Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Weg toegankelijk Kashgar-Ali-Saga-Lhasa???? - Forum Wereldfietser

Weg toegankelijk Kashgar-Ali-Saga-Lhasa????

Beste Wereldfietsers,

We hebben jullie hulp even nodig.
We proberen erachter te komen of de volgende route al toegankelijk is voor individuele reizigers. Toen wij er een aantal jaren geleden in dat gebied waren was het off-limit maar ik hoop dat dat nu is veranderd.

We zullen China inkomen vanuit Kirchistan. Tot zover is er geen probleem.
Vanuit Kashgar willen we via het zuiden van Tibet fietsen naar Ali, Saga, Lhasa. Deze route is altijd ontoegankelijk geweest voor reizigers.
Kortom: we willen van de provincie Xinjiang naar de pronvincie Tibet.

Wie kent deze route? Wie weet de mazen in de wet? Of is het tegenwoordig helemaal geen probleem meer? Kortom: Tibet-kenners: laat je gelden!

Ben heel benieuwd,
Groet,
Marco en Lisette

Hi Marco,
Heb je al contact gehad met Frank van Rijn?
Groet,
Rena
(6 uur in de ochtend vanuit Dehli, wachtend op de bus.... Indian timing!)

Hoi Rena,

Bedankt voor de tip.
Ik ben al wat verder met uitzoeken. De route om zo in Tibet te geraken is in principe verboden voor buitenlanders maar er zijn wel minder officiele mogelijkheden.
Veel plezier in India.
(met de bus....in India??.....succes!)

Groet,
Marco

Hoi Marco,

In ons plan om 1 april 2008 voor 2 jaar weg te gaan hadden wij ook gedacht om die route te fietsen (jaja, onervaren als we zijn, dromen we wel van zoiets!). We hebben laatst een boekje bij Donner gekocht: Tibet Overland - A route and planning guide for mountain bikers and other overlanders. Door Kym McConnell. ISBN: I 873756 4I 0

Even een korte samenvatting over die route:
Lhasa - Kashgar = 2884 km en ze adviseren als fietstijd 45-55 dagen. De hoogste pas is 5250meter.
De weg is erg slecht, veel wind en uiteraard bureaucratie onderweg. Hij schijnt open te zijn.. tenminste als je de checkpoints weet te omzeilen. Eenmaal in Kailash moet je in principe daar weg, maar dat mag dan door door te reizen naar Lhasa.

Het boekje is best handig, er staan punten in waar je aan eten kunt komen en waar de checkpoints zijn. Mochten we in 2008 daar fietsen dan willen we ter plekke bekijken of het haalbaar is, dat zijn dan ook weer andere tijden. In ieder geval zegt het boekje niet dat de weg echt gesloten is. Dus een gokje wagen kunnen jullie zeker doen.
Er staan trouwens ook hoogtetabellen in het boekje vermeld, kortom erg handig om misschien aan te schaffen.

Succes!
El & El

Dat boekje ken ik. Dat klopt inderdaad (ten dele).
Toen wij de vorige keer in dat gebied waren was de situatie vaak verschillend hoe je een gebied binnen rijdt. Zo kon je bijvoorbeeld redelijk "makkelijk" van Tibet naar Nepal fietsen maar andersom waren er meer problemen met de juiste papieren.
Dat is ook hier het geval.
Officieel is het standpunt van de Chinese regering nog steeds dat dit verboden is. Wanneer we op het kruispunt tegen worden gehouden zouden we eventueel nog de Khunjerab pass naar Pakistan kunnen nemen maar daar hebben we al eerder gefietst dus is niet onze eerste optie.
We gaan er gewoon een kijkje nemen. Beetje spanning kan geen kwaad :lol:
Groet,
Marco

Hoi Marco & Lisette en fietsjunks,

Met grote belangstelling volg ik dit onderwerp omdat ik in de nabije toekomst vanaf hier naar Australie wil fietsen. Daar Myanmar verboden,onzeker dan wel onveilig is is deze route een alternatief.

Mijn vragen zijn : Marco, je zegt al iets meer te weten en spreekt over minder officiele mogelijkheden, welke zijn dat als ik vragen mag ?

Fietsjunks, 01-04-08 ? Laat dat nou net mijn datum ook zijn ( als ik het zolang volhou op mijn werk :-)
Waar gaan jullie precies heen ?

Een ander vraag aan iemand die het antwoord weet : is het mogelijk als je bovengenoemde route van Kashgar naar Lhasa door wil trekken naar de oost, via Bayizhen, Bamda, Markam naar Dali en Kunming, of deze route mogelijk is ?

