Additionally, paste this code immediately after the opening tag: bob yak achterwiel - Forum Wereldfietser

bob yak achterwiel

Het is helaas al weer een tijdje geleden dat ik mijn laatste fietstocht heb gemaakt. Naar volle tevredenheid gebruik ik een Bob-Yak. Onder het motto "alles kan en gaat een keer kapot en zeker bij mij" hebben op een gegeven moment de lagers van het wieltje 't begeven. Een zeer vriendelijke winkelier heeft me toen nabij de Noordkaap geholpen door er een soort stepwieltje in te zetten. Nu ik weer echt op pad wil zou ik willen weten of ik er weer een origineel Bob-Yak wieltje in zal zetten met bijbehorende achterband (als dit alles al makkelijk verkrijgbaar zou zijn), of zeggen jullie dat er betere alternatieven zijn qua wiel en band?

Alvast bedankt ,

Tonny

Doordat het wiel zo klein is krijgen de naaf en de band veel voor hun kiezen (zo heb ik laatst ook de voornaaaf van mijn Brompton moeten laten herbouwen na slechsts drie jaar niet al te intensief gebruik). Je hoort vaak dat er bij de Bob problemen mee zijn, omdat de kwaliteit van het meegeleverde wiel ook nog eens van matige kwaliteit zou zijn. Ik zou dus naar een goede wielbouwer gaan, niet bezuinigen op de naaf (is het een standaard 100 mm voornaaf? Een Shimano XT voornaaf kost maar 30 euro), en kiezen voor een degelijke (en zo breed mogelijke) band met toch een lage rolweerstand. Welke 16 inch maat zit er op een Bob: 305 of 349?
Op onze (Bever/Challenge) tweewieler met 20 inch wielen en snelle bandjes hebben we deze problemen nooit gehad (die zijn met zijn tweetjes, en krijgen dus maar de helft van het gewicht voor hun kiezen). In al weer acht jaar een keer een lekke band gehad, en pas onlangs de bandjes vervangen omdat ze wat verdroogd waren (nu Marathon Slick). Wel heb ik een keer de naven uit elkaar laten halen, en werd me laatst gezegd dat ze niet heel mooi meer zijn.
Wim

De minimale afdichting van de lagers ligt open en bloot, en dit is het probleem van een BOB wieltje. De lagers zijn trouwens wel erg eenvoudig te vervangen. (tip: neem een reserve lagertje mee op reis)

Een nieuw wieltje samenstellen is niet zo heel eenvoudig. Een goede naaf heeft 32 of 36 gaten. Dit is een beetje erg veel voor een 16" (305) wieltje. (ze zijn overigens wel te krijgen met 36 gaten). Het is wel onnodig zwaar en een gepriegel met de spaken.

Wanneer je een goede naaf met 24 gaten kunt krijgen is dit denk ik mooiste oplossing.

Groeten,

Marco

Alex DM 24 305 box section is er in 16 en 28 gaten, en is lekker breed (24 mm binnenmaat).

Zijn er niet "gewoon" complete en goede 16 inch wieltjes te verkrijgen? Zelfbouwen zal het probleem niet zijn, maar wel het achterhalen van de juiste spullen: naaf, spaken, velg en dan moet het ook nog eens op elkaar afgestemd zijn en in de vork passen. Wat betreft banden, ik vond het originele bandje (heeft het 8000km gered) zo gek nog niet. Ookal vanwege die dunne massieve baan in het midden.

Alex DM 24 305 box section, is voor mij een beetje teveel jargon. Alex = Merk? DM 24 = Type velg? 305 = breedte in mm van de naaf?

