Leon schreef: ↑di 07 apr, 2020 13:09
DaVinci schreef: ↑di 07 apr, 2020 12:59
Die zogenaamde stadsremgrepen
Het is ook wel een erg ongelukkige naam, want van alle noodstops die ik moet maken gebeurt 99% in de de stad.
Als je je remmen goed afstelt, en vooral ook die stads-beugels goed gangbaar houdt, dan rem je ook prima met alleen die stadsgrepen. Ik gebruik bijna niet anders (misschien is dat de reden dat ze het goed doen, ze worden veelvuldig gebruikt).
Er is ook weinig tegen de mechanische achtergronden in te brengen, mits alles goed onderhouden is.
Ik heb in het verleden wel geliebaugelt naar de echt ouderwetse "Franse" remhandels, remhandels die juist centraal gemonteerd zijn en die met een omgekeerde "stads-beugel"de vorm van het stuur volgen ... alleen heb je dan geen enkele rem als je eens diep in de stuurbocht zit. Zo'n "Franse" remhandel zou voor mij nu wel een betere/mooiere oplossing zijn voor mijn derde rem
(alleen, waar vind je remhandels die 40 jaar geleden al overjarig waren).
En dan de vraag "waarom geen recht stuur" ?
Met de traditionele stuurbocht kan je je handen (hand bovenop duimen naar het midden) echt recht in het midden-deel plaatsen, maar je kan ze ook (op de bocht) of om juist omgekeerd om de bocht (hand opzij duimen bovenop) plaatsen.
Deze variatie lukt mij niet met een recht stuur. En dit nog afgezien van de (bescheiden) winst die de stuurbocht onderin biedt ... om soms eens "echt" diep te zitter, of om de fiets mee omhoog te duwen of (in de trein) aan te pakken.
Wat dan voor velen een onbekend (of overjarig) element in een en ander is is de stuurpen-derailleur-versteller, een dergelijke stuurpen-versteller past heel goed bij een "typische" randonneurshouding en bij het gebruik van stadsremhandels.
Ik heb wel eens anders geprobeerd maar ik werd er niet echt blij van. Ik wordt ook niet blij van de index-schakeling, het gaat net zo goed zonder en zonder is minder kwetsbaar, minder afstellen en universeler
(zo had de up-grade van 7 naar 8 speed heel weinig voeten in aarde, een andere cassette-body en een aangepaste cassette, that's all).
Samengevat:
Ik ben er gelukkig mee, en ik probeer soms wel iets anders maar ik zie weinig winst in "anders" ... en wel veel gedoe.
Mijn oorspronkelijke boodschap was evenwel vooral: Een eenvoudige strak omwikkelde schuim-huls kan een interessant alternatief zijn voor een dubbele laag verend stuurlint.