Ik zou graag alles van de route naar Australie willen fietsen, kleinere stukken met bus of boot is minder een probleem. Ideeen over andere routes zijn ook erg welkom !

Groetjes Lars

Ps lekker he nu al nadenken over dat oh zo heerlijke fietsreizen :D

@Marco: zo denken wij er ook over! Dat soort zaken kun je toch alleen ter plekke bekijken. Wij hebben ook nog niet de Khunjerab Pas gefietst, dus voor ons zal beiden een avontuur zijn. We hadden in gedachten om via Kashgar Tibet in te fietsen en dan via de Friendship Highway naar Kathmandu. Van hieruit wilden we naar Zuid-Amerika vliegen via Australie waarschijnlijk, maar goed.. ook dat is allemaal nog onzeker, daar onze plannen nog heel pril zijn.

@lars: mooie datum! Wil je ook van huis uit vertrekken? Wij willen na Iran, de -stan landen door (Oezbekistan etc) dan China in en dus naar Tibet.
In hetzelfde boekje wat we hier eerder genoemd hebben, staat ook de route naar Kunming beschreven als het goed is. Misschien wel een nuttige aankoop. Hoewel advies ter plekke altijd nuttig is!

El & El

El & El,
Ja, mooie datum he....was het maar al zover, zucht....
Ik ben idd van plan om vanuit huis, lees Rockanje, te vertrekken.
De route die ik nu in mijn hoofd heb gaat zuidelijker, via Turkije, Pakistan, Iran en India. Vandaar weet ik het nog niet, misschien dus via Tibet als dat kan.
En jullie, ook vanuit huis ?
Dat boekje heb ik genoteerd, ga ik aanschaffen denk ik.
Groetjes Lars

Wij willen ook van huis uit vertrekken, dat is toch het leukst. We willen via Italie fietsen en dan eigenlijk vanuit Griekenland met de boot naar Turkije, wij geven eigenlijk helemaal niks om steden, dus willen we het drukke Istanbul zo een beetje uit de weg gaan.

Maar dit zijn nog hele prille gedachten hoor! Het is nog (te) ver weg helaas, maar ach, erover nadenken kan zeker geen kwaad!

Succes in ieder geval met de voorbereidingen!

El & El

Hoi Lars,

Die route hebben we in 95 al gefietst. Schitterend, mooi, interessant. Kan niet anders zeggen. veel verschillende culturen, veel verschillende landschappen, veel mooie uitdagingen. Een klassieker onder de fietsreizen maar één die ik iedereen kan aanraden.

El & El: Itstanboel vermijden is zoiets als het missen van het toetje. Schitterende stad met schitterende mensen. Ook al hou je niet van steden dan nog zou ik Istanboel niet willen missen. In de stad zie je de overgang van het westen naar het oosten. Vanaf hier begint het avontuur. Ik begrijp dat jullie niet van steden houden maar wanneer je verder gaat fietsen zul je er denk ik toch aan moeten geloven. Maar goed, je moet natuurlijk zelf je eigen keuze maken. (kan je ook de foto's laten zien....hoef je er niet naartoe te fietsen :lol: )
Kleine tip: neem NIET de hoofdweg naar Istanboel. Druk, gevaarlijk en niet leuk. Vanaf de zuidzijde van de zee van Marmara kan je een veerboot nemen rechtstreeks naar het centrum.

Ik ben ook nog maar net terug van een trip van 1 jaar en 3 maanden, en eigenlijk loop ik maar de hele dag met 1 ding in men hoofd rond, terug vertrekken. Die vorige keer was maar om te oefenen denk ik dan. Ik heb het boekje Tibet Overland ook aangeschaft (ken het onderhand bijna van buiten denk ik :wink: ) want ik wil ook dolgraag die route van kashgar via ali naar lhasa nemen om dan af te dalen richting dali en zo verder zuidwaarts. Nadeel van zo een boekje is dat je ook steeds zin krijgt in de andere routes die ze beschrijven, bv naar nam tso. Ik denk dat je echter maar een 3 maanden visum krijgt voor China, niet ? Je kan natuurlijk steeds "even afdalen" naar Kathmandu en vandaar terug omhoog richting Lhasa om het tweede deel van de route te fietsen.
Ik heb in Nieuw Zeeland een tijdje met een Zwitser gefietst die via deze weg terug onderweg naar huis is. Hij heeft geen website, maar ik hoop van hem meer te vernemen wanneerhij terug is. Ik kan hier wel even melding maken dan van de situatie met checkpoints e.d.