Marco, in mijn geval twee lagers, allebei in een keer kaduk :D

Sorry, ik had even weinig tijd. Er zijn gewoon nieuwe wieltjes van Bob te koop, maar het probleem is dat die niet geweldig zijn (vijf minuten surfen op het web levert je een reeks van ellende verhalen op). Prima voor een rustig ritje, maar toen ik zag waar je naartoe geweest was, dacht ik: die heeft een beter wiel nodig. Bij een eenwieler krijgt het wiel best wat voor zijn kiezen, en zeker zo'n klein wiel. Vooral de band en de naaf krijgen het erg te verduren. In deze kleine maat worden bijna alleen kant en klare wielen voor kinderfietsjes geleverd, en daar zit je niet op te wachten.
Wat je idealiter nodig hebt is een goede naaf, en goede lichtlopende banden (Schwalbe Marathon is er in 47-305, en de City Jet zelfs in 54-305), maar zoals Marco al zei, niet al te veel spaken omdat dat niet echt past in zo'n klein wiel (en ook niet nodig is: door de kleine diameter hebben de spaken het juist weer makkelijk). Shimano mtb naven worden behalve de toch wel erg dure XTR slechts in 32 en 36 spaken geleverd, en dat is inderdaad wat veel. Goede Shimano wegnaven zijn er wel voor 24 of 28 gaten, en ik schat dat je daar ook wel mee weg komt. Vervolgens heb je ook nog een bijpassende velg nodig, en ook daarin is de keus aan fatsoenlijk spul niet groot (Alex is inderdaad een merk).
Mijn advies zou zijn om ofwel gewoon voor weinig geld een Bob wiel te bestellen (en de lagers in de gaten te houden), ofwel naar een ligfiets bouwer te gaan, omdat die gewend zijn kleine sterke wielen te bouwen, en weten wat er aan onderdelen te koop is.
Ik ben overigens wel benieuwd wat onze enige echte Bob expert Klaas Groot hiervan vindt.
Wim

Natuurlijk is er een nieuw wiel te koop.
Wij verhuren de bob en hebben nog nooit problemen gehad.
Wel, uit voorzorg, enkele keren lagers vervangen.
Wij hebben klanten gehad die 2 maanden onderweg waren zonder problemen.
Elke voorwielnaaf past in de vork van de bobkar.
klaas@megalos.nl

Het is meestal niet van belang hoe zwaar het wiel gebruikt wordt als de lagers slecht worden. De lagers kunnen makkelijk tegen zware belasting, er moet alleen geen vuil of water langs de afdichting.

Het zijn juist de trailers die ik aan de dames met lang haar verhuur, waarvan de lagers voortijdig slecht worden.
Een afgewaaide haar komt op het wieltje terecht en wikkelt zich om de as. Hierna duwt het bosje haar zich langs de afdichting en laat de boel open voor het water.
Dit zelfde komt ook voor met lang gras.
Dus dames: hou je assen schoon. (of zet een badmuts op) :lol:

Marco

PS dit geldt natuurlijk ook voor heren met lang haar.

Groot41, uit eigen ervaring kan ik niet zeggen dat de BOB-wieltjes slecht zijn. Wel kwam ik in Oslo iemand tegen die zijn lagers er na 1000km al uit had liggen - en hij is niet de enige die daarover klaagt. Heb ik dan mazzel gehad, of hij pech? Maakt verder ook niet uit, want ik wil voor de tocht die ik in gedachten heb niets aan het toeval overlaten, en heb ik voor mijn spullen liever een 'overkill' aan kwaliteit. Willem, de eerste tocht op IJsland was over 'goede' wegen, nu wil ik tot het uiterste gaan. Dus onderzoek ik nog steeds de mogelijkheid voor een zelfbouwwiel.

Het vinden van 16" velgen valt nog niet mee. Omdat Willem het merk Alex liet vallen heb ik hun site bezocht: www.alexrims.com . Zij hebben inderdaad een aantal 16" velgen (Willem, de door jou genoemde DM 24 is toch geen 16" velg?). Ik kom tot het volgende lijstje:
Alex 16" velgen
- x101 1.5 - 1.75 305x20 20/28H
- y2000 1.5 - 1.75 305x20 20/28H
- y303 1.75 - 2.125 305x24 36H
- z1000 1.5 - 1.75 305x20 32/36H
- sa16 1.5 - 1.75 305x16 28H
- tx 20 1.5 - 1.75 305x21 20H

De genoemde voornaaf Shimano xtr - hb-m960 is er volgens mij met 36/32/28/24 gaten. Er zijn dus nogal wat combinaties mogelijk. Marco pleit voor een 24 gaats velg, die staat er niet bij dus zou ik uitkomen bij een 28 (blijven 3 typen over). Nu is het mij niet duidelijk of er een kwaliteitsverschil bestaat tussen genoemde typen velgen, wel dat de sa16 afwijkt namelijk 305x16. Wat betekent deze afwijking, bijvoorbeeld voor het vinden van een geschikte band? En zou de y303 met zijn afwijkende maten een steviger wiel opleveren?

Andere vragen:
Wie levert Alex velgen in Nederland?
Welke spaken heb ik nodig, en hoe lastig zijn die te vinden?

Ik had mijn informatie over de Alex DM 24 van www.pedalkraft.de, een ligfietspecialist dus.
Succes,
Wim

Dat is een goede link. Voor 20 Euro spaken zij het wiel voor je en met hun ervaring zullen ze ook wel een goede combinatie kunnen aanraden. Maar bestaat zoiets niet in Nederland?

