Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tik in crank bij aanzetten op Rohloff-fiets - Forum Wereldfietser

Tik in crank bij aanzetten op Rohloff-fiets

Hallo, nieuw hier en in deze wereld

Ik ben nu mijn reisfiets, een 2e hands Duitse Rotor met rohloff en kettingaandrijving, aan het afstellen. Ik heb er 50 mm banden onder gezet, een Bush & Muller Lumotec U met USB functie erop, stuurtasje er aan.

Het volgende probleem doet zich voor: bij het zeer stevig belasten op een helling (oa vam-berg) zit er een tik in het systeem, die niet op het vlakke zich voordoet. Betekent dit dat de crank versleten is of dat de ketting naar de Rohloff niet strak genoeg staat? Ik heb hem op zijn straks gezet maar gezien de padden zit ik daar op het eind en de ketting lijkt nog wat strakker te kunnen.

Ik wil volgende week opweg gaan in Noord-Duitsland. Niet echt heuvelrijk dus ik denk dat het wel meevalt.

Bedankt alvast voor het advies.

Met vriendelijke groet,

Ranko
Veel mogelijkheden, crank, zadelpen, stuurpen, frame, Rohloff tandwiel icm carrier :D
Eens met de eerste reactie.

Een ketting kan ook té strak staan.

Hoe ver kan je de ketting in het midden ongeveer naar boven of naar beneden bewegen, zonder grote kracht uit te oefenen?

Hans
Een tikje rond het bracket kan door vanalles komen.

Simpelste strategie is alles uit elkaar, schoonmaken, invetten en opnieuw monteren.
Het het kan ook je zadelpen, klemming vd zadelrails, je sliders of EBB, of gewoon je snelspanner zijn.


Rotorbiker schreef:
za 20 jul, 2019 17:28
of dat de ketting naar de Rohloff niet strak genoeg staat? Ik heb hem op zijn straks gezet maar gezien de padden zit ik daar op het eind en de ketting lijkt nog wat strakker te kunnen.
javb2812 schreef:
za 20 jul, 2019 18:32
Een ketting kan ook té strak staan.
Een ketting op een IGH/SS/fixed drivetrain hoort überhaupt niet 'strak' te staan.
Hoor/voel je de tik bij elke omwenteling van het voorblad, cassette, ketting, of anders?
Shrek schreef:
za 20 jul, 2019 18:34
Een tikje rond het bracket kan door vanalles komen.

Simpelste strategie is alles uit elkaar, schoonmaken, invetten en opnieuw monteren.
Het het kan ook je zadelpen, klemming vd zadelrails, je sliders of EBB, of gewoon je snelspanner zijn.
Bij voorbaat alles uit elkaar halen is wel simpel maar niet slim. Het is handiger om eerst op te sporen waar de tik zit. Zo'n tik kan tamelijk letterlijk overal in zitten, in de fiets dan of je schoen...
Of bijvoorbeeld in de stangetjes van de achterdrager. Vrij lullig als je je hele aandrijving hebt gesloopt en dan blijkt een van de boutjes van de drager wat los te zitten.
Ik heb ooit me rot gezocht naar een tik tijdens aanzetten, zat gewoon in de trapper, trapper eraf en beetje vet erop en weg tik
JandeFietser schreef:
za 20 jul, 2019 20:32
Ik heb ooit me rot gezocht naar een tik tijdens aanzetten, zat gewoon in de trapper, trapper eraf en beetje vet erop en weg tik
Inderdaad, de kans is groot dat de trapper versleten is.
Ja het lijstje van Marten is prima achtergrond en advies ("ga systematisch te werk").

Wat ik nog kan aanvullen:

Bij stevige aanzetten denk ik dat de tik synchroon loopt met het trappen. Is dat zo, ga dan eens op de stilstaande fiets zitten en trap zo hard mogelijk met blokkerende achterrem.

Als je het zo, op een stille plek, kan reproduceren, is het makkelijker de plek te lokaliseren.