Ik heb ook al de route via turkije en de stan staten overwogen, maar denk nu aan een omweggetje via het oosten van afrika helemaal naar beneden te rijden, met de boot over te steken naar madagaskar en na een rondje daar richting india re reizen.
Op die manier kan ik dan via dharamsala en manali naar leh.
Nu zie ik op de kaart een weggetje dat naast de indus richting gilgit loopt, maar daar kruis je de "cease fire line", dus die zal welverboden zijn.
Nu vrees ik (Marco weet jij hier meer over ?) dat je om van hieruit pakistan in te raken om over de karakoram naar kashgar te geraken helemaal terug moet afzakken richting muzaffarabad of zelfs helemaal tot amritsar om de grens ter hoogte van lahore over te steken ?

koenie schreef:Nu zie ik op de kaart een weggetje dat naast de indus richting gilgit loopt, maar daar kruis je de "cease fire line", dus die zal welverboden zijn.
Nu vrees ik (Marco weet jij hier meer over ?) dat je om van hieruit pakistan in te raken om over de karakoram naar kashgar te geraken helemaal terug moet afzakken richting muzaffarabad of zelfs helemaal tot amritsar om de grens ter hoogte van lahore over te steken ?
Er zijn maar twee officiele grensovergangen, te weten:
De grensovergang bij Lahore. Dit is al jaren de meest betrouwbare grensovergang.
De tweede grensovergang is net vorig jaar weer geopend en dat is de grensovergang bij Muzaffarabad. Wij waren daar vorig jaar. Bij die gernsovergang heb je iets meer kans op onregelmatigheden. Toen wij er waren was de grens een paar dagen gesloten vanwege een bus die was beschoten.

Alle andere opties zjin niet officieel en zeker in dit gebied niet aan te raden. Men houdt elkaar in dit gebied bijzonder goed in de gaten.

Groet,
Marco

Hallo Marco,

Ik heb de beschreven route zomer/herfst 2005 gefietst.
Zonder problemen. In Ali mijn Permit aangeschaft en de verplichte boete betaald. Daarna geen enkele probleem ondervonden bij checkpoints.
MtKalaish rondgewandeld en een week aldaar vertoefd. Heb me daar niet eens gemeld.

De kaart van Tibet die ik in Amsterdam had gekocht klopte van geen kant. Alle afstanden deugden niet. Van een Duits stel kreeg ik onderstaande link. Deze was zeer helpvol. Slechts enkele voederplaatsen bleken reeds niet meer te bestaan.

Het boekje Tibet over land vond ik voor deze route niet echt veel toevoegen.

Als je meer vragen hebt kun je me mailen op walter_verhoeve@yahoo.com.
Ik zit nu in Vietnam weer op weg naar China. Yunnan


http://www.raize.ch/Reisen/velo-eurasie ... hmandu.htm

Hoi Walter,

Mooie site! Bedankt voor de tip.
De info op deze site is erg goed.
Hoe ben je van Tibet in Vietnam geraakt? Ben benieuwd welke route je hebt gevolgd.

Veel succes met je tocht.

Groet,
Marco

Wow, die filmpjes op die site, errug leuk om te zien!

Super lijkt ons dat om daar te fietsen!

Goede link hoor!

Hallo fietsers,

Wij, Rob en Marike, hebben de route Yunnan- Markham-Lhasa- Kahmandu) gedurende oktober tot december 2005 afgelegd. Oost-Tibet is wellicht een van de mooiste en puurste routes die er in Azie te fietsen is. Over de passen, dwars door het het gebied dat bekend staat als het gebied van de 6 gebergtes en 4 rivieren. Besneeuwde toppen, prachtige stille meren. Zoveel passen boven de 4000m, een nirvana voor de avontuurlijk ingestelde fietser!
Oost Tibet is officieel gesloten voor individuele reizigers (permits worden niet afgeven, tenzij je per georganiseerde tour reist). Ook de Chinezen zien blijkbaar het geweldige "toeristisch-potentiaal" van dit gebied in, en zijn druk bezig de wegen (nr 214; Dechen-Markham, en nr 318; Markham-Lhasa) aan het asfalteren. Ik denk dat het binnen een aantal jaren mogelijk is om geheel geasfalteerd deze route af te leggen. Jammer, het neemt een stukje avontuur weg. Maar de adembenemendheid van al het natuurschoon zal blijven bestaan.
Wij zijn redelijk voorzichtig geweest met het passeren van de checkpoints in Fuchan (ca 70 km ten noorden van Dechen) en Markham. Bijna alle nachten gekampeerd, en de ene nacht dat we in een hotelletje sliepen, kwam een nieuwsgierige PSB agent (Public Security Bureau, een soort van national veiligheidspolitie) even op bezoek, verder no problem. Sommige fietsers die we tegen zijn gekomen hebben veel vaker, zonder problemen, in steden langs de route geslapen. De politie die we buiten de steden kwamen, vormden geen probleem. Ik denk dat het hele permit-gedoe aan het afzwakken is, en dat er binnen een aantal jaar vrij gereisd mag worden in Oost-Tibet. Nu is het goed te doen, wanneer je gehuld "onder een mantel van duisternis" langs de checkposten fietst. En lekker rustig zo zonder toeristen!
De route langs de Brahmaputra (wegnr S206), is een ander verhaal. Hier werden wij teruggestuurd naar Bayi, toen deze stad al 140km achter ons lag. Politiek gevoelig gebied, en ze zijn er bezig een millitair vliegveld aan te leggen, waarbij ze blijkbaar liever geen "pottekijkers" hebben. Wellicht is de kans van slagen groter, wanneer je van Samye naar Bayi rijdt (dus van west naar oost).

