door
EnriceV » wo 11 sep, 2019 15:26
Ik vind het ook wel handig om één adres te hebben, al merk ik dat het type materiaal toch bepaalt welke shop het beste aanbod heeft. Futurumshop is zich (terecht) gaan focussen en verkoopt nu hoofdzakelijk materiaal voor wielertoeristen en bundelt goedkopere onderdelen (bijvoorbeeld banden zijn vaak per 2 of meer) om transportkosten te kunnen besparen. Deze winkels gebruik ik (retour ervaringen tussen haakjes, als er niets staat geen ervaring):
- bike24.com: Mijn basisshop: juiste prijs, erg goedkoop voor Busch&Muller spullen, ruim aanbod qua onderdelen maar ook sportkledij. Het aanbod qua frames is groter aan het worden, met onder andere bombtrack, surly en salsa. (retour is kosteloos en verloopt vlot)
- kurbelix.de: ongeloofelijk ruim assortiment vooral gefocust op stads- en budget fietsen. De plek voor schroefpions, naafonderdelen van wat oudere naven (zoals conussen, freewheelbody's), goedkope wielen (en redelijke) wielen,...
- Hollandbikeshop.com: zoals de naam al suggereert vooral gefocust op stadsfietsonderdelen van Nederlandse fietsmerken, maar ook een goedkope plek voor Yepp stoeltjes, onderdelen van kinderfietskarren, onderdelen voor kinderfietsen (remgrepen, zadeltjes,...). Tevens onderdelen voor dahon vouwfietsen. (wel wisselende ervaring met de snelheid van hun klantenservice, maar wel altijd een oplossing gekregen)
- bike-components.de: goedkoper dan bike24.com, maar het assortiment wordt gedicteerd door de huidige modetrends. Dingen als 7 speed groepen of draadbalhoofden vindt je er nauwelijks. (vlotte en gratis retour)
- xxcycle.fr: enkel voor specifieke producten zoals Gilles Berthoud zadels of stronglight impact triple cranks (ook in tandem uitvoering)
Feit is dat er erg weinig mensen zijn met negatieve ervaringen met onlineshops voor fietsonderdelen, waarschijnlijk omdat het een niche is die niet interessant is voor afzetters. Wiggle en mantel, komen op mij over als uitverkopers: ze hebben soms scherpe prijzen voor één onderdeel, maar dan is het andere weer niet meer in voorraad. De ene keer hebben ze plots een bepaald merk/model, een paar weken later is het dan weer verdwenen. Kan dus interessant zijn, maar ik vind het handig om een wenslijstje aan te leggen en slechts een paar keer per jaar te bestellen.