Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Op de racefiets van wenen naar belgrado - Forum Wereldfietser

Op de racefiets van wenen naar belgrado

In mei wil ik van wenen naar belgrado fietsen. Ik heb twee routes in gedachten, de sultans trail of de donauroute. Weet iemand of (een van) beide routes geschikt zijn om op te racefiets af te leggen. Heb max 8 fietstdagen, vandaar mijn keuze voor de racefiets.
Wij hebben delen van de sultanstrail gefietst in Bulgarije, dat was niet geschikt voor een racefiets, zelfs een MTB-er had er nog moeite mee :D .
De Donauroute zal wel lukken, al waren er in 2010 nog wel heel slechte onverharde gedeelten in Hongarije (zie foto). Misschien is dat inmiddels beter, en anders is er wel een alternatief over de verharde weg.

Bijlagen

De slechte onverharde delen zijn er nog steeds in Hongarije, ik heb de route vorig jaar gereden.
Tot aan Boedapest is het druk op de wegen, de fietsroute lijkt me niet overal geschikt voor de racefiets (deels onverhard, gaten).
Ten zuiden van Boedapest is het eerste stuk ook hobbelig en deels onverhard. Dit valt wel te omzeilen door een verharde weg te nemen. Hierna kun je de Donauroute verlaten en dwars door steken over rustige wegen naar Szeged. Vanaf hier kun je de route Szeged - Belgrado van de Europafietsers volgen. Deze volgt rustige wegen die goed te doen zijn. Alleen het laatste stukje naar Belgrado is erg druk en moet je op de stoep of in de berm fietsen.
Heb je al uitgerekend hoeveel kilometer dat is? Je zal zoals eerder al aangegeven vaker dan je lief is slechte stukken tegenkomen, en de bewegwijzering van de route rondom de grote steden (Wenen, Boedapest en Belgrado) laat te wensen over, een GPS track is dan ook wel aan te bevelen wil je niet teveel omrijden.
Temperatuur in mei is prima om te fietsen, het kan er dan alleen ook nog wel eens erg nat zijn. Gezien de keuze voor een racefiets zal je niet al teveel bagage meenemen wat de grootte van je dagafstand en het heelhouden van je fiets zal bevorderen.
Persoonlijk lijkt me 8 dagen te kort om nog iets te zien, en kun je wat dat betreft net zo goed ergens anders gaan fietsen waar de wegen beter zijn.
Dank voor bovenstaande.

Mijn dagafstand zal ongeveer 120 km per dag zijn. Heb voorgaande jaren al drie van dit soort reizen gemaakt. Ik denk dat ik voor een andere route ga. Vorig jaar in twee weken van dinant naar barcelona gefietst. De route van Benjaminse. Was me goed bevallen, ook op de racefiets. Nu dus weer op zoek naar een vergelijkbare route. Mocht iemand tips hebben, ik hoor het graag.