Beste fietsvrienden,
Tussen alle materiaal discussies een verslagje...
We hebben de afgelopen weken in Lesotho, en een beetje Zuid Afrika, gefietst. Was weer een hele mooie tocht. We houden beiden erg van Afrika. Het lijkt soms wel of wereldfietsers dit continent niet altijd weten te waarderen. Lesotho is een beetje een vreemde eend in de bijt. Omgeven door Zuid Afrika is de sfeer in het land heel anders dan in bijvoorbeeld West Afrika, Centraal Afrika en Oost Afrika.
Alles naar deze site kopiëren is wat lastig maar een korte impressie vind je hieronder terug.
Het complete verslag staat op https://biketravel.exposure.co/lesotho.
Film is ook in de maak maar die is nog niet af, komt later.
Hieronder een korte impressie. Geniet ervan....je kan een heel klein stukje meefietsen
Kingdom in the Sky
Vele jaren geleden reden we langs de Dragensbergen en keken we verlangend naar Lesotho, Kingdom in the Sky. Het was toen winter en dat betekende kou, regen en sneeuw in Lesotho. Nu is het zomer en wordt het tijd om dit koninkrijk op grote hoogte te bezoeken. De hoofdstad Maseru ligt al boven de 1000 meter en hoe verder we het land in trekken hoe hoger we komen. Lesotho heeft twee asfaltwegen. Een van oost naar west en een van noord naar zuid. Op de asfaltwegen is er bijzonder weinig verkeer. Maar dat wordt nog veel minder als we onverhard rijden. Nog maar een paar honderd meter van het vliegveld af zijn we al snel in het lege Lesotho met uitgestrekte bergketens waar verspreid enkele dorpjes liggen. Via onverharde wegen gaan we op weg naar Semonkong.
Mensen, wat een mensen....
Hoe mooi een gebied landschappelijk ook is, uiteindelijk wordt de sfeer bepaalt door de mensen die er wonen. De lokale bevolking helpt ons bij het vinden van water en eten. En geeft ons voldoende ruimte om ons tentje op te zetten. We merken aan ons zelf dat het contact maken mer mensen erg makkelijk gaat. Velen spreken een beetje Engels maar ook met handen en voeten komen we een heel eind Expressieve gezichten die gemakkelijk te lezen zijn gecombineerd met het vermogen om bij ons in te schatten wat we nodig hebben. Lisette vraagt om wat water en wordt uitgenodigd om mee te eten. Ik vraag in een mijnwerkersdorpje een slaapplek en voordat we het weten worden we compleet verzorgd op weg geholpen. Mooi land, mooie mensen.
We proberen via het binnenland Thaba Tseka te bereiken. Vanaf Semonkong loopt er geen weg naar Thaba Tseka. In eerste instantie vinden we nog een hele goede gravelweg maar na ongeveer 60 kilometer houdt het op en verliezen we het spoor. In theorie zou het moeten kunnen maar in de praktijk kiezen we een ander pad. En eigenlijk begint hier de tocht pas echt. De thuis voorbereide route wordt verlaten en een nieuwe route opent zich. Moet eerlijk zeggen dat we nog geen tocht hebben gehad waar het gaat volgens plan. Een plan is ook niets meer dan een ruwe indicatie wat zou kunnen gebeuren. Gelukkig heeft Lesotho meer dan voldoende tracks die als alternatief kunnen dienen.
Beroemd en berucht, de Sani pass. Beroemd omdat dit de toegangspoort is tot Lesotho. Berucht om het de slechte staat van het wegdek, de steilte van de beklimming in combinatie met het onvoorspelbare klimaat. 1500 meter klimmen en in die 1500 meter kan het sneeuwen, hagelen, regenen. Er zijn windvlagen die zich een weg banen door door de Dragensbergen. En het volgende moment kan de zon schijnen en lijkt er niets aan de hand te zijn.
Nu is de Sanipas voor ons een beetje van Alpe d'Huez voor de wielrenner is. Je moet het gewoon gefietst hebben en als je het hebt gedaan valt het alleszins mee. De eerste 10 km staan in het teken van: 'wanneer begint de klim nou?'. De volgende 5 kilometer is: 'klotekeien, slecht wegdek maar nog niet echt stijl, wanneer begint de klim nou?'. De laatste 5 kilometer is: 'Shit, dit is wel een klim, toch een stukje lopen? Of toch niet?'. Al met een een stevige pas maar prima te doen. Oh ja, boven staat een pub met koud bier. Geen gebrek aan motivatie dus.
Het complete verslag staat op https://biketravel.exposure.co/lesotho.
