natuurlijk sterk af van de insteekdiepte.
Hoe zit het eigenlijk met de veranderende afstand zadel-pedalen? Als ik zie dat ik de boel op mm-niveau afstel zou dat met een verende pen weer ongedaan gemaakt worden.
Fedor schreef:
do 07 mei, 2020 18:09
Hoe zit het eigenlijk met de veranderende afstand zadel-pedalen? Als ik zie dat ik de boel op mm-niveau afstel zou dat met een verende pen weer ongedaan gemaakt worden.
Met de Thudbuster is dat inderdaad even proberen. Na een paar fietstochtjes was het bij mij wel goed. Het verschil dunne schoenen versus bergschoenen is ongeveer even groot.
Fedor schreef:
do 07 mei, 2020 18:09

Hoe zit het eigenlijk met de veranderende afstand zadel-pedalen? Als ik zie dat ik de boel op mm-niveau afstel zou dat met een verende pen weer ongedaan gemaakt worden.
Ik heb een jaar of vijf geleden zes maanden lang een Trek Domane-racefiets gehad die uitgerust was met een soort verende zadelpen. Ik ben er nooit aan gewend geraakt en heb die fiets snel ingeruild voor een andere. Het systeem filterde inderdaad de schokken wat weg maar ik voelde die zadelpen de hele tijd veren. Het resultaat was dat ik niet meer goed zat op die fiets. Ik kan niet goed uitleggen wat er fout ging, maar ik voelde gewoon een deel van mijn toch al niet hoge vermogen wegvloeien naar die zadelpen, vooral op hellingen. Ik werd er krankjorum van. Comfort heeft een prijs.
Voor 20€ had je gewoon een vaste zadelpen kunnen kopen en als de rest van die fiets goed was, dan had je veeeeeel geld uitgespaard.
Fedor schreef:
do 07 mei, 2020 18:09
math schreef:
wo 06 mei, 2020 18:12
Bij zadelpennen hangt de invering natuurlijk sterk af van de insteekdiepte.
Hoe zit het eigenlijk met de veranderende afstand zadel-pedalen? Als ik zie dat ik de boel op mm-niveau afstel zou dat met een verende pen weer ongedaan gemaakt worden.
Fiets afstellen is geen absolute wetenschap. Heeft een artikel in Fiets gestaan over afstellen van een fiets op de berijder. Er werden meerdere ondernemers bezocht die zich hierin hadden gespecialiseerd en er waren diverse verschillen in afstelling van de fiets. Of een pen met meer dan een beetje vervelend is zal per berijder verschillen.
In welke mate mijn carbon pen precies comfort brengt weet ik niet (flest de pen meer dan een alu pen of dempt carbon meer trillingen), ik weet wel dat ik het prettig vind. Prettiger dan de alu pen waar ik hiervoor in dezelfde fiets mee reed.