Additionally, paste this code immediately after the opening tag: mijn fiets opknappen - Forum Wereldfietser

mijn fiets opknappen

hallo allemaal
over een paar maandan ga ik mijn fiets ( rih ) op laten knappen
Rem voor: Magura Hydraulisch
Rem achter: magura Hydraulisch
Kettingwiel: 44-32-24t Deore (Shimano) crank 3x10
Achterderailleur: Shimano Deore
Koplamp: Nomad LED, geïntegreerde USB aansluiting (aut. dag/nacht schakeling)
dus alles ff lekker vernieuwen zo dat ik weer vele km plezier heb dis is hem nu
https://myalbum.com/photo/RIjqmgH5eQma/1k0.jpg
https://myalbum.com/photo/H83DJBXSK2mO/1k0.jpg
Leuke fiets, jammer alleen dat de lengte van de voorvork niet gecompenseerd is, maar hij rijd wel stabiel zo denk ik :D
o zo n fijne fiets ik heb er al best vele km mee gereden en hij trapt nog steets lekker
gr
Wat ga je er aan laten veranderen?
Betere groepset? Of gewoon nieuwe onderdelen en afstellen?
Cursus fietsonderhoud en zelf doen?

:)
Wat is hieraan op te knappen? Is toch zo goed als nieuw.? Tja, die verende (niet dempende) elementen kun je missen als kiespijn.
Ieder zijn smaak.
lees mijn bericht daar staat in wat ik vernieuw aan mijn fiets ik ga er niet aan sleutelen zo handig ben ik niet
gr
Als je van schijfrem naar velgrem gaat, heb je ook de juiste velg daarvoor nodig. Ga je van 3 x 9v naar 10v, dan heb je ook 10v shifters en een 10v achterderailleur nodig. Is dat het antwoord op de niet gestelde vraag?
ja nieuwe tantwielen voor en een nieuwe Achterderailleur nieuwe keting
Waarom zou je een LX-derailleur vervangen door een Deore?
En van 9 naar 10 speed? Ik kan niet zien wat het nu is.
Van schijfrem (voor) naar velgrem?
Zitten remnokken op die vork?
De LX achterderailleur is een 9v derailleur.
RIH Z-900, beetje eigenzinnig ontwerp met schijfrem vóór en velgrem achter en een modieus spaakpatroon.

Waarom zou je de schijfrem vóór willen vervangen door een velgrem? Daar wordt de voorrem niet beter van en je hebt een andere 36sp-velg nodig. Die zul je moeilijk vinden met hetzelfde 9x4 spaakgatenpatroon. Ik kan op de foto ook niet goed zien of je voorvork wel velgremnokken heeft.
Van 3x9 overgaan op 3x10 vind ik ook een marginale verbetering, waarvoor je wel de shifter moet vervangen. Kost je een flinke duit.
Heb je al een prijsopgave voor de verbouwing?
Ik zou me beperken tot een nieuwe ketting, nieuwe cassette, nieuwe kabels, 42t voorblad en nieuwe verlichting. De andere opknapvoorstellen zullen het rijden niet verbeteren.
ik laat zien wat ik laat veranderen ( vernieuwen)
https://myalbum.com/photo/41Wo4qE73Lku/1k0.jpg
De Z-800 is compleet uitgerust met de Shimano Deore schakelgroep (3x10 versnellingen). Dit staat borg voor veel rendement en uiterst soepel schakelen.
https://myalbum.com/photo/MZRG0GEXkpWy/1k0.jpg
Onze Z-serie hybride-fietsen zijn uitgevoerd met geheel complete Shimano groepen. Omdat alle onderdelen precies op elkaar zijn afgestemd hebben deze fietsen het best mogelijke rij- en schakelgedrag.
https://myalbum.com/photo/rVEVDrCIyvzC/1k0.jpg
Dankzij de hoogwaardige Magura hydraulische remmen kunt u de remkracht perfect doseren met slechts weinig handkracht. Zowel de vóór- als de achterrem is hydraulisch uitgevoerd

en jaaa dat kost wat geld maar kan ik weer jaren vooruit en dat laat ik ook doen bij een rih deeler
Om in marketinggeleuter te blijven: deze fiets is helemaal niet afgestemd op de getoonde superieure onderdelen.

