Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Roemenie op de fiets.... - Forum Wereldfietser

Roemenie op de fiets....

Wie heeft ervaring met fietsen door Roemenie. Alle tips zijn welko, ik heb geen flauw idee wat ik me ervan meot voorstellen. Ben benieuwd.Groetjes

Ik ben daar ook wel benieuwd naar..het schijnt een mooi maar arm land te zijn. Misschien heb je wat aan deze link http://huizen.dds.nl/~jeroenvm/romtrav.htm of kijk eens op de trento bike pages http://www-math.science.unitn.it/Bike/

Groeten,
The Wizard of Oh - http://wizardofoh.nl

Ik ben in Roemenië geweest, ik kan er een klein boek over schrijven...
Nee zo erg is het nu ook weer niet, maar ik wil wel iedereen waarschuwen die naar daar gaat. Ga zeker niet kamperen, men gebruikt een slaapspray, 'smorgens word je wakker en alles is weg (mij gelukkig niet overkomen) ik had dat verhaal thuis gehoord en in Hongarije net voor de grens van een campingeigenaar ook nog eens, neem een hotelletje, er zijn er genoeg langs de grote wegen en zijn spot goedkoop. Comfort moet je niet verwachten maar de lakens zijn wel proper (dat was zowat het enige) o ja, kakkerlakken zijn banger van jouw dan jij van hen, ze zijn snel weg. Waarschijnlijk denk je maar ik wil helemaal niet lang de grote weg fietsen, ik zal je maar uit je droom halen, dit is het enige wat er is, daarnaast heb je enkel zandwegen. Op een landkaart heb je 3 kleuren van wegen rood (meestal goed) geel (iets meer putten in het wegdek) wit (zand) je bent enkel op de rode en gele aangewezen. Er is inderdaad armoede en dat zal je zeker merken (en bijblijven) daarom vraag je altijd om je fiets binnen te zetten als je in een hotelletje gaat. Fiets niet nachts, dan heb je de kans overvallen te worden. Te voet is niet echt een probleem maar op de fiets zien ze een toerist in jou (dus denken ze aan geld) als men vraagt of je een toerist bent zeg je beter nee, anders gaat men geld en tabak vragen. Ik ben daar enkele Roemenen tegen gekomen op de fiets, ze maakte een eveneens een fietstocht. Ze vroegen of ik alleen was en toen ik zijn; ja ik ben alleen konden ze hun oren amper geloven, ze vertelde dat ze zelf niet alleen durfde te fietsen en daarom met 3 samen fietste (ze zaten op 120km van huis in hun eigen land) ik dacht meteen waar is hier de nooduitgang van dit land, en heb mijn route aangepast en door Bulgarije mijn tocht richting Istanbul verder gezet, jammer want Roemenië vond ik mooier en meer afwisseling aangezien je daar nog door de dorpen fiets. Brood en water zijn in elk dorpje wel te krijgen, spaghetti is meestal geen probleem om te vinden (ik eet alleen maar spaghetti na de dagtocht) maar vergeet het als je voorbereide spagettiesaus zoekt. Maar laat je hierdoor niet afschrikken, Roemenië is zeker en vast de moeite, en zal je nog lang bijblijven. Veel fietsplezier, waar dan ook.

