Omdat ik helemaal geen gevoel voor oriëntering heb, is een kompas voor mij een essentieel hulpmiddel bij het reizen. Tijdens een rugzakreis hangt een klein kompasje permanent aan mijn broeksriem of heuptas, tijdens een fietsreis heb ik het kompas graag in de buurt van het stuur. Het betreft een analoog kompas, eenvoudig en duurzaam.
Sinds kort heb ik een nieuwe vakantiefiets en ik merk dat mijn kompas nu gekke dingen doet. Van zodra ik het in de buurt (lees op minder dan één meter) van de stuurpen houd, verliest het kompas het geografische noorden. Ik had het eerst gemerkt aan de kompasbel die op mijn stuur gemonteerd was, en die mij probeerde wijs te maken dat ik altijd richting ZW rijd al draai ik 180° rond. Vervolgens heb ik mijn outdoor kompas genomen en ik merk dat de naald steeds naar de stuurpen wijst, of ik het kompas nu links, rechts, voor of achter het stuur positioneer. De veldlijnen lijken van de bovenkant naar de onderkant van de vork te lopen. Het effect is het sterkste ter hoogte van de stuurpen (de bovenkant dus) en doet zich voor zowel terwijl ik fiets als wanneer ik stilsta.
Is dit een bekend fenomeen?
Kan het zijn dat er een magnetisch onderdeel is in de voorvork of stuurpen?
Kan het veld veroorzaakt zijn door de naafdynamo (Son)?
is er een oplossing om toch op mijn analoog kompas te kunnen blijven rekenen tijdens het fietsen?
Dank alvast voor jullie ervaringen en/of tips.
Sinds kort heb ik een nieuwe vakantiefiets en ik merk dat mijn kompas nu gekke dingen doet. Van zodra ik het in de buurt (lees op minder dan één meter) van de stuurpen houd, verliest het kompas het geografische noorden. Ik had het eerst gemerkt aan de kompasbel die op mijn stuur gemonteerd was, en die mij probeerde wijs te maken dat ik altijd richting ZW rijd al draai ik 180° rond. Vervolgens heb ik mijn outdoor kompas genomen en ik merk dat de naald steeds naar de stuurpen wijst, of ik het kompas nu links, rechts, voor of achter het stuur positioneer. De veldlijnen lijken van de bovenkant naar de onderkant van de vork te lopen. Het effect is het sterkste ter hoogte van de stuurpen (de bovenkant dus) en doet zich voor zowel terwijl ik fiets als wanneer ik stilsta.
Is dit een bekend fenomeen?
Kan het zijn dat er een magnetisch onderdeel is in de voorvork of stuurpen?
Kan het veld veroorzaakt zijn door de naafdynamo (Son)?
is er een oplossing om toch op mijn analoog kompas te kunnen blijven rekenen tijdens het fietsen?
Dank alvast voor jullie ervaringen en/of tips.