Ik vermoed dat die fiets niets anders dan een standaard beurt nodig heeft. Ketting, cassette, derailleurwieltjes, misschien voorbladen, remblokjes.
nou ben bij de rih dealer geweest hier in de buurt en heb gevraagt of dit mogelijk is en dat kon allemaal
gr
Ik begrijp uit je reactie en de foto dat je ook nieuwe, ongeveerde voorvork krijgt. Dat zou voor het rijgevoel wel eens de belangrijkste wijziging kunnen zijn.
De Magura hydraulische velgremmen zijn uitstekende remmen, maar de voorrem wordt niet beter dan wat je nu hebt.
Bij deze fiets raad ik een 44t voorblad, ipv 42 t, serieus af. Het 44t voorblad is iets voor krachtpatsers of mensen die op een steile afdaling nog durven bijtrappen. Daar ziet deze fiets niet naar uit.

Als het totale prijskaartje van de opknapbeurt je niet afschrikt, dan hoeft niets je verder te weerhouden. Verwacht echter niet dat je fiets er méér waard door wordt.
math schreef:
ma 21 jan, 2019 00:09
Verwacht echter niet dat je fiets er méér waard door wordt.
Hij wordt iets meer waard omdat er onderdelen op zitten die minder versleten zijn, maar dat is over 1000 km niet meer zichtbaar.
Hij wordt echter een stuk minder waard doordat de fiets een ratjetoe wordt. Als ik een fiets koop wil ik namelijk weten wat het model is, zeker als het een eenvoudig model is als dit. Dat model zoek ik dan op. Als ik dan zie dat de fiets hevig verbouwd is dan heb ik persoonlijk maar één conclusie: laten staan. Er zijn genoeg tweedehands fietsen die wél origineel zijn en waar ik daardoor wel aan kan zien hoe en hoeveel hij gebruikt is.
kennen juli die voor verlichting met ucb poort wel makelijk toch het zal,niet een top aansluitpunt zijn maar om
een mobiel mee op te laden of je navagatie.
gr
marcel123 schreef:
zo 20 jan, 2019 23:18
nou ben bij de rih dealer geweest hier in de buurt en heb gevraagt of dit mogelijk is en dat kon allemaal
gr
Ja die sturen geen geld de deur uit, geef dat ding een beurt met ketting en tandwielen en klaar. Ombouwen naar 10v is waanzin als je niet per se van je geld af wilt.
marcel123 schreef: kennen juli die voor verlichting met ucb poort wel makelijk toch het zal,niet een top aansluitpunt zijn maar om
een mobiel mee op te laden of je navagatie.
gr
Juli? Ucb? Navagatie? Dyslectisch of geen idee?
Ik vrees dat je op het punt staat om je geld uit je zakken te laten kloppen door de geachte RIH dealer.
Als je hem vraagt of er compleet carbon wielen van €1500 in kunnen zal hii waarschijnlijk ook zeggen: tuurlijk!
Vraag is natuurlijk of het verstandig is en of het jou wat oplevert.
Trap aub ook niet in het marketinggeleuter van RIH zelf: alle Shimano 9 (MTB) speed groepen zijn compleet compatibel onderling (deore met LX en XT). Mocht je perse naar 10 speed willen overstappen dan hoef je alleen de ketting , cassette en shifter te vervangen. De derailleur is gewoon compatibel met 10 speed, als de derailleurwieltjes zijn versleten kun je die ook evt doen. Mits niet versleten hoef je de kettingbladen ook niet te vervangen, laat staan de crank zelf.
Zie ook weinig meerwaarde van magura velgrem tov huidige schijfrem, zeker niet als daar ook een nieuw wiel voor moet komen. De geveerde voorvork en zadelpen zou ik dan eerder vervangen. Op zo'n fiets bestemd voor 'normale' fietspaden heb je genoeg aan de demping van je banden. De rest is ballast en kan/gaat kapot.
Succes met je keuze.