Hoi Charlotte,

Heb afgelopen zomer ongeveer een maand door Roemenie getoerd, en ik zou het zeker aanraden. Kan me totaal niet vinden in het naar mijn ogen veel te negative verhaal van Chris. Roemenen zijn erg hartelijke en zeer inventieve, behulpzame mensen, met een prachtig land. Voor preciezere touristische informate kun je me het beste even mailen, daar het land zeer uitgestrekt en gevarieerd is.
Zijn in meeste grote plaatsen ATMs waar je geld uit kunt trekken, kaart die je beste kan gebruiken is de Atlas Rutier van Szarvas genaamd Rom^ania. ISBN 963 9251 07 0. Schaal is 1: 500 000, te verkrijgen in Roemenie zelf als je goed zoekt of gewoon in Amsterdam bij Pied a Terre. Er is afgelopen jaar ook een versie van 1: 250 000 uitgekomen, stuk dikken maar wel meer details. ISBN hiervan kan ik even niet vinden maar heb ik afgelopen najaar aan PaT doorgegeven, dus daar hebben ze em waarschijnlijk ook wel (vraag Ulrike)
Op site van Lonely Planet is ook veel informatie te vinden, zoek naar Jeroen, een collega fietser die een aantal jaar in Roemenie heeft gewoond.
In het kort, Roemenie is zeker een aanrader, en heb je route info nodig stuur me dan even een mailtje.

Groeten,


Eelco

Kan het verhaal van Eelco alleen maar onderschrijven. Natuurlijk, Roemenië is een arm land en als fietser zie je er vaker "rijker" uit. Maar tot grote problemen heeft dat bij ons nooit geleidt.
Mooi land, schitterende cultuur, mooie weggetjes......
succes,
marco

Beste Charlotte,

Ook ik ben in Roemenie wezen fietsen. Een heel mooi land, maar ik raad je aan om het stukje van Chris nog eens goed door te nemen. Ik was daar met twee vrienden. Wij zaten op een avond bij een hotel en een van mijn vrienden besloot nog een beetje rondtefietsen. Twee uur later kwam hij lopend terug, ze hadden hem van zijn fiets beroofd onderweg. Dus ik raad je aan: ga nooit alleen fietsen in Roemenie.

MvG

Kees

Hoi Charlotte, ik wou Roemenië helemaal niet afbreken, zeker niet. Integendeel het zou fantasties zijn moesten er meer mensen naar daar gaan. Maar ik wou iedereen die het overweegt te gaan, toch verwittigen voor de eventuelle gevaren die er zouden kunnen zijn. Zelf heb ik geen enkele slechte ervaring met Roemenië, enkel van wat ik heb horen vertellen (en dat is volgens mij wel uit betrouwbare bron) ik vond het één van de meest fantastiese landen die ik reeds heb befietst en raad dan ook een tocht door Roemenië aan. Maar het zou verkeerd zijn moest er iemand vertrekken zonder deze, toch wel vrij belangrijke informatie. Hierdoor zijn misschien een hoop problemen vermeden.

Beste Chris,

Ik zou het je zeker niet aanraden om Roemenië af te gaan breken, want daar houden ze daar niet van weet ik uit ervaring. Maar ik ben het wel met je eens dat de slechte ervaringen reuze mee vallen. Mijn kameraad was natuurlijk niet zijn hele fiets kwijt, alleen zijn stuur. In Hongarije was hij echter al zijn vrouw kwijt geraakt, maar dat vonden wij eerlijk gezegd niet zo heel erg, want ze zat ons steeds nat te spetteren. Dan zeiden wij van: Hou nou eens op met natspetteren!", maar ze ging gewoon door.

MvG

Kees

Roemenië vond ik echt fantastisch. Het is al weer een jaar of 8 geleden dat ik daar heb gefietst, maar problemen met de mensen waren mij echt vreemd. We hebben regelmatig bij boeren gekampeerd. Gewoon in de tuin en de fiets op het erf/schuur. Dan konden we tevens water (uit de put) regelen. En meestal kregen we ook wat fruit, tomaten en soms een bakje soep. Bij boeren kon je toen ook melk kopen.

Wij zijn natuurlijk niet in heel Roemenië geweest. Er wordt veel gekletst over "de zigeuners", maar onze ervaring daarmee waren niet negatief. In grote steden moet je natuurlijk altijd wel uitkijken voor je spullen (maar dat is natuurlijk logisch).

Wij hebben o.a. gefietst in de Maramures (noord-westen). Dat gebied kan ik zeer aanraden. Het is destijds niet door ceauscescu verpest en je ziet er nog veel mooie natuur en originele cultuur (met klederdracht).