Kijk voor meer informatie op www.bike2china.nl, of stuur een mailtje naar rob@bike2china.nl

Groeten en veel plezier met de voorbereiding!
Rob Ruigrok, vanuit Sikkim, India.

PS: het boekje "Tibet Overland" is leuk ter voorbereiding, maar niet erg nuttig onderweg. Te veel info is achterhaald.
Hoi Marco en Lisette,

Enig speurwerk op www.lonelyplanet.com en dan klikken op Thorn Tree Forum levert veel info op, een geweldige schat aan informatie.
Zo heb ik oa dit gevonden door bij search bv "cycling" in te tikken.
Zelf heb ik ook een vraag gesteld betreffende het solo fietsen van Kathmandu naar lhasa.

Betzgi has recently cycled Kashgar to Kunming in 106 days. That includes lot of side trips: Guge kingdom, 2 days Kailash treking, 2 days in Ali, 5 days in Lhasa, the less traveled and longer route on the way to Saga, Everest base camp and camp 2, northern (longer) route on the way to Lhasa, and a broken wheel. It could surely be done it 3 months. I'm sure I could do it in 90 days, at least without too many broken collarbones. The trick is not to rush right from the start, but only when you've properly acclimatized. I'm planning the Kashgar-Lhasa (or, rather Yecheng-Lhasa) part this July and will have at most 45 days.

Betzgi heeft ook een website : www.betzgi.ch

Succes !

Hallo!

Het lijkt wel of op eens iedereen die kant op wil. Marco misschien zijn jullie al wel vertrokken.

Eerst een vraag aan jullie allen. Ik wil van Pakistan naar Kashi fiesten en dan verder naar Tibet.

1. Heeft er iemand van Pakistan China in gefiets, kun je aan de grens zo door met een Chinees visa?
2. Wat is een goede ambassade om een 3 maanden geldig visa voor China te krijgen? Mijn opties zijn, Islamabad, Dehli, London, Den Haag.

Ik heb ook al een tijdje deze route 219 bestudeerd. Het ziet er naar uit dat als je van West naar Oost fiets, het belangrijk is dat je niet in Kudi wordt gestopt en terug gestuurd Zodra je hoog en "Droog(? ;-))" op de Tibetaanse hoogvlakte bent dan wijzen de meeste overlevering er op dat je dan vaak wel door mag van de PSB, zij het na het betalen van een boete.

Ook heb ik gelezen dat het pontje bij Saga alleen in November vaart, anders moet je via Lhatse om rijden of de kabel brug bedwingen.

Toen ik afgelopen jaar in Lhasa was werdt het na het einde van November aanzienlijk kouder in Tibet, s'nachts min >20C. Dat is zo rond de tijd dat de winter echt in zet.

Een erg informatief boek over Tibet, het "Tibet handboek". Erg dik, dus ik neem alleen enkele copietjes mee.

Succes met de voorbereiding,

Groet,

Stijn

Hoi Stijn en Lars,
Helaas....nog niet vertrokken. Het blijkt dat we het niet met ons werk redden om nu al te vertrekken. Moet dus een paar maandjes wachten.
Groet,
Marco

Hallo,

Ik wilde de volgende webiste nog even met jullie delen. Gedetaileerde Kaarten van Tibet vrij downloadbaar.

http://www.tibetmap.com/

Deze pagina heeft een zee van goeie links:

http://www.mountainbike-expedition-team ... tibet.html

Marco, I hoop dat het lukt te ontsnappen. Ik probeer in Juli naar Islamabad te vliegen om dan op 1 september vanuit Kashi naar Tibet te vertrekken, misschien ook wel een optie voor jullie.

Iemand nog een iedee over mijn eerder gestelde vraag met betrekking to goeie plek om 3 maande Chinees Visa te bemachtigen?

Groeten,

Stijn