willem.m schreef: ↑ma 02 jul, 2018 18:43
Leuk verslag en prachtige foto's, Jeroen!
Waar heb je al in Tadzjikistan gefietst? Wat vond/vind je het mooiste daar tot nog toe?
Wij gaan denk ik volgend jaar ook die kant op. Alternatieven voor de Pamir Highway zijn welkom.
Veel fietsplezier nog!
Bedankt voor het compliment Willem. Sorry dat ik niet eerder reageerde, maar ik was zo aan het genieten van een stuk ongerept Tadzjikistan.
Ik ben nog aan het fietsen in dit geweldige mooie land. Ik ben er inmiddels al weer ruim een maand. Gisteren aangekomen in Murgab in het noordoosten. Ik ben vanuit Samarkand het land binnengekomen en via het Fann gebergte naar Dushanbe gereden. Daarna via de zogenaamde noordelijke verbinding over de Pamir Highway naar Khorog gereden. Daar zuidelijk naar de Waghan gegaan en vervolgens de nog ongerepte route via Zurgul genomen. Dat laatste is voor elke avontuurlijke fietser een aanrader. Dagenlang geen enkele auto en bijna geen mensen. Enkel her en der een nomade.
Het fietsen van de Pamir Highway is een must als je naar dit land komt. Vanaf Khorog zou ik zeker de Waghan doen en dan Zorgul. Weet wel dat je voor die opties wel je fiets op orde moet hebben met brede banden, want de weg bestaat voor een flink deel uit los gravel met wasbord. Ook moet je voor ongeveer een week zelfvoorzienend zijn. Drinkwater is ruim voldoende aanwezig uit kraantjes in de dorpen of bergbeekjes. Voor dat laatste kan een waterfilter handig zijn.
Veel plezier met de voorpret