Al met al was het destijds vrij basic. Voedsel was toen schaars en hotels heb ik toen weinig gezien (maar daar hebben we ons ook weinig op gericht).

Aanraders zijn ook de oude duitse steden (Siebenburgen). In die steden kun je ook overnachtingen bij particulieren vinden.

Jan Willem
026-4434779
Hoi,

Door verschillenden mensen ben ik inmiddels gevraagd mijn route door Roemenie te geven. Opdat er nog meer mensen plezier van zullen hebben en de vindbaarheid te verhogen, zal ik dus nog maar even een berichtje aan deze oude thread vastknopen.

Ik was in de zomer van 2002 in Roemenie tijdens een tocht van (ruwweg) Wenen naar Istanbul. Ik ging de grens over bij Oradea, en verliet het land bij Orjahovo (ongeveer 100km onder Craiova).

Mijn reden om bij Oradea het land binnen te gaan was omdat ik volgens de 'ATM locator' website daar een pin automaat zou kunnen vinden, en dus Roemeense Lei kon opnemen.
Oreadea is een aardige stad, maar moeilijk om accomodatie te vinden (schuin tegen te medische faculteit, naast het park was een hotelletje; koste ong 10-15 dollar, veel te duur volgens een in Roemenie woonende Pakistaan/Indier die ik tegenkwam, dus uiteindelijk bij mensen thuis geslapen). De sfeer vond ik echter niet optimaal (eerder vervelend, op een bepaalde manier bedreigend). Ik heb van meerdere mensen gehoord dat zij een zelfde gevoel hadden in het gebied tussen en rond Oradea en Timisoara.
Nu wetenende dat het vrij eenvoudig is geld te krijgen in Roemenie (er zijn veel meer plaatsen met een ATM dan staat aangegevn op het web, en bijna iedereen accepteerd maar al te graag je dollaars of euro's), zou ik als ik nog een keer naar Roemenie zou gaan persoonlijk noordelijker het land binnen rijden (bv de overgang 50km ten noorden van Oradea), kijken of ik daar kon wisselen, en zo niet een paar dagen op dollars rijden en later alsnog pinnen.

Voor de overgang bij Orjahovo had ik niet echt een diepgaande reden, hij lag toevallig op de route. Overgang met de boot kostte destijds 90.000 lei, ofwel 3 dollar. In Bulgarije echter veel gezeur met de grens, ik moest en zou een escorte krijgen naar de grens met Turkije. Dat leek mij natuurlijk een minder goed plan, dus probeerde de volgende dag na een verplichte hotel overnachting te vergeefs stiekem weg te rijden. Dit resulteerde in het feit dat ik bijna tot aan Pleven iedere 20km een politie auto tegenkwam die me door het daar liggende dorp escorteerde. Uiteindelijk ben ik tijdens een gigantische regenbui tussen de controles doorgereden (ik schat dat ze niet verwachten dat ik met dat weer door zou rijden), en heb ik lekker alleen mijn route door Bulgarije vervolgd, maar dat is weer een heel ander verhaal. Reden dat ik dit hier vermeld is dat ik tijdens afgelopen fietsvakantiebeurs met een fietser sprak die twee weken na mij de zelfde overgang nam en hetzelfde meemaakte. We zijn nu natuurlijk drie jaar verder, maar misschien toch iets om rekening mee te houden.


Het idee van mijn route door Roemenie was om een aantal gebieden die mij mooi leken aan te doen en middels een lekker stukje fietsen aan elkaar te knopen. Dit waren de Maramures (mooie klederdracht op zondag), Bucovina (met een aantal kloosters/kerken die een paar honderd jaar geleden beschilderd zijn met de bijbel in stripformaat), de Bicaz kloof (die stond op de cover van de kaart en wilde ik dus ook wel eens in het echt zien), Transilvanie (Brasov en Sighosoara zijn aanraders, Medias mooi, Sibiu vond ik wat tegenvallen, maar heb ik niet heel goed bekeken).
Een onverwacht schoonheid trof ik aan in de bergen ten zuiden van Sibiu toen ik een dag of drie langs een pad reed wat me door een aantal mountainbikers uit de buurt aangeraden was. Stijl, maar onbeschrijfelijk mooi. Een aanrader dus.

