Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Miniroute in Bretagne - Forum Wereldfietser

Miniroute in Bretagne

Hallo,
komende zomer willen wij in Bretagne gaan fietskamperen met de kinderen (ruim 3 en 1). Alleen voor de jongste is dat de eerste fietsvakantie. We willen de auto ergens achterlaten en "daaromheen" een tocht maken. Gezien de kids, steile heuvels etc zal het dagtempo niet boven de 40 km uitkomen, en we willen ook veel rust inbouwen (dagje niks, dagje boot, dagje trein tussendoor).

Weet iemand wat dan een goeie buurt is om te zijn? Liefst een buurt waar het "kamperen bij de boer" wint van grootschalige campings.

Tot nu toe heb ik een oude route uit de Op Pad maar die is veel te sportief, en ik zou de route van de SNP-travelkidsreis in Bretagne kunnen nafietsen.

Alvast bedankt, Martin.

Hallo Martin,

Stel je vraag ook eens op het forum van www.fietsenmetkinderen.info. Op deze geheel vernieuwde website zul je veel andere vakantiefietsende ouders treffen.

Zelf ken ik Bretagne niet vanaf de fiets, dus concrete tips heb ik niet voor je...

Sandra

Hallo Martin,

Mijn fietservaring in Bretagne dateert van lang geleden (1989 en 93). Niettemin kan ik me 2 plekken herinneren die me wel geschikt lijken: Huelgoat aan de rand van de Monts d'Arrées in het westelijke binnenland en Pontivy een stuk oostelijker. Beide plaatsen lenen zich voor een rondrit waarbij het heuvelige binnenland en zowel noord- als zuidkust opgenomen kunnen worden. De heuvels in het binnenland komen niet boven de 300m. De noordkust heeft een iets minder gunstig klimaat, maar is mooier. Aan de zuidkust heb je meer bekende vindplaatsen van dolmens en menhirs (Carnac). De kustwegen zijn wel drukker dan de binnenwegen.

Literatuur: 1.) Fietsen in Frankrijk deel 1 (van mijn hand, met 2 rondritten vanuit de genoemde plaatsen), uitverkocht maar misschien nog in de bieb na te slaan 2.) Radatlas Bretagne, waarin ook Pontivy is opgenomen. Te bestellen op www.fietsgidsen.nl

Succes,
Luc

Er loopt een kanaal dwars door Bretagne. Le canal de Nantes a Brest. Meer dan 150 jaar oud. Oorsprong ver voor de Napoleontische tijd. Zeer schilderachtig. Absoluut vlak. Alleen een beetje klimmen bij de sluisjes. Voorzien van een zeer goed fietsbaar jaagpad. Volstrekt autovrij. Voldoende dorpjes en campings.
Mooiste stuk vond ik vanaf Mur de Bretagne naar het oosten.
Denk ook eens aan het Canal du Midi.
veel plezier, niko

Klopt, het Canal de Nantes a Brest is erg mooi. Ook leuk voor kinderen met veel kano's en bootjes op de rivier en plekjes waar je erin kan duiken. Ik was er in 1991, maar er zal niet veel veranderd zijn.

Ook mooi is het bij de plaatsen Paimpont, Malestroit etc en ook hoofdstad Nantes is een zeer fraaie stad. Zo wie zo is het hele binnenland erg rustig.

Het Canal gaat dwars door Bretagne van oost naar west. Het is een aaneenschakeling van gekanaliseerde riviertjes die met elkaar zijn verbonden. Het gehele kanaal is zo'n 360 kilometer lang en heeft 237 sluizen.

