Even voor de duidelijkheid: de idworx heeft HS33 Firmtec remmen en die zijn nog handiger dan de conventionele HS33 remmen zoals die op bijna alle andere fietsen worden gemonteerd. Ik zeg altijd tegen klanten dat de idworx een vrijwel compromiloos gebouwde fiets is.
Veel mensen vergelijken een Snel, Santos of Koga Signature (met Rohloff) met een idworx, maar dat is onmogelijk. Een Snel, Santos of Koga kan wat frameontwerp niet op tegen een idworx. Het frame van bijvoorbeeld een idworx Easy Rohler is specifiek voor die toepassing (met Firmtec-nokjes, eccentrisch as) gebouwd. Daarom zitten er geen nokjes op die er eigenlijk niet op horen. De andere merken hebben frames waarmee je flexiblerer bent wat opbouw betreft. Dus wil je op een idworx bijvoorbeeld V-Brakes, dan kan dat niet. Je wilt geen naafdynamo, dan kan dat bij idworx ook niet. En je wilt een kettingspanner i.p.v. een eccentrische as, dan kan dat ook niet.
De idworx ER 2007 gaat € 3.200,- kosten zonder kettingkast, maar er komt ook een ER sport. En nog mooier: idworx komt met de
Off Rohler, een 26 inch fiets met vaste voorvork, bestemd voor de vakantiefietser.
(Leuk; Gerrit heeft mij voor mijn komende reis er een aangeboden, maar Koga (mijn sponsor) is nu ook bezig een Rohloff fiets voor mij te bouwen zoals die in de Signature serie gaat komen.)
In het NRC stond een artikel over de Easy Rohler, wat duidelijk maakt hoe er naar deze fiets gekeken wordt. Zie de link hieronder. En inderdaad hij wordt het ijkpunt genoemd en dat klopt wel, want alle grote merken kijken goed naar hetgeen Gerrit uit zijn hoge hoed toert. Ik heb vaak met Gerrit gesproken en ik ken niemand die zoveel van het ontwerpen van fietsen -in de breedste zin van het woord- weet als hij. (Nou ja, hooguit Marten Gerritsen dan)
http://www.vakantiefietser.nl/idworx-NRC.htm