Voor de volledigheid nog even een saaie opsomming van plaatsnamen:
Oradea (mensen thuis) - Marghita (hotel) - Tasnad - (vanaf E81 met auto naar Baia Mare ivm materiaal pech) - Baia Mare (camping) - door Maramures (tip: plaatnamen eindigend op -esti zijn veelal de traditionele dorpen met klederdracht ed) naar Borsa (hotel, duur, waard vraagt aan toerist dubbele prijs) - Prislop pas (aanrader!!) - klein plaatsje (home stay) - Campulung - Gura Humorlui - Voronet (cabana met uitkijk op de camping) - ri Ostra (mooi pas, maar vieze kolenfabriek (?) halverwege) - camping aan einde stuwmeer - Bicaz - Bicaz kloof (zorg dat je of heel vroeg, of heel laat komt, anders stikt het van toeristen en kraampjes op het mooiste stuk van de kloof) - Gheorgheni (lekkere honing net voor de stad aan einde afdaling) - klein plaatsje (homestay) - Miercurea Ciuc (bier!) - Baile Tusnad (vulkanisch meer schijnt zeer de moeite waard te zijn) - (trein naar Brasov) - Brasov (mooi stad, lekker sfeer, zwarte kerk is mooi (helaas niet binnen geweest) en evt excurise naar kasteel Dracula mogelijk; jeugdherberg Elvis Villa) - langs rivier naar ri Rupea (wildkamperen) - Rupea - Odorheiu Secuiesc - Cristuru Secuiesc - Sighisoara (mooi, mooi, mooi!!, overnacht in soort van weeshuis; Elvis Villa was beter geweest, daarnaast schijn restaurant Joker zeer goed eten te bereiden voor een zacht prijsje) - Biertan - Medias - klein dorpje (overnacht in kerk/klooster) - binnenweg naar Sibiu (ga *niet* langs Copsa Mica, een vroegere fabriek/mijn heeft het landschap daar naar het schijnt behoorlijk veel schade aangedaan; camping) - Paltinis - mooie route door bergen (beschrijving hieronder; 2x wildkamperen) - vanuit bergen in rechte lijn naar onder ri Craiova (mensen thuis) - Bechet - Orjahovo (hotel)

