Additionally, paste this code immediately after the opening tag: voorbereidingen reis van huis naar Azië - Forum Wereldfietser

voorbereidingen reis van huis naar Azië

Begin 2019 hebben wij het plan om naar Azië te fietsen. Van mijn werkgever heb ik vorige week gehoord dat ik geen onbetaald verlof kan krijgen. Ergens ben ik daar heel blij mee. Geen tijdsdruk! Aan de andere kant zou een beetje zekerheid bij terugkomst lekker zijn, maar is dat nu niet juist te reden om voor langere tijd op de fiets te stappen? Avontuur, spontaniteit en we zien wel onderweg.

De maand van vertrek is nog niet gekozen, maar het zal januari, februari of maart 2019 worden.
We zijn bezig met het uitstippelen van de route. Op dit moment staat het volgende op papier:
Nederland - Duitsland - Oostenrijk - Italië - Slovenië - Kroatië - Bosnië & Herzegovina - Montenegro - Albanië - Griekenland - Turkije - Georgië - Armenië - Iran - Azerbeidzjan - Kazachstan - Oezbekistan - Tadzjikistan - Kirgizië - China - Vietnam - Laos - Thailand - Maleisië - Indonesië.

We volgen wat mensen die nu onderweg zijn.
Wie weet zijn er mensen die (bijna) dezelfde route hebben afgelegd en tips hebben. Zo ben ik benieuwd of het handig is vooraf al heel gedetailleerd per land de route uit te stippelen.
Andere tips zijn ook welkom.
Alvast bedankt daarvoor!
Hoi Belle,
De eerste helft onze wereldreis 2016/17 komt enigzins met jullie plannen overeen behalve dat wij de volgorde bepaalden aan de hand van de moeilijkheid-visa.Zo moesten wij binnen 3 maanden ons 90 dagen visum China opnemen. Continenten en landen met e-visa plakten wij achteraan, dus Australie Mexico Usa midden Amerika en Cuba. Wij hadden dan ook maar 1 jaar [ onbetaald verlof] voor de hele wereld. Gezien onze bouwjaren gingen we er van uit dat het onze laatste wereldreis zou worden. Misschien heb je wat aan ons verslag. Groetjes van Pier.
bikeiteasy.wordpress.com
Wat een geweldige plannen!
Volgen jullie Jeroen al? Hij fietst nu van Georgie naar Kazachstan (is momenteel op de pamir highway) en vertelt daar leuk over in zijn blog: bestemming onbekend.nl. Bovendien heeft hij er mooie foto’s bij!
In het verleden heeft hij ook diverse andere fietsreizen gemaakt, onder meer in landen die jullie van plan zijn aan te doen. Ook te vinden op zijn site.
Je kunt hem altijd een persoonlijk berichtje sturen voor specifieke vragen.
Veel plezier met de voorpret!
Schitterende plannen. Wij hebben een soortgelijke tocht gefietst. Onvergetelijke reis.
Bij het maken van plannen ga je ongetwijfeld wat gedetailleerde kijken en heb je wellicht behoefte aan kaarten met meer detail. Maar als je eenmaal op weg bent veranderen de plannen bij de meeste reizigers redelijk vaak.
Voor de tijd van internet en digitale kaarten was het verkrijgen ven gefailleerde papieren kaarten onderweg veelal onmogelijk. Wij stuurden in 95 de kaarten dan ook op naar postkantoren. Nu doen we dat niet meer en hebben we voldoende aan een veel minder getailleerde papieren kaart en maken we daarnaast gebruik van digitale kaarten. de combi vinden wij het meest prettig.
Het probleem met het meenemen van gedetailleerde papieren kaarten is dat je best wel wat detail nodig hebt wil het nuttig zijn en dat resulteert in een hele stapel kaarten. En dat kost best veel gewicht en ruimte.
Wat je vraag betreft: ja het uitstippelen van de route op detail is zinvol omdat je zo snel keuzes kunt maken om ervan af te wijken 8) .
Wat wel noodzakelijk is dat je een inschatting kwa duur maakt. Je moet echt rekening houden met het klimaat, de visa restricties en de veiligheid. Enige planning is dan wel handig.
It sounds like a fantastic trip!

A detailed route is handy, but we can’t remember meeting any long-distance cyclists who have followed their planned route all the way to the end. In fact I can’t think of a single one.

Cyclists change their route due to visa problems, weather, political problems or just because they discovered that they didn’t like certain countries.

Nowadays with internet, it’s so easy to drastically change your planned route. We’ve come across cyclists who were heading towards Australia yet they ended up in Africa or even South America. As one couple said, “We’ve seen enough of Asia yet we still have some vacation time over. Why not go to Africa? We’ve never been there before.”

