Terug van weggeweest: de rechtstreekse vlakke en aangename route binnen Nederland naar Maastricht
Na 10 jaar afgesloten te zijn geweest in verband met het maasproject - er was daar zelfs een haven voor binnenschepen dus de route was niet alleen afgesloten maar ook echt verdwenen - is sinds een paar weken een belangrijk ontbrekend stukje van een fietsroute naar het zuiden weer open. Het gaat om het stukje tussen Voulwames en de Brug Itteren over het Julianakanaal, langs de westoever van het Julianakanaal ter hoogte van Bunde.
Foto:

Ik weet, qua weer niet het meest uitnodigende plaatje, maar gewoon twee dagen geleden gemaakt toen ik het ontdekte. Het was niet bepaald aangekondigd in de media. De weg links in beeld gaat naar de hoeve Hartelstein.
Het is maar een stukje van een kilometer. De omweg die je voorheen moest maken was nog eens 1500 meter extra. Dat is allemaal niet veel, maar samen met nog een aantal andere nieuwe fietstracés die de afgelopen 5 jaar tussen Maaseik en Maastricht zijn aangelegd is er nu ineens wel weer een fietsroute beschikbaar die qua rechtstreeksheid, comfort, autoarmheid en gemak wél kan concurreren met de diverse mogelijkheden die over België gaan.
Voor wie de afgelopen 10 jaar niet tussen Maaseik (B) en Maastricht langs de Maas heeft gefietst: je herkent het landschap op tal van plaatsen niet meer. Voor het Maasproject, dat dient om de dorpen langs de Maas tegen hoogwater te beschermen na de hoogwaters van eind vorge eeuw, zijn en worden de oevers van de Maas op grote schaal afgegraven en wordt de rivierbedding, die eerst nauwelijks bestond, sterk verbreed.
Enerzijds is het jammer dat er cultuurland is afgegraven. Anderzijds is het wel indrukwekkend wat ervoor is teruggekomen. De Maas is nu niet langer vrijwel alleen een waterafvoer die circa 10 meter beneden maaiveld liep, maar door de lage en weidse oevers is er nu veel plaats voor natuur. Het gebied is overigens nog lang niet klaar qua afgravingen en ook de gebieden die al wel klaar zijn is de natuur volop in ontwikkeling. Vogels maken er al massaal gebruik van en de teruggekeerde bever is inmiddels al bijna berucht. Afgelopen zomer stond het water er soms zo laag dat je op meerdere plaatsen door de Maas naar België kon lopen.
Precies waar het nieuwe stukje loopt is een flink stuk grond van ruim 80 hectare afgelopen zomer afgewerkt en zul je de komende jaren kunnen zien dat de natuur zich er elk jaar verder en anders gaat ontwikkelen.
Ik heb de nieuwe route in een GPX-trackbestand gezet en ook van drie Belgische concurrerende routes GPX-tracks gemaakt. De bestandsnamen spreken voor zich. Ik heb even gekozen voor het stuk tussen de brug over de Maas bij Maaseik en de kop van de Wilhelminabrug in Maastricht.
De route over Nederland:

Uiteraard zijn er meerdere routes naar het zuiden, maar als je aangenaam en vlot wilt fietsen zijn dit wel handige; de rest van het gebied Stein-Sittard-Geleen is immers vrijwel volgebouwd. In de route met deels onverhard zit een kort maar stenig stukje onverhard. Dit word wel goed gecompenseerd met een uitzicht op de andere oever dat best wel de moeite waard is.
Over kwetsbare natuur hoef je je in het gebied niet veel zorgen te maken. De natuur in het gebied noemt men robuuste natuur en is grotendeels vrijgegeven als struingebied. In de winter kan het hele gebied onder water komen te staan, dus dat kan ook verrassingen opleveren.
Route over NL 32,6 km
Route over België langs de Maas 34,3 km
Route over België langs de Maas met een stukje hevig onverhard 34,3 km
Route over België langs het kanaal 33,5 km
Het nieuwe stukje staat al op OSM en routeert op brouter.de:
Na 10 jaar afgesloten te zijn geweest in verband met het maasproject - er was daar zelfs een haven voor binnenschepen dus de route was niet alleen afgesloten maar ook echt verdwenen - is sinds een paar weken een belangrijk ontbrekend stukje van een fietsroute naar het zuiden weer open. Het gaat om het stukje tussen Voulwames en de Brug Itteren over het Julianakanaal, langs de westoever van het Julianakanaal ter hoogte van Bunde.
Foto:

