Sinds kort staan er enorme joekels van betonnen blokken langs de perronzijde van het monumentale Hoofdstation van Groningen, één van de mooiste stations van Nederland. Gebouwd in 1895. Ik kom hier nog regelmatig. Hier en daar een groet van mensen die daar werken. Ik ga vrijwel nooit op reis met de trein zonder mijn fiets mee.
Volgens de website van ProRail rust de overkapping op natuurstenen consoles in de muur van de achtergevel. Maar na verloop van decennia worden deze consoles poreus, waardoor de draagkracht in twijfel wordt genomen.
Maar ik schrok me te pletter: waarom die wanstaltige enorme blokken beton? Hoe kan men voor onderhoud bij de muur komen zoals de natuurstenen plinten en voegwerk? Niet in de grond weggewerkt? Van deze blokken steken lange staven naar boven om de overkapping te ondersteunen. Alsof de veel grotere overkapping van de Amsterdamse CS hier staat. Ik vind het helemaal geen gezicht zo, buitengewoon lelijk!
Volgens de website van ProRail rust de overkapping op natuurstenen consoles in de muur van de achtergevel. Maar na verloop van decennia worden deze consoles poreus, waardoor de draagkracht in twijfel wordt genomen.
Maar ik schrok me te pletter: waarom die wanstaltige enorme blokken beton? Hoe kan men voor onderhoud bij de muur komen zoals de natuurstenen plinten en voegwerk? Niet in de grond weggewerkt? Van deze blokken steken lange staven naar boven om de overkapping te ondersteunen. Alsof de veel grotere overkapping van de Amsterdamse CS hier staat. Ik vind het helemaal geen gezicht zo, buitengewoon lelijk!