So my tip, follow a multitude of travelogues from cyclists heading all around the world. Then if something should happen that makes you decide you want to change your route, you can easily and quickly come up with a good alternative.
Hoi Belle! Mijn (inmiddels) vriend en ik hebben vorig jaar iets vergelijkbaars gedaan, alleen zijn we vertrokken vanuit Polen, dus het gedeelte door Europa was anders. En in plaats van Oezbekistan zijn we door Kirgizië gereden (omdat in Iran op het Oezbeekse consulaat bleek dat we toch wél een uitnodiging nodig hadden, en het toch net iets te onzeker was of we zowel het Oezbeekse als Turkmeense visum zouden krijgen, hebben we de route aangepast). En na de 2e keer Kirgizië zijn we niet naar het oosten, maar naar het noorden verder gegaan, via Kazachstan en Rusland weer naar huis, want de tijd was op. Wij zijn begin maart vertrokken en tegen begin oktober, toen we in het noorden van Kazachstan kwamen, begon het al flink af te koelen, dus jullie idee om meer in het zuiden te blijven lijkt me een goed idee voor die tijd van het jaar.

Als jullie nog meer mensen willen volgen, kunnen jullie ook mijn blog lezen. We zijn ook nog bezig om filmpjes van de reis te maken. We zijn daarmee nu in Turkije en er komt elke week een nieuwe aflevering bij, maar in de filmpjes komen we langzamer vooruit dan in werkelijkheid het geval was, dus voor jullie vertrek zal het einde van de reis nog niet online zijn.

Wat betreft routes plannen vind ik het zelf het handigst om van tevoren in ieder geval een goed beeld te hebben van de voor- en nadelen van de verschillende varianten, zodat ik onderweg de keuze kan maken of de gekozen route kan wijzigen zonder eerst naar allerlei informatie op zoek te moeten. De hele route exact plannen is dan niet nodig van tevoren. Zeker in Europa zijn er op de meeste plaatsen zoveel wegen en mogelijkheden, dat ik liever per dag of hooguit paar dagen bekijk hoe ik verder ga, want je komt altijd wel weer ergens uit. In verdere landen is het wegennetwerk vaak zodanig dun dat je niet zoveel keus hebt en als je een bepaalde weg kiest, heeft dat gevolgen voor een langere periode.

En tips? Hmm... download de talen van de landen waar je doorheen komt in Google Translate (vooral die landen waar weinig mensen een taal spreken die jullie ook kennen natuurlijk).
Zorg dat je het visum voor Iran van tevoren regelt. Dit lukte sommigen ooit aan de grens in Armenië, maar was vorig jaar toen wij er waren net afgeschaft en iedereen werd teruggestuurd naar Yerevan. Wij hebben het visum geregeld in Batoemi, daarna 2 weken de rest van Georgië bekeken, en zijn daarna weer snel even heen- en teruggelift naar Batoemi om het visum op te halen.
Kies voor Iran een hoofddoek van dun materiaal die niet groter is dan nodig! Ik had in Istanboel een prachtige, grote hoofddoek gekocht, maar die was véél te warm in Iran. Uiteindelijk heb ik in Tabriz een andere hoofddoek gekocht, een eenvoudige vierkante, die ik met een schuifje onder mijn kin vastzette, en dat was een stuk beter.
Zorg in Azerbeidzjan dat je nog een paar reservedagen overhebt van je visum / de periode dat je zonder registratie mag blijven voor het geval de pont naar Kazachstan niet eerder op komt dagen (want ik vermoed dat jullie de pont nemen).
Als je over hoge passen komt (bijvoorbeeld Ak-Baital in Tadzjikistan), zorg dan dat je een aansteker hebt met zo'n draaiwieltje. Die met een knopje dat je alleen hoeft in te drukken, kunnen het op grote hoogte laten afweten.
En wees vooral niet bang van mensen die je spontaan op de thee / barbecue / overnachting enz. uitnodigen! :)
Wat een ontzettend leuke reacties en handige tips. Erg blij mee.
Waar ik ook nog benieuwd naar ben is het visum voor China. Het is natuurlijk maar de vraag of we het kunnen krijgen, maar moet je er meteen gebruik van maken zodra je het visum bemachtigd hebt? Of kun je bijvoorbeeld 2 maanden later het land nog in voor 90 dagen?
Volgens mij (maar dat is alweer van een paar jaar terug) krijg je geen 90 dagen visum voor China als je het niet aanvraagt in het land van residentie. Onderweg aanvragen was voor onze medereizigers altijd korter. Je laat je verzekering altijd ingaan op een bepaalde datum, en die staat vast. Wij hebben ongeveer dezelfde reis als jullie plannen gemaakt en braaf de landeninformatie pagina's van de wereldfietser bijgewerkt. Ik geloof wel dat wij een van de laatsen waren in Centraal Azie 2013/14 waarvoor stempelstam nog goldt. Sinds die tijd is het voor bepaalde landen een stuk gemakkelijker geworden. Fijne reis!