Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Traversee du massif des Vosgien - Forum Wereldfietser

Traversee du massif des Vosgien

Complete verslag staat op: https://www.marcolisettesport.com/singl ... if-Vosgien. Ik kan hier helaas niet alle foto's plaatsen.

'The Traversée du Massif Vosgien (TMV) rises from Wissembourg near the German border, traveling south through three distinct zones of the Vosges Mountains, ending in Thann. The route connects mostly unpaved forest roads, some pavement, and a few brief moments of narrow trail. While fitness is necessary for daily climbs and descents, the route is entirely rideable, even with a camping load. Plan to visit town during the day and climb to spectacular campsites in the evening.'

Zo staat de trail Traversée du Massif Vosgien omschreven op de geprezen website van Bikepacking.com. Nou zijn we niet zo van 'routetjerijden'. Liever puzzelen op kaarten en zelf ontdekken. Maar soms zijn er omstandigheden dat het volgen van iemands ideeën een heel goed idee is. Wij moesten er even tussenuit. Paar dagen maar. Frisse neus halen. Beetje dom trappen op de pedalen. En dan is de hulp van andere fietsers meer dan welkom. Volgen dus inplaats ons laten volgen. En eigenlijk pakte dat helemaal niet verkeerd uit.
201805 Vogezen  020.jpg
De TMV is een onverharde trail dwars door de Elzas en de Vogezen. Veel bossen afgewisseld met kleine dorpjes. In de bossen waan je je in de 'middle of nowhere'. Maar als je genoeg hebt van al dat groen is een dorpje met een winkeltje nooit ver weg. Afdalen naar de dalen en je bent weer in de bewoonde wereld. Dat maakt het volgen van de trail ook redelijk te doen voor veel fietsers. Niet dat het allemaal makkelijk is. Wie niet fit is moet geen trails rijden. Want hoe dan ook, het blijft een mountainbike route en soms is dat stuiteren over stenen en laveren tussen struiken. Maar ook op de bospaden haat het fietsen natuurlijk zwaarder dan over glad asfalt.

Wij reden met 'volle bepakking' Kortom: tentje, kookspullen, kleding voor warm en koud weer (het kan spoken in de Vogezen), nodig camera uitrusting. Oftewel: uitrusting voor echte mannen en vrouwen:). tenslotte is het sjouwen met maar 10 kilo aan bagage geen uitdaging. Wij gingen voor meer. Niet doelbewust overigens. Week daarvoor zaten we in de USA en we hebben gewoon de tassen weer aan de fiets gehaakt en weg gegaan. De meesten zullen de trail met een bikepacking uitrusting te lijf gaan. Dat is ook wel slim. Gewoon iets lichter en dat geeft je nog iets meer snelheid.

In de bossen zijn voldoende mogelijkheden om je tentje of je bivakzak uit te rollen. Geen idee of dat wettelijk mag maar als je zorgvuldig met je omgeving omgaat dan heb je goede kans dat je niet door de boswachter de Vogezen wordt uit gegooid. Dus je rotzooi meenemen en geen schade aanbrengen aan het bos. Maar goed, echte bikepackers doen dat ook niet dus die laatste zin is eigenlijk overbodig.
De trail gaat van ongeveer 100 meter tot ver boven de 1000. En daar kan het flink koud zijn. Het zal niet voor de eerste keer zijn dat fietsers of lopers verkleumd van de toppen afkomen. Dus warme kleding mee en een setje handschoenen al lijkt dat overbodig als het in het dal 20 graden is.
201805 Vogezen  023.jpg
Wij reden de trail met een Santos Travelmaster 3+ bike met 27,5 inch wielen met daarop dikke Schwalbe Smart Sam 65 mm brede banden. De noppen hielpen ons erg om grip te houden op de natte bospaden. Door de dikke banden bleven we voldoende controle houden bij snelle afdalingen op onverharde paden. Uiteindelijk heb je wel iets van vering nodig om veilig beneden te komen. dat kan door dikke banden of uiteraard door voorvering. Een fully is echt niet nodig. En heb je dat allemaal niet? Gewoon langzamer gaan en dan kom je er ook.