Tussen alle materiaal discussies een verslagje...
We hebben de afgelopen weken in Lesotho, en een beetje Zuid Afrika, gefietst. Was weer een hele mooie tocht. We houden beiden erg van Afrika. Het lijkt soms wel of wereldfietsers dit continent niet altijd weten te waarderen. Lesotho is een beetje een vreemde eend in de bijt. Omgeven door Zuid Afrika is de sfeer in het land heel anders dan in bijvoorbeeld West Afrika, Centraal Afrika en Oost Afrika.
Alles naar deze site kopiëren is wat lastig maar een korte impressie vind je hieronder terug.
Het complete verslag staat op https://biketravel.exposure.co/lesotho.
Film is ook in de maak maar die is nog niet af, komt later.
Hieronder een korte impressie. Geniet ervan....je kan een heel klein stukje meefietsen
Kingdom in the Sky
Vele jaren geleden reden we langs de Dragensbergen en keken we verlangend naar Lesotho, Kingdom in the Sky. Het was toen winter en dat betekende kou, regen en sneeuw in Lesotho. Nu is het zomer en wordt het tijd om dit koninkrijk op grote hoogte te bezoeken. De hoofdstad Maseru ligt al boven de 1000 meter en hoe verder we het land in trekken hoe hoger we komen. Lesotho heeft twee asfaltwegen. Een van oost naar west en een van noord naar zuid. Op de asfaltwegen is er bijzonder weinig verkeer. Maar dat wordt nog veel minder als we onverhard rijden. Nog maar een paar honderd meter van het vliegveld af zijn we al snel in het lege Lesotho met uitgestrekte bergketens waar verspreid enkele dorpjes liggen. Via onverharde wegen gaan we op weg naar Semonkong.
Mensen, wat een mensen....
Hoe mooi een gebied landschappelijk ook is, uiteindelijk wordt de sfeer bepaalt door de mensen die er wonen. De lokale bevolking helpt ons bij het vinden van water en eten. En geeft ons voldoende ruimte om ons tentje op te zetten. We merken aan ons zelf dat het contact maken mer mensen erg makkelijk gaat. Velen spreken een beetje Engels maar ook met handen en voeten komen we een heel eind Expressieve gezichten die gemakkelijk te lezen zijn gecombineerd met het vermogen om bij ons in te schatten wat we nodig hebben. Lisette vraagt om wat water en wordt uitgenodigd om mee te eten. Ik vraag in een mijnwerkersdorpje een slaapplek en voordat we het weten worden we compleet verzorgd op weg geholpen. Mooi land, mooie mensen.
We proberen via het binnenland Thaba Tseka te bereiken. Vanaf Semonkong loopt er geen weg naar Thaba Tseka. In eerste instantie vinden we nog een hele goede gravelweg maar na ongeveer 60 kilometer houdt het op en verliezen we het spoor. In theorie zou het moeten kunnen maar in de praktijk kiezen we een ander pad. En eigenlijk begint hier de tocht pas echt. De thuis voorbereide route wordt verlaten en een nieuwe route opent zich. Moet eerlijk zeggen dat we nog geen tocht hebben gehad waar het gaat volgens plan. Een plan is ook niets meer dan een ruwe indicatie wat zou kunnen gebeuren. Gelukkig heeft Lesotho meer dan voldoende tracks die als alternatief kunnen dienen.
Beroemd en berucht, de Sani pass. Beroemd omdat dit de toegangspoort is tot Lesotho. Berucht om het de slechte staat van het wegdek, de steilte van de beklimming in combinatie met het onvoorspelbare klimaat. 1500 meter klimmen en in die 1500 meter kan het sneeuwen, hagelen, regenen. Er zijn windvlagen die zich een weg banen door door de Dragensbergen. En het volgende moment kan de zon schijnen en lijkt er niets aan de hand te zijn.
Nu is de Sanipas voor ons een beetje van Alpe d'Huez voor de wielrenner is. Je moet het gewoon gefietst hebben en als je het hebt gedaan valt het alleszins mee. De eerste 10 km staan in het teken van: 'wanneer begint de klim nou?'. De volgende 5 kilometer is: 'klotekeien, slecht wegdek maar nog niet echt stijl, wanneer begint de klim nou?'. De laatste 5 kilometer is: 'Shit, dit is wel een klim, toch een stukje lopen? Of toch niet?'. Al met een een stevige pas maar prima te doen. Oh ja, boven staat een pub met koud bier. Geen gebrek aan motivatie dus.
Het complete verslag staat op https://biketravel.exposure.co/lesotho.