De route door de bergen onder Sibiu: Rij vanuit Sibiu vanaf de camping langs het tramspoortje omhoog ri Paltinis. Tot einde van dal goed te fietsen, daarna vrij pittig, en een groot stuk kasseien. Boven nog een lang stuk valsplat (dat behoorlijk stijl is voor valsplat trouwens). Let trouwens op dat er in Paltinis geen winkels zijn, wel een paar (vrij dure) restaurantjes. Iets eten of drinken halen of bidons bijvullen kan dus; echt shoppen zul je in Sibiu moeten doen.
In Paltinis rijd je op een gegeven moment recht op de skilift af. Links onder de lift door is een tunneltje. Hierachter gaat een weg verder de bergen in, slecht met veel grote losse stenen. Ik schat dat je na ong 5km boven bent. Er staat een soort vakantiehuis/villa op de pas. Een stukje verder in de afdaling heb ik me tent opgezet met uitzicht op de valei. Tijdens de afdaling die volgt kom je een aantal keer langs een paar stroompjes met drinkbaar water (ik heb het overleeft iid ;)). Onder ga je een grotere beek over, en kom je op een dirt-track uit. Rechts af. Lekker glad en een sprookjesachtige sfeer. De weg is lang goed, maar komt op een gegeven moment langs een houtbewerkingskamp. De vele vrachwagens hebben hier de weg vernielt. Fietsen bijna onmogelijk, weg staat half onderwater, veel modder. Weg maakt daar bocht naar links en meteen weer naar rechts (vrachwagens reden daar destijds naar links). Een paar honderd meter is het weer bereidbaar.
Een aantal kilometer later aan het einde van het dal begint de weg weer te stijgen. Aan het einde van de weg een soort woonwagen met een kluizenaar oid, de weg maakt een haarspeld naar links, en gaat weer over in een slechte weg met losse stenen. Na een poosje klimmen een mooie zadelpas tussen twee bergen van beide 2244 meter in (okee, de eens is 2m hoger.. ;)). Afdaling ZEEER slecht; door de weg loopt een uitgesleten rivierspoor, bijna niet te rijden. De weg onder aan de afdaling is kapot, door ijskoud water waden dus.
Weg wordt na een tijdje wat beter, en staan een paar vakantiehuizen langs de kant. Aan einde T-splitsing met de 67C. Linksaf. Na een ruime kilometer rechts de brug over (erg gammel, en net toen ik er over was zag ik achter me een man een paal voor de brug zetten dattie onbegaanbaar was.. :/). Weer lekker klimmen, door het bos en zonder verkeer. Boven linksaf afdalen, en helemaal onder eindelijk eens een stukje asfalt. Rechtsaf. Langs het asfalt links een strook gras tussen de weg en rivier waar veel Roemenen kamperen.
Je zult nu bordjes gaan tegenkomen dat de rest van de 67C afgesloten is. Na een paar kilometer buigt de doorgaandverkeer weg af naar rechts, en gaat de 67C naar links, met grote verbodsboden erbij. Gewoon negeren en inslaan. Deze staan er om automobilisten af te schrikken, erg slechte weg en als je vast komt te zitten kom je niet meer weg (met je auto dan). Niet druk om maken dus.
Weg buigt naar links, gaat over rivier, buigt dan naar rechts en weer lekker klimmen. Veel bochtjes, stijl omhoog, eerst door het bos en later boven de boomgrens. Grote losse stenen, maar o zo mooi. Tegen het einde van de klim een scherpe bocht naar links, je rijdt nu recht op een stijle muur af. Aan het einde ontspringt een riviertje en kan je prachtig kamperen. De weg maak een haarspeld naar links en gaat lekker verder omhoog. Na een stukje de eerste pas. Daarna stijl afdalen naar een blind dal toe, en weer even stijl omhoog (vandaar dat verbod voor auto's; zit je daar vast dan kun je het wel vergeten). Einde van de klim is bijna ondoenlijk, weg bezaaid met veel grote , losse kiezels, moeilijk rijden en een fijne afgrond in het vooruitzicht. Zo'n weg waar je 's nachts in je nachtmerries rijdt, maar dan naar beneden glijdt. Eindelijk boven begint de moeizame afdaling die bijna nog langzamer moet dan de klim. Na een aantal kilometers eindelijk een dorpje en lekker weer asfalt, en doorzoeven naar onder.
Uit mijn hoofd waren mijn snelheiden (al fietsend) over deze route resp. minimaal 3km/h, maximaal 15km/h, gemiddels 9km/h. Niet echt de bedoeling als je haast hebt dus, maar zeker een aanrader! :)

Geloof dat ik ruim een uur tikken later mijn zegje nu wel gedaan hebt; mocht iemand nog meer vragen hebben dan hoor ik het wel.

Groetjes,


Eelco

Ik heb niet de tijd gehad om alle antwoorden goed te lezen, dus misschien geef ik info die al gegeven is.

Ik heb al meerdere keren in Roemeni? gereisd, zelfs nog in de tijd van ceauzescu. Mijn ervaring is dat het een geweldig land is. Prachtig landschap, zeer vriendelijke mensen en bijzonder mooie wildkampeerplekjes.

Ik heb het idee dat de hongaarse roemenen vaak wat gastvrijer zijn dan de "roemeense roemenen".

Tip: Kijk uit voor zigeunerdorpen!!!!

