Dag,
Lang geleden! Ik mis het fietsreizen echt wel... Na enkele jaren eerder kano-reizen (ik heb namelijk ondertussen de ONAK vouwbare kano uitgevonden, en er een bedrijf rond opgestart) heb ik weer helemaal zin om mij in het wereldfietsen te storten.
Gezien mijn vriendin met haar zicht niet zo top is en samen fietsen moeilijk ging hebben we onze zinnen gezet op een Hase Pino tandem, maar dan wel met wat electriek om hen vlot te doen gaan (is tenslotte als auto-vervanger bedoelt). Ik ben al van zin om het voorste zitje helemaal opnieuw - en ergonomischer - te gaan uitvinden, en ook custom Dyneema composite / kevlar fietstassen te gaan maken, maar soit (later meer erover als interesse)...
Voor we onze fiets bestellen wil ik hier op dit forum enkele keuzes ontwarren:
1) motor
een achtermotor lijkt me aangewezen. Logisch, aangezien er dan minder torque op andere onderdelen terecht komt. Om bij lege batterij echter nog vlot te kunnen fietsen, lijken mij de bafang motors aangewezen. Ook lijkt een torque-sensor mij ideaal van gevoel.
https://www.bafang-e.com/en/drive-syste ... ystem.html
echter zijn de Bafang motors moeilijk te vinden, waar vind ik dat systeem, en/of wat zien jullie als alternatief?
-> als alternatief kreeg ik het volgende mee bij Crystalyte europe
2) versnellingen
- voor het gemak in schakelen zou ik graag een 1x11 systeem willen. Met de motor lijkt mij een shimano XT 11-46T ook voldoende. Slijtage verdelen op verschillende tandwielen vooraan lijkt mij geen argument gezien ik in het verleden met Alfine en Rohloff me het heb afgeleerd hier deftig mee om te gaan, en ik wil een intuitief makkelijk systeem met zo weinig als kan tussen-onderhoud. Eigenlijk had ik liever richting nuvinci/middenmotor gegaan, maar dat is me afgeraden.
Tot slot heb je dan ook nog het eeuwige e-bike speedlimit probleem. Vraag is hoe ik ooit deze custom bike zal kunnen laten keuren, om er sneller als 30 mee te kunnen rijden. Maar goed, misschien is dit NL form daarvoor niet de beste plaats voor deze Belg
Lang geleden! Ik mis het fietsreizen echt wel... Na enkele jaren eerder kano-reizen (ik heb namelijk ondertussen de ONAK vouwbare kano uitgevonden, en er een bedrijf rond opgestart) heb ik weer helemaal zin om mij in het wereldfietsen te storten.
Gezien mijn vriendin met haar zicht niet zo top is en samen fietsen moeilijk ging hebben we onze zinnen gezet op een Hase Pino tandem, maar dan wel met wat electriek om hen vlot te doen gaan (is tenslotte als auto-vervanger bedoelt). Ik ben al van zin om het voorste zitje helemaal opnieuw - en ergonomischer - te gaan uitvinden, en ook custom Dyneema composite / kevlar fietstassen te gaan maken, maar soit (later meer erover als interesse)...
Voor we onze fiets bestellen wil ik hier op dit forum enkele keuzes ontwarren:
1) motor
een achtermotor lijkt me aangewezen. Logisch, aangezien er dan minder torque op andere onderdelen terecht komt. Om bij lege batterij echter nog vlot te kunnen fietsen, lijken mij de bafang motors aangewezen. Ook lijkt een torque-sensor mij ideaal van gevoel.
https://www.bafang-e.com/en/drive-syste ... ystem.html
echter zijn de Bafang motors moeilijk te vinden, waar vind ik dat systeem, en/of wat zien jullie als alternatief?
-> als alternatief kreeg ik het volgende mee bij Crystalyte europe
Lijkt me zeker interessant, maar is wel geen geared motor. Betekend dit een groot verlies voor het rijden zonder batterij?Crystalyte Motor UFO HT-3525 Rear sensored in 26
velg zwart
1,00 326,45 326,45
GRIN CONTROLLER 24-48V 20A REGEN
CYCLE ANALYST DIRECT PLUG IN
Up and Down button for cycle Analyst V3
THUN TORQUE SENSOR BB 119MM
BATTERY BOX 36V17Ah
BEBAT VRIJSTELLING MILIEUTAX ART. 378
LADER LITHIUM 36VOLT 2AMP DC2.1 PLUG 1
2) versnellingen
- voor het gemak in schakelen zou ik graag een 1x11 systeem willen. Met de motor lijkt mij een shimano XT 11-46T ook voldoende. Slijtage verdelen op verschillende tandwielen vooraan lijkt mij geen argument gezien ik in het verleden met Alfine en Rohloff me het heb afgeleerd hier deftig mee om te gaan, en ik wil een intuitief makkelijk systeem met zo weinig als kan tussen-onderhoud. Eigenlijk had ik liever richting nuvinci/middenmotor gegaan, maar dat is me afgeraden.
Tot slot heb je dan ook nog het eeuwige e-bike speedlimit probleem. Vraag is hoe ik ooit deze custom bike zal kunnen laten keuren, om er sneller als 30 mee te kunnen rijden. Maar goed, misschien is dit NL form daarvoor niet de beste plaats voor deze Belg