Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen (zuid) Spanje - Forum Wereldfietser

Fietsen (zuid) Spanje

Hallo,

Komend voorjaar, begin mei, vlieg ik naar Murcia om daar ruim een week te gaan fietsen. Wie o wie heeft ideeen voor een leuke tocht van ruim een week? Alvast bedankt.

Groeten, Maikell

Hoi Maikel,

Een week is een beetje kort!
Je zou wat inspiratie/ideeën kunnen opdoen voor een avontuurlijke tocht door mijn verhaal te lezen 'Met de mountainbike door de Sierra de Segura'.
Vind je op www.opdefiets.net onder fietsverhalen
groetjes,
Luc

Er zijn enkele vias verdes in het gebied rond Murcia. Die zou je in elk geval in je route kunnen opnemen.

Zie: http://www.ffe.es/viasverdes/mapa.htm

Een weekje is inderdaad te kort.
Neem er een paar dagen bij en ga naar de Gabo de Gata ten westen van Almeria. Een opmerkelijk maanachtig landschap. Zit nu vol overwinteraars: geen mensen, maar vogels.
Je kunt eveneens naar de Sierra de Carrascoy en zelfs naar de uitgestrekte Sierra Segura. Ook de Sierra de los Filabres is fraai.
Bij Tabernas is een stukje woestijn. Een desolaat landschap met een wild-west-dorp, waar westerns worden opgenomen.
In Orgiva in de fabelachtig mooie Alpujaras ten zuiden van Granada heeft een Belgisch koppel een leuke en kleinschalige boerencamping.
De naam van het station van Murcia, Murcia del Carmen, roept natuurlijk associaties met een bloedmooi zigeunermeisje. Het bouwwerk is echter foeilelijk!
Zie meer in mijn gids "Fietsen in Spanje".
www.fietswegen.nl

Hallo,

Vraagje : is de regio van de Sierra de Segura doenbaar wat betreft de temperaturen in het begin van juni ?
Wat kunnen we daar verwachten van temperauur ?

Groetjes,

Koen

Koen31 schreef:Vraagje : is de regio van de Sierra de Segura doenbaar wat betreft de temperaturen in het begin van juni ? Wat kunnen we daar verwachten van temperauur ?
Je kunt verwachten dat de zon warm en vooral ook lang schijnt. Het zal wellicht niet zo verschrikkelijk heet zijn als in juli en augustus, maar je weet het nooit. In Nderland is het een paar jaar geleden in mei ook al eens 36 °C geweest, dus verbaas je niet als....
In dat geval kun je alleen de bergen in vluchten. Boven 1000 meter zijn hittegolven altijd een stuk aangenamer; 500 m scheelt ook al, wat je vooral merkt als je te vroeg weer naar beneden gaat.
Leon

Ik zou begin juni uitgaan van gemiddelde maximum temperaturen van 25- 30 graden. (Granada heeft in juni gem max temp van 30) Grote delen van de Sierra de Segura liggen tussen 1000 en 2000m hoogte. De weinige wegen komen tot zo'n 1600m. Het is een zeer ruig en desolaat gebied (in depositieve zin des woords) . Minieme dorpjes/ nederzettingen met nauwelijks voorzieningen! Veel op de kaart aangegeven dorpjes zijn feitelijk niet meer dan een paar huizen met niks erbij. Éen voorbeeld: Nava de San Pedro tegen de Sierra de Cazorla aan is in mijn herinnering een soort schuur/ boerderij aan de onverharde weg met een bewoner die ook colaflesjes verkocht.

Lekker avontuurlijk!
Luc

Het lijkt me in ieder geval een mooie regio.
We zijn aan het twijfelen dus dit en de regio tussen Madrid en Barcelona (Teruel - Cuenca). Deze streek lijkt me ook mooi.
We gaan 2 weken fietsen, de periode ligt ook al vast, begin juni.
Als iemand ons hiemee wat verder kan helpen, dan horen we het graag natuurlijk...