Ik weet, qua weer niet het meest uitnodigende plaatje, maar gewoon twee dagen geleden gemaakt toen ik het ontdekte. Het was niet bepaald aangekondigd in de media. De weg links in beeld gaat naar de hoeve Hartelstein.
Het is maar een stukje van een kilometer. De omweg die je voorheen moest maken was nog eens 1500 meter extra. Dat is allemaal niet veel, maar samen met nog een aantal andere nieuwe fietstracés die de afgelopen 5 jaar tussen Maaseik en Maastricht zijn aangelegd is er nu ineens wel weer een fietsroute beschikbaar die qua rechtstreeksheid, comfort, autoarmheid en gemak wél kan concurreren met de diverse mogelijkheden die over België gaan.
Voor wie de afgelopen 10 jaar niet tussen Maaseik (B) en Maastricht langs de Maas heeft gefietst: je herkent het landschap op tal van plaatsen niet meer. Voor het Maasproject, dat dient om de dorpen langs de Maas tegen hoogwater te beschermen na de hoogwaters van eind vorge eeuw, zijn en worden de oevers van de Maas op grote schaal afgegraven en wordt de rivierbedding, die eerst nauwelijks bestond, sterk verbreed.
Enerzijds is het jammer dat er cultuurland is afgegraven. Anderzijds is het wel indrukwekkend wat ervoor is teruggekomen. De Maas is nu niet langer vrijwel alleen een waterafvoer die circa 10 meter beneden maaiveld liep, maar door de lage en weidse oevers is er nu veel plaats voor natuur. Het gebied is overigens nog lang niet klaar qua afgravingen en ook de gebieden die al wel klaar zijn is de natuur volop in ontwikkeling. Vogels maken er al massaal gebruik van en de teruggekeerde bever is inmiddels al bijna berucht. Afgelopen zomer stond het water er soms zo laag dat je op meerdere plaatsen door de Maas naar België kon lopen.
Precies waar het nieuwe stukje loopt is een flink stuk grond van ruim 80 hectare afgelopen zomer afgewerkt en zul je de komende jaren kunnen zien dat de natuur zich er elk jaar verder en anders gaat ontwikkelen.
Ik heb de nieuwe route in een GPX-trackbestand gezet en ook van drie Belgische concurrerende routes GPX-tracks gemaakt. De bestandsnamen spreken voor zich. Ik heb even gekozen voor het stuk tussen de brug over de Maas bij Maaseik en de kop van de Wilhelminabrug in Maastricht.
De route over Nederland:

Uiteraard zijn er meerdere routes naar het zuiden, maar als je aangenaam en vlot wilt fietsen zijn dit wel handige; de rest van het gebied Stein-Sittard-Geleen is immers vrijwel volgebouwd. In de route met deels onverhard zit een kort maar stenig stukje onverhard. Dit word wel goed gecompenseerd met een uitzicht op de andere oever dat best wel de moeite waard is.
Over kwetsbare natuur hoef je je in het gebied niet veel zorgen te maken. De natuur in het gebied noemt men robuuste natuur en is grotendeels vrijgegeven als struingebied. In de winter kan het hele gebied onder water komen te staan, dus dat kan ook verrassingen opleveren.
Route over NL 32,6 km
Route over België langs de Maas 34,3 km
Route over België langs de Maas met een stukje hevig onverhard 34,3 km
Route over België langs het kanaal 33,5 km
Het nieuwe stukje staat al op OSM en routeert op brouter.de:
