Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Budget en datum van vertrek - Forum Wereldfietser

Budget en datum van vertrek

Dag wereldfietsers,

In 2019 zijn mijn man en ik van plan om van huis te vertrekken voor een fietsreis naar Indonesië. Alles staat nog in de kinderschoenen dus tips zijn welkom.

We hebben bedacht dat we willen proberen om van 40 euro per dag te leven. Kamperen, eten en drinken. Is dat volgens jullie reëel?
Datum van vertrek staat ook nog open. We willen wel begin van het jaar vertrekken. Mogelijk januari of maart. Als we in januari vertrekken denken we dat het nog te doen is in Griekenland/Turkije, maar is het wel een koude start hier in NL en de eerste weken onderweg. Wanneer we in maart vetrekken is het mogelijk hier wat beter qua temperaturen, maar in Griekenland/Turkije weer heet. Ik ben benieuwd naar jullie ideeën hierbij.

Mochten er mensen zijn die deze richting vanuit huis al eens hebben gefietst hebben en belangrijke tips hebben dan zijn ze uiteraard welkom. Mag ook middels een pb.

Alvast bedankt!
Hoi Belle,
wij fietsten in '16-'17 de wereld rond en afgezien van australie was ons budget van 15 euri p.p. voldoende ,de eerste 4 maanden zelfs erg royaal. Wij wildkamperen wel alles ,met onze voorkeur voor gebieden zonder hotels/campings.
Tijdstip van vertrek moet wel te doen zijn, we merkten dat het lichaam zich erg snel aanpast en buiten ontbijten met nachtvorst vonden we op den duur heel gewoon. Wij planden de route juist zo dat we het hele jaar in het voorjaar bleven; nooit te warm maar ook korte dagen helaas. Weinig gebieden zijn overigens zo vochtig als west-europa waardoor je je gezonder voelt en meer fietsdagen kunt maken. In Jan-Feb wel eens in de week ergens binnen slapen om het vocht en ijs uit de tent en slaapzak te krijgen. In China hadden wij in de eerste maand -15 graden maar erg goed te doen als je voorbereid bent.
Groeten van Pier en erg veel plezier !!!
bikeiteasy.wordpress.com
En dat je aan kou kunt wennen, geldt natuurlijk ook voor de warmte. Wij zijn destijds op 1 april vertrokken vanuit NL. Ook wij ontkwamen niet aan pittige kou, zelfs nog sneeuw in de Apennijnen eind april, en lekker heet in mei in Griekenland en Turkije.
Budget moet makkelijk uit komen.

Persoonlijk heb ik liever een beetje kou dan het gevoel van een race tegen de klok om niet te veel uit de pas te lopen met het beste fietsweer. Jan/feb vertrekken zou mijn voorkeur hebben.
Wij vertrokken op 1 april. Dat is prima te doen. Eerder is natuurlijk geen straf. Hou je meer dagen over om rustiger te fietsen.
40 euro per dag is ruim voldoende. Eerder aan de hoge kant. Maar ligt er wel een beetje aan hoe dat bedrag is opgebouwd. Als het alleen voedsel/overnachting is dan is het meer dan voldoende. Als je ook eventuele vliegreizen, visa, etc moet betalen dan kan het krap zijn. Ik zou dat apart budgetteren.
Marco