Groetjes,

Koen

Koen31 schreef:Het lijkt me in ieder geval een mooie regio.
We zijn aan het twijfelen dus dit en de regio tussen Madrid en Barcelona (Teruel - Cuenca). Deze streek lijkt me ook mooi.
Die streek is inderdaad erg mooi voor een korte trip, ik was er in de maand juni en de temperaturen varieerden van zeer aangenaam (25) tot al behoorlijk heet (35). Kijk ook eens op mijn website voor een verslag: http://wizardofoh.nl/spain
Afbeelding
Albarracín

De omgeving Cuenca, Albarracin en Teruel is inderdaad indrukwekkend.
Je kunt even kijken op:
http://www.casamundo.net/spain/spain1.html

Hallo iedereen,

Het is uiteindelijke de regio zuidoost Spanje geworden, waar we 2 weken gaan fietsen. We vertrekken vanuit Murcia, en zullen fietsen in de Sierra de Segura. De route die we zullen proberen volgen is deze van Raul Gonzalez. Een kaartje zie je hier :
http://www.fietsen-fietsen.nl/spanjekaartje3.bmp

Als er mensen zijn die deze route al eens gefietst hebben of in de buurt al eens gefietst hebben, en tips hebben, dan hoor ik het graag !

Groetjes,

Koen
Hallo Koen

Ook ik ben van plan volgend jaar feb 2007 in deze omgeving te gaan fietsen 5 a 6 dagen (is dit de moeite??) (in krokusvakantie) .Kan je me indien je terugbent of op dit forum een verslagje van je ervaringen bezorgen. Avast bedankt Medereizigers ook altijd welkom

Koen (koenisa@gmail.com)

Hallo,

We zijn intussen terug van onze fietsreis in het zuidoosten van Spanje. We hebben de route gevolgd van Raul Gonzalez (
http://www.fietsen-fietsen.nl/fietsen_i ... spanje.htm).

De reis is zeer goed meegevallen, onze tocht vertrok in Murcia, een zeer mooi en gezellig stadje overigens. Het grootste gedeelte van de rondrit ging door het gebied van de Sierra de la Segura. Naar het einde toe liep de route richting de kust, om zo terug te keren naar Murcia.

De wegen waren meestal zeer rustig, met weinig tot geen verkeer, wat tijdens het fietsen toch wel prettig is. Behalve engelsen hebben we vrij weinig toeristen gezien. Aan de kust was de situatie wel anders, daar werd het drukker, wat betreft de bebouwing, het verkeer, en de toeristen.

De ritten zelf waren bij momenten wel pittig, beklimmingen van 10 of 15 km kwamen wel eens voor. Het hoogste punt van de route lag op 1800 m.

Hieronder een paar foto's, misschien wel leuk voor anderen om eens te zien.
(ik hoop dat ik hiermee geen regels overtreedt van het forum?).

Via Verde van Murcia naar Caravaca de la Cruz :
Afbeelding

Op weg naar Rio Zumeta :
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een heel klein dorpje, diep in de sierra (Marchena) :
Iets verderop werd de asfaltweg een grindweg...

Afbeelding

Afbeelding

Op weg van Santiage de la Espada naar Pueblo de don Fadrique :

Afbeelding

Afbeelding

Het hoogste punt van de hele tour (+- 1800 m), vlakbij de La Sagra-berg :
Afbeelding

Afbeelding

Velez Blanco :
Afbeelding

Amandel- of olijfbomen :
Afbeelding

Op weg vanuit Sorbas, de typische "rambla's", uitgesleten door erosie :
Afbeelding

De kust nabij las Negras, een nog redelijk ongerept kustdorpje (hoewel...) :

Afbeelding

Murcia :
Afbeelding

Op de site www.fietseninspanje.nl kan je gratis routebeschrijvingen en kaartjes downloaden van de fietsroutes van Raul GOnzalez, van zijn routes in oost en midden Spanje.
Het boek over de fietsroutes in zuid Spanje is hier ook te koop.

Groeten,

Koen