Kijk eens bij ligfiets-specialisten op http://www.ligfiets.net. (Doorklikken op 'bedrijven'.)

Lisette
Tonny Buijs schreef:Dat is een goede link. Voor 20 Euro spaken zij het wiel voor je en met hun ervaring zullen ze ook wel een goede combinatie kunnen aanraden. Maar bestaat zoiets niet in Nederland?

Hallo Tonny,

Ben je eruit?

Ik heb geen problemen maar het is niet verkeerd, dat je wat weet, als het mis gaat! :(

Wil

Heej Tony,

Als je iets meer weet of iets goeds gevonden hebt laat het mij dan ook even weten. Heb mijn bob ook al 7 jaar en nieuwe lagertjes/wieltje zou niet verkeerd zijn.

Vandaag hat lager van mijn BOB-wieltje proberen open te maken. Normaal gezien verwijder je de borgmoer waarna de conus makkelijk los te draaien is. Op deze as zitten echter aan elke kant twee borgmoeren gedraaid. Een conus vond ik helemaal niet. Hoe vervang je eigenlijk zo'n lager? Ik lees hier dat het niet moeilijk is. (Marco de Wit) Kan er soms iemand enkele foto's tonen? Of is er een site waarop deze as gedemonteerd staat? Het lijkt mij in ieder geval geen standaard fiets-kogellager. (Wanneer de borgmoeren verwijderd zijn, lees ik op de code BMW 6000RS. Misschien kan dit iemand helpen.)

Groeten en bedankt,

Geert

Wat is dit nou toch allemaal ??? Je betaalt een GIGA bedrag voor een aanhangertje met slecht EEN wieltje... Dan mag je toch verwachten dat juist dat ene wieltje met bijbehorende onderdelen van een beetje goede kwaliteit is ???

De naaf van BOB is voorzien van industrielagers!
Dit zijn patroonlagers die je als geheel kan vervangen als ze rot zijn.
Kwestie van oude lagertje er uit tikken, de nieuwe er in en weer gaan.
Met die code die op de dichting staat kan je ook naar de plaatselijke lagerboer gaan en nieuwe halen.
Voor een paar euro heb je dan een nieuw lager, en meestal nog een beter ook.
Wel altijd een uitvoering nemen met rubber dichtingen en niet met metalen dichtingen want die zijn niet "waterdicht".
Bekende fabrikanten van lagers zijn SKF, FAG, etc.

Als je lagers ruw lopen kun je ook voorzichtig de rubberdichting verwijderen met een scherp mesje, uitspoelen met WD40 en voorzien van voldoende maar zeker niet te veel kwaliteits vet.

Geert Dewit schreef:Het lijkt mij in ieder geval geen standaard fiets-kogellager. (Wanneer de borgmoeren verwijderd zijn, lees ik op de code BMW 6000RS. Misschien kan dit iemand helpen.)
6000RS is een enkelrijig groefkogellager 26 x 10 x 8mm) met een enkele rubber (=rs) afdichting. 6000-2rs is ook prima te gebruiken.

Standaard procedure.

verwijder de borgmoeren
tik de as uit de naaf met een nylon hamer, als het goed is neemt de as een lager mee.
Tik de as uit het meegekomen lager, en herhaal de procedure met het andere lager.

Montage: vet alles goed in en sla niet op de rubber afdichting! Gebruik een passend rond stempel bv een dop uit de doppendoos.

Dit soort lagers gaat stuk als er water inkomt, want er is maar heel weinig ruimte voor vet.

Opnieuw smeren: http://www.m-gineering.nl/tipsoud.htm

Willem Jongman schreef:Wat je idealiter nodig hebt is een goede naaf, en goede lichtlopende banden (Schwalbe Marathon is er in 47-305, en de City Jet zelfs in 54-305), ...
En Slime gebruiken, dan heb je gegarandeerd 2 jaar geen lekke banden. Althans dat garandeert men. Het is een groene gel die je in de binnenband spuit. Een uitkomst, gezien het geringe aanbod in 16" banden. Alhoewel ik het zelf overigens nog nooit heb gebruikt.

Slime krijg je erg viese handen van en je kan je binnenband niet meer plakken. Het werkt alleen als het `n, heel, klein gaatje is. Kortom,Rotzooi!
Dan heb ik het nog nier eens over het klotsen in de band en de rolweerstand.
Groot41