Hallo,
Ik heb vorig jaar zo'n 6 weken in Roemenie gefietst en vond het een fantastisch fietsland. Bergen, heuvels, vlak land van alles valt er te vinden. Ook over de Roemenen niets dan goeds, alhoewel we wel beroofd zijn in Boekarest door mannen die zich uitgaven voor politie en zich ook konden legitimeren, kortom een minder leuke ervaring. Het noord westen vond ik erg mooi, een heel lieflijk landschap (Maramures), de Boekowina moet je ook zeker zien en ervaren en dan via de Bicaz-kloof richting Sibiu en Sigisohare. Meer richting grens met Bulgarije wordt het vlakker, maar zijn de plaatsjes wel weer heel leuk om door te fietsen, de steden zijn af en toe zo ontzettend lelijk met veel smerige flats die je eigenlijk moet hebben gezien. Wij hebben vorig jaar geprobeerd de grens over te steken ten zuiden van Craiova, ook wij mochten alleen verder onder politiebegeleiding. Voor ons was dit reden om terug te gaan naar Roemenie. O ja, met het camperen in Roemenie heb ik niet al te beste ervaring. Veel overvolle campins waar niemand blijkbaar verantwoordelijk is of wat wij er ook hebben gezien zijn campings van Nederlanders die weer overlopen van truttigheid en regels. :twisted: Het is maar net wat je leuk vindt.

jacqueline goldenbeld schreef:O ja, met het camperen in Roemenie heb ik niet al te beste ervaring. Veel overvolle campins waar niemand blijkbaar verantwoordelijk is of wat wij er ook hebben gezien zijn campings van Nederlanders die weer overlopen van truttigheid en regels. :twisted: Het is maar net wat je leuk vindt.
Ik heb er inmiddels ook rondgefietst (in 2003) en vaak gekampeerd, geen problemen gehad. Bij gebrek aan campings gewoon bij een pension, B&B of motel vragen of je je tent mag opzetten in de tuin, evt dat je bereid bent wat te betalen voor gebruik van wc en of douche, dat vindt men prima en vaak word je uitgenodigd voor de maaltijd. Op de meeste campings die ik bezocht waren de voorzieningen prima (alleen af en toe kwam er geen warm water uit de douche, maar ja, je kunt niet alles hebben).
Zie verder mijn reisverslag op mijn website.

jacqueline goldenbeld schreef:... beroofd zijn in Boekarest ...
Hoi,
Ik had me al eerder voorgenomen om ooit nog eens met het vliegtuig naar Roemeni? te vliegen en dan op de luchthaven een taxi te nemen en me direct zeker 100 km van de stad weg te laten voeren. Voor de prijs hoef je het niet te laten, taxi's zijn daar goedkoper dan hier een eigen auto. De fiets past in (en buiten) de kofferbak.
Leon

Hallo,

Interessant voor alle potenti?le Roemeni?gangers:

Rum?nien per Rad entdecken
De Duitse non-profit organisatie BikeRomania ( www.bikeromania.de )maakte deze informatiefolder annex fietsoverzichtskaart van Roemeni?. Op de ene zijde is een fraaie kaart op schaal 1:800.000 afgebeeld. Daarop is ingetekend het nationale lange afstand fietsroutenetwerk dat nog in ontwikkeling is en niet bewegwijzerd. 5 noordzuid en 5 oostwest LF-verbindingen en in de toekomst ook MTB-routes maken er deel van uit. Nationale fietsroute nr. 5 wordt gevormd door de bekende Donauroute. Op de achterkant van de kaart is veel fietsinfo opgenomen waaronder veel internetadressen en andere praktische informatie.
Ideaal voor een eerste ori?ntatie op de fietsmogelijkheden van Roemeni?!

Deze kaart is behalve bij Bike Romania ook te bestellen bij www.fietsgidsen.nl (zie Oost-Europa) Prijs 6,45 euro.

groetjes,
Luc Oteman