door
robin » wo 16 nov, 2005 20:00
Hoi Whisky,
Een busje van Suez naar Ras Sudr? Wij fietsten het afgelopen jaar hetzelfde stuk maar dan in omgekeerde richting (vanuit Jordanie gekomen en via de Sinai naar Suez en Cairo gegaan).
Een busje is volgens ons niet nodig, gewoon gaan fietsen joh, wij gingen via Ras Sudr, Suez, Ismailia, Bilbays naar Cairo.
Door het Suezkanaal-tunneltje (ik vond het bijzonder weinig voorstellen) mochten wij niet fietsen, er werd een pick-up staande gehouden voor ons door de politie en die nam ons en onze fietsen achterop mee.
In Suez zelf vond men het nodig dat een politieagent te motor ons begeleidde naar het gedeelte van de stad waar de goedkope hotelletjes liggen: we konden ze helaas niet van dit plan afpraten. Dat was een lachertje, die agent reed als een imbeciel en maakte een verkeersongeluk, reed voorbij de wijk waar wij in wilden, en werd boos op mij toen ik hem -als bijdehante blonde tante- de weg wees in zijn eigen stad, haha!
De weg en zijn weggebruikers op dit stuk was niet anders dan in de rest van het land, ik zou zeggen dat fietsen IN de stad Cairo een stuk spannender is dan dat stuk naar Ras Sudr.
Wat de politie betreft: soms proberen ze zich aan je vast te haken en zeggen ze dat ze je moeten beschermen, maar meestal kan je ze van dat onzalige plan afpraten: effe kletsen, aardig en relaxed zijn, zeggen dat je ze aardig vind maar dat je je reuze veilig voelt en eigen risico neemt en al kilometers lang over de heel wereld zonder politie nooit wat is overkomen, en meestal laten ze je dan wel alleen gaan.
Je moet je ook realiseren dat ze zich helemaal gek vervelen: het zijn vaak jonge jongens en ze hebben niet veel te doen: jouw beschermen is dan een welkome afwisseling, een uitje zullen we maar zeggen. Maar je contact met de bevolking wordt er niet beter op als de politie aan je hielen kleeft!
Eén keer sloten we een deal omdat men hardnekkig was, we spraken af dat ze ons 5 kilometer zouden volgen.Zo zouden ze hun nieuwsgierigheid en verveling een beetje verdrijven, het gevoel hebben dat ze zich nuttig gemaakt hadden. Op onze kilometer teller was de 5 km zo bereikt, we stopten onmiddelijk, lieten op de meter zien dat de 5 km bereikt was, schudden de handen van al die agenten in hun donkerblauwe halfopen pick-up wagen, dikke glimlach, massalama, bye-bye, dag dag, en weg waren wij. Ze bleven beteuterd en een beetje verbaasd staan maar deden wel precies waar wij op hoopten!
Wat water betreft is onze ervaring dat er dermate veel verkeer is, dat dermate aardig is, dat je heel vaak wate aangeboden krijgt, flessen worden uit het autoraampje gegooid, mensen stoppen om te vragen wat je nodig hebt. Maia = water, ze vragen vaak Maia?maia?
Pas trouwens wel op die tankauto-kolonnes, ik ben bijna geplet onder zo'n kolonne, ware het niet dat ik net op tijd de berm (zacht zand, ik viel direct om maar de goede kant op) in stuurde. De eerste wagen vn zo'n kolonne ziet je wel en gaat goed om je heen, maar de volgende zit er te dicht op en kan niet goed inschatten hoe breed jij bent. Ga dus maar effe opzij!
Als je trouwens een iets spannender woestijn avontuur wilt meemaken in Egypte, rijd je vanaf Cairo de andere kant op, naar de westelijke woestijnroute, veel en veel mooier, ook niet moeilijk. Wel heb je daar water voor ong. 3 dagen nodig. Genoeg petflessen, waterzakken, zuinig zijn, afwassen met zand, je niet wassen en je redt het wel!
Nou, veel plezier!!
Heleen