Name: Yvonne
Email:
espi@dds.nl
Beste Christiaan
Sinds medio-juli heb ik een OLYMPUS digitale camera van 2,1 megapixel. Daar ben ik erg tevreden over, maar.... er zijn dus een paar mitsen en maren bij.
Echt goede foto's met hoge resolutie vullen heel snel een duur kaartje. Bij mijn camera heb ik 3 kaartjes van 64 MB bijgekocht. En die in een mum van tijd want ach, het kost niets, volgemaakt en dat in de allerlaagste resolutie. 800 foto's per kaart x 3 = 2400 foto's voor een reis van 2,5 maand.. ok er waren een paar gelegenheden waarbij ik extreem veel foto's heb genomen. Zodra je een digitale camera hebt wil je gewoon veel foto's nemen.. een lage resolutie is dan het gevolg.
Mijn tip is om dan ernaast toch een gewone camera mee te nemen en in jouw geval is het dan zinvol om wanneer je aan lezingen ed denkt diarolletjes te nemen. Dan neem je eerst een aantal proeffoto's met de digitale camera en vervolgens schiet je DE foto met een dia-camera.. heb je het beste van 2 werelden.
Zelf was ik altijd een kiekjes-fotograaf (ben ik nog) maar ik sta er versteld van hoe veel verbetering er is gekomen bij het maken van foto's .. vooral personen fotografeer ik nu heel anders, bijv. bijna altijd close-up en nogal eens vanuit kikvors-perspectief (vogelperspectief lukt niet zo makkelijk ) .
Dus doe die andere camera niet weg, maar houd 'm er bij.. vooral omdat wellicht de batterijen leeg kunnen raken, dan heb je tenminste altijd wat achter de hand.
Ik kocht 3 sets oplaadbare batterijen (3x4) en een oplader. Voor mijn reis in Frankrijk, was het soms afdoende om op een camping (lukt niet altijd) de lader in het stopcontact te steken bij mijn eigen stekkie. Maar meestal zorgde ik er voor een rustdag te organiseren bij mensen thuis (bezocht nogal eens Esperantisten onderweg) danwel in een jeugdherberg en laadde daar de batterijen op.. wel onder toezicht want een vriend raakte zijn lader en batterijen kwijt toen we op een camping naast de jeugdherberg bivakkeerden. Dus 3 sets volgens de zelfde gedachte waarom ik ook 3 fietsbroeken meeneem op vakantie: 1 in gebruik, 1 geladen en 1 die nog opgeladen moet worden.. meestal, als je spaarzaam met het bekijken van de gemaakte foto's omgaat en ook foto's maakt zonder scherm, gaat een set batterijen zo'n 3 dagen mee (voor plm 75 foto's).
Doordat slechts een kabel voor een USB bus bijgeleverd werd, moest ik wachten met uploaden tot ik een nieuwe pc had.. door omstandigheden duurde het toen nog weer even. Wat bleek, een van de aangeschafte kaartjes, waar ik in de laagste resolutie 800 foto's had staan.. was niet langer afleesbaar.. ik dacht daarmee alles kwijt te zijn. Toch maar het kaartje opgestuurd naar de Franse vriend waarmee ik de eerste 2 weken van de reis had gefietst en hij was in staat de kaartjes toch te lezen.. dus zo snel als mogelijk opslaan!
Hopelijk ben ik jou en anderen (?) hier mee van dienst.
De techniek is nog lang niet uitontwikkeld.. op de webstek van Olympus kan ik bijv mijn model C-200 Zoom niet eens meer terugvinden.. aanschaf was 6,5 maand geleden..
Yvonne
--- --- --- --- --- --- --- --- ---