En mocht je na een aantal dagen off road genoeg hebben aan dat stuiteren door de bossen? Iets naar het oosten liggen de wijnstreken met talloze mooie fietsgebieden. Je kan dus heerlijk afwisselen. Of je laat je kids de wijnroute rijden en pa en ma knallen door de bossen om elkaar 's avonds op een camping weer te ontmoeten....keuze genoeg.
leuk verslag en mooie foto's
ik ga over 2 weken die kan op met de trein naar Basel en dan terug over deze route (ik heb hem van bikepacking.com )
en daarna door terug naar huis
even een vraagje
hoeveel hoogte meters hebben jullie ongeveer gemaakt ?ik zag wat tegenstrijdige hoogtemeters op verschillende websites
en wat was jullie dag afstand ongeveer ?
vorige jaar een bikepacking in schotland gedaan en de km per dag is toch moeilijker in te schatten dan op de weg
vind ik
Ziet er goed uit :D Staat wel 2 keer dezelfde foto op je site ;)

Dus goed te doen met een (ongeveerde) trekkingfiets met dikke MTB-banden en reguliere bepakking? En voldoende conditie natuurlijk ;) Ik dacht nl. dat het een "echte" ruige MTB-bikepacking route was.
Hoi Bodhi, meer dan 1000 meter klimmen wordt het al vrij snel. De meesten fietsen tussen de 60 en 100 km. Tja, over asfalt gaat alles een stukje sneller.
@Fedor, goed gezien. Sorry, is aangepast.
Tja, of het een echte ruige MTB bikepacking tocht is is voor iedereen anders. Wij vonden het goed te doen maar eerlijk is eerlijk, dat is niets anders dan een subjectieve mening. Maar waar je gewicht kunt besparen zou ik het doen. Lekker veel thuis laten. Hebben wij overigens niet gedaan. Ik volg niet altijd mijn eigen adviezen op :D en heb camera en filmzooi meegenomen. Gewicht technisch gezien niet erg slim maar de drone beelden zien er niet gek uit. Binnenkort een filmpje.
nou de hoogte meters zijn geen probleem hoor !
schotland was ook zeker niet vlak en heb al heel wat passen weg gefietst
het is alleen wel lekker om een beetje te weten wat je te wachten staan
maar de paden zijn goed te doen en weinig loop sessie zie ik
dat is al een stuk beter dan vorig jaar
heb er zin aan :D
We hebben nog een klein filmpje gemaakt van de Traversee du Massif Vosgien (TMV).
Ik zie dat ik niet gelijk een Vimeo filmpje kan embedden. Youtube filmpje kan wel. Wellicht en idee om WFvimeo te veranderen in Vimeo algemeen? Zou dat een idee zijn moderators?
Geen groot probleem maar wellicht is het een idee.

Filmpje.....
https://www.marcolisettesport.com/singl ... -the-movie

Afbeelding
Hmmm wat zal ik eens zeggen?

VET!! Daar gaat een sportieve fietser wel van kwijlen. Goede muziek ook trouwens :D

Mooie beelden! Hoe heb je de drone-opname terwijl jullie beiden fietsen gemaakt?

Geen last van teken gehad trouwens, met al die singletracks?
Dit nodigt weer uit om de fiets te pakken... :wink:

Mooi gefilmd in een mooie omgeving!
Mooi! En heel herkenbaar.
Fedor schreef:
vr 08 jun, 2018 15:33
Hmmm wat zal ik eens zeggen?

VET!! Daar gaat een sportieve fietser wel van kwijlen. Goede muziek ook trouwens :D

Mooie beelden! Hoe heb je de drone-opname terwijl jullie beiden fietsen gemaakt?

Geen last van teken gehad trouwens, met al die singletracks?
Nee, geen teken gezien. In ieder geval niet opgevallen :lol: . Drone opnamen terwijl we beiden fietsen was in dit geval gemakkelijk. Drone op laten stijgen, laten hangen en er onderdoor fietsen. Bij andere filmpjes van ons zie je de drone ons volgen. Dat is wat lastiger.