In aanvulling op bovenstaande:
De jaagpaden langs het kanaal van Nantes à Brest bieden inderdaad liefst 360 km autovrije route. let op: officieel is het wettelijk niet toegestaan erover te fietsen! Dat gebeurt overigens wel, en op grote schaal. Je moet officieel toestemming daarvoor aanvragen bij het VNF (Voies Navigables de France) 175 rue Ludovic Boutleux, BP 820, 62408 Béthune tel 0321632424. Die toestemming wordt doorgaans per omgaande verleend. De kwaliteit van de jaagpaden is sterk wisselend en vaak onverhard.
Deze info komt uit de brochure Véloroutes et voies vertes de France. Daarin staan nog meer 'groene wegen' in Bretagne meestal over in onbruik geraakte spoorbanen. Bijv. 111 km tussen Carhaix en St. Meen -le-Grand. De meeste zijn grotendeels onverhard. Ook te bestellen op www.fietsgidsen.nl
Nog een aanvulling: Ook Cycling France van Lonely Planet (ed 2001) bevat 2 meerdaagse rondritten in zowel noord- als Zuid-Bretagne met alle praktische info.
Kamperen bij de boer: Ik raad om in de reisboekhandel de complete campinggids van Frankrijk van de FFCC aan te schaffen. Verschijnt meestal in de loop van maart/april. Daarin naast 9000 'normale'campings in een aparte bijlage ook alle 2000 groene campings (à la ferme en aire naturelle)
Die bijlage is evt. met wat aanvullingen ook als aparte uitgave te verkrijgen.
Luc

Nooit iets van geweten dat je daar toestemming voor moest vragen.
Als Dulle belangstelling heeft heb ik nog wel een Franse route gids voor het Canal. Campings en wetenswaardigheden:
Jacques Clouteau
Le Canal de Nantes à Brest.
360 km
Guide du Randonneur.
Edition 2000
Les Editions du Vieux Crayon
ISBN: 2-9508486-1-3
(in het Frans)

Ik heb er nog even in gekeken en eigenlijk wordt het kanaal pas wat saaier ten westen van Châteauneuf du-Faou.
Over het algemeen vond ik de paden zeer goed te fietsen. Slechts kleine stukjes waren een beetje bagger.
Het jaagpad langs het Canal du Midi (ga vanaf Agen of Toulouse naar het oosten!) vond ik er af en toe erger aan toe zijn.

niko

De fietspaden over de verlaten spoorwegen zijn erg mooi, maar het stuk dat wij gefietst hebben was wel vergeven van de hekjes: bij elke oversteek 2 stuks, en vaak zo krap dat we van de fiets af moeten. Een kar moet je daar waarschijnlijk overheen gaan tillen. Wel iets om op te letten!

Groet,

Petra P.

In mijn herinnering is met name het zuiden goed te doen (maar ja, ik heb zelf geen kinderen...). Het stuk tussen Nantes en zeg maar Lorient, is redelijk vlak, met voldoende kleine rustige weggetjes, daarvandaan kan je ook makkelijk het meer heuvelachtige binnenland in. Plekken als het Parc Regional de Briere (boven St. Nazaire) en ronde de Golf de Morbihan (deze laatste wel drukker) zijn goed te fietsen.
Ook in het noorden zijn wel vlakkere gebieden te vinden, maar deze worden al snel afgewisseld met heuvelachtiger gebied. Maar met een Michelin kaart is een redelijke inschatting te maken.
Als je rustige kampeerplekken zoekt, kijk dan eventueel ook eens in de Groene Vakantiegids van Frankrijk van de ECEAT (Europees Centrum voor Eco en Agro Toerisme). Daarin vind je kampeeradressen bij ecologische boeren, maar ook kamers, gites, etc. Website: http://www.eceat.nl
Naast het Canal de Nantes a Brest is het ook zeer goed fietsen langs de rivier de Blavet (van Lorient naar Mur de Bretagne) Ik heb zelf het stuk van Pontivy naar Mur gefietst, prachtig, rustig smal paadje langs de rivier (staat niet op de Michelin kaart). Hoe de rest van de rivier is weet ik niet, maar kan me voorstellen dat dat vergelijkbaar is

groet
Ronald