Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Achterdrager op MTB, maar ik mis boven oogjes, hoe? - Forum Wereldfietser

Achterdrager op MTB, maar ik mis boven oogjes, hoe?

Ik heb eens zitten kijken of ik mijn MTB ook niet kan ombouwen. Het is een Wheeler 5900 uit ik meen '98.

Nu zitten er bij de naven wel gaatjes met schroefdraad maar op de bovenbuizen van de achterbrug zit niks. Wel zit er een bus in het dwarsverbindinkje waar een spatbord kan, maar ik betwijfel of die bus schroefraad heeft.

Zijn er verloop stukken of iets dergelijks hiervoor? Iemand ervaring mee?
Old Mountain heeft dragers, welke aan de remnokjes bevestigd kunnen worden.
http://www.m-gineering.nl/ommindex.htm

Tommy

Je kan ook gewoon twee kleine beugeltjes rond je staande achtervork zetten waaraan je de drager vastzet. Er bestaan montagesets voor dit soort zaken (ooit had Blackburn ze), maar ik denk dat een goede fietsenhandel er ook wel raad mee weet. Dit mag geen probleem opleveren.

Oh ja, het hangt er natuurlijk helemaal vanaf welke drager je neemt. Sommigen werken met dat ene centrale gat op het dwarsverbindinkje, anderen zet je vast met twee schroeven/beugeltjes op de staande achtervork. En vaak zit er ook nog bevestigingsmateriaal bij de drager...

Thanx, ik wil eigenlijk eerst even proberen de drager van mijn randonneur over te zetten op de MTB om te kijken of ik niet met mijn hakken op de tassen zit. Dus een aparte setje beugels oid zou inderdaad handig zijn.


Nadeel van de old mountain vind ik wel (met bevestiging op de remnokjes) dat er niet zo veel hoogteverschil in de bevestingspunten zitten waardoor het (naar mijn idee) minder stabiel zou zijn.
Roald schreef:Nu zitten er bij de naven wel gaatjes met schroefdraad maar op de bovenbuizen van de achterbrug zit niks. Wel zit er een bus in het dwarsverbindinkje waar een spatbord kan, maar ik betwijfel of die bus schroefraad heeft.
Hoi Roald

Ik had vorige zomer net hetzelfde probleem toen ik m'n mtb een beetje aan het ombouwen was. Op de achterbrug geen enkel gaatje waar ik een bagagedrager kon monteren, maar gelukkig wel op dat dwarsverbindinkje. Ik legde het probleem voor aan mijn fietsenmaker en die haalde onmiddellijk een bagagedrager boven (onbekend merk) die dat dwarsverbindinkje gebruikte als aanhechtingspunt. Ik ben er nadien 3 weken in Frankrijk mee gaan fietsen en heb slechts 2 of 3 keer mijn tassen geraakt met m'n hielen. Een niet zo groot probleem omdat je toch altijd de tassen nog kunt verstellen en dus verder naar achter hangen.

Groet

Nick

Kijk voor problemen met de hak/tas ook eens naar deze postings:

http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... sc&start=0

Ik heb op mijn mountainbike een tubus achterdrager zitten. Deze heeft de fietsenmaker voor mij heel mooi gemonteerd met aluminium klemmen. Ik geloof niet dat deze 1-2-3 scheuren, het zijn echt dikke stukken metaal en de achterkant zit vast aan de zadelklem (met schroefdraad ipv snelspan). Ik heb er in Oostenrijk een stuk op flinke rotsen (met tassen etc.) mee gereden zonder problemen. De tassen staan wel zo ver mogelijk naar achteren en heb ook niet vreselijk grote voeten...

okidoki, ik heb maatje 43, dus dat valt ook wel mee :D

Tubus heeft speciale klemmetjes voor op je staande achtervork (Tubus, dus lekker stevig). Ze zijn er in de maten 14, 16, 18, 19, 21 tot 22 en 24,5 tot 25 mm. Ze kosten 7 eurootjes per set. Bij ieder Tubus dealer te krijgen (of te bestellen.) :lol:

En om welke maat gaat het dan? Ik heb sterk ovale buizen.

Hoi Roald,

de maat is de diameter. Op een ovale buis zal het ook wel passen, al raad ik het niet aan bij een carbon frame. :oops:

okidoki, tis "alummuliminimum" :D :D :D

Gewoon een alu Giant bagagedrager kopen is een optie. Deze zitten bevestigd op het horizontale verbindingsstukje tussen de staande achtervorken.

Volgens de fabrikant kunnen ze max. 25 kg hebben maar met een kleine aanpassing aan de beugel zijn ze nog een stuk steviger te maken.

groeten,

Hans

EDIT: dezelfde bevestiging waar Nick het over heeft

Een oude klassieker: Blackburn Expedition, kan ook op het tussenstukje. Is nog steeds, ondanks de Tubus suprematie, een heel mooie drager.

Dank u allen voor de tips. Ik ben tot de ontdekking gekomen dat mijn achtervelg nogal wat scheurtjes bij diverse spaken vertoont. Dus er zal meer verspijkerd moeten worden dan alleen een achterdrager. Voorlopig laat ik het project even rusten.

Ik wilde op de Cannondale F500 die ik in de VS gekocht heb ter plaatse ook een drager laten monteren. Dat was erg moeilijk omdat normale dragers niet pasten vanwege de speciale constructie voor de schijfrem die in de weg zit. Er zitten overigens geen schijfremmen op, maar hij is er voor voorbereid.
Uiteindelijk is er een aluminium drager van Headland gemonteerd, zie
http://www.headlandbike.com/racks/utilp ... panier.htm
In principe kan deze zonder verdere ondersteuning aan de zadelpen worden geklemd en dan mag er 18 kg op. Ik heb hem met twee extra klembeugeltjes laten bevestigen op het staande deel van de achtervork en er heel wat meer kilootjes op gedaan. Het geheel voldeed prima op 1200 km van de Great Divide Mountainbike Route (90% onverhard, en hoe!). Het enige nadeeltje is dat je de klem moet losdraaien om het zadel in hoogte te verstellen.
Ik heb het sterke vermoeden dat deze drager niet in NL verkrijgbaar is :( , maar misschien wel soortgelijke modellen.