Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tubus Logo Expedition - Forum Wereldfietser

Tubus Logo Expedition

Op mijn vorige fietsvakantie had ik een achterdrager van een onbekend merk op mijn MTB staan, maar ik raakte af en toe eens met mijn hielen m'n achtertassen.

Nu heb ik gezien dat de Logo Expedtion van Tubus zo gebouwd is dat men daar geen last meer mag van hebben, wat ideaal lijkt, maar ik zit nog met één vraag.
Er wordt gezegd dat het laadoppervlak kleiner is dan bij andere bagagedragers, maar is dit een groot verschil of spreekt men slechts over enkele milimeters? Weet iemand toevallig de exacte afmetingen van het laadvlak?

Geen enkele onderbouwing, maar mijn Tubus drager is denk ik half zo breed als de standaard Giant drager die ik had. Het scheelt behoorlijk veel.
Jarno schreef: maar mijn Tubus drager is denk ik half zo breed als de standaard Giant drager die ik had. Het scheelt behoorlijk veel.
En welke Tubusdrager heb je?

Het probleem is zo een beetje dat ik altijd mijn tent in de lengte op mijn bagagedrager leg, maar als dat zo een smal geval is dan moet ik volgens mij inboeten op de stabiliteit van m'n bepakking.

Nick

Bij dieTubus Logo hangen de tassen op een stang die wat lager zit dan de top van de drager. Volgens mij geeft dat juist een heel stevig vlak aan de bovenkant. Immers, je tas is toch eigenlijk altijd zo volgestopt dat de bovenkant boven de haken uitsteekt. Bij gewone dragers geeft dat juist altijd een soort dal tussen de tasssen waar althans een dikke tent niet goed in de lengte inpast, en wat bij montage overdwars de tent veel te hoog plaatst. Kortom, mij lijkt het een prima idee.
Wim
NickDB schreef:
Jarno schreef: maar mijn Tubus drager is denk ik half zo breed als de standaard Giant drager die ik had. Het scheelt behoorlijk veel.
En welke Tubusdrager heb je?

Het probleem is zo een beetje dat ik altijd mijn tent in de lengte op mijn bagagedrager leg, maar als dat zo een smal geval is dan moet ik volgens mij inboeten op de stabiliteit van m'n bepakking.

Nick
Hetzelfde model als waar je naar kijkt, maar dan de alu variant. Ik weet zo gauw niet hoe deze heet.

Willem Jongman schreef:Bij gewone dragers geeft dat juist altijd een soort dal tussen de tasssen waar althans een dikke tent niet goed in de lengte inpast
Ik vind dat juist het grote voordeel aan gewone dragers waarbij de tassen hoger komen. Door dat "dal" gaat de tent veel minder heen en weer kunnen schuiven waardoor al datgene dat er bovenop ligt toch wel wat vaster ligt.

Nick

Smaken verschillen. Ik vind het weer fijn dat de tassen wat lager hangen waardoor de fiets iets stabieler wordt. Ik rijd met 28", dus dat beetje heeft zijn voordelen. En mijn tent zit in mijn tassen, niet op, dus dat is geen reden voor mij om voor een 'brede' drager te kiezen.

Jarno schreef:Smaken verschillen. Ik vind het weer fijn dat de tassen wat lager hangen waardoor de fiets iets stabieler wordt. Ik rijd met 28", dus dat beetje heeft zijn voordelen. En mijn tent zit in mijn tassen, niet op, dus dat is geen reden voor mij om voor een 'brede' drager te kiezen.
Als je je tent in je fietstassen stopt, waar laat je dan de tentstokken? Die zijn toch veel te lang? Bovenop de bagagedrager dan? Doordat ik volgend jaar ook met voortassen ga fietsen ga ik natuurlijk achteraan meer plaats krijgen, dat hoop ik toch :), waardoor het ook mss een optie is om mijn tent in de achtertassen te steken.
Jarno schreef:... alu variant ...
Voor zover ik weet maakt tubus geen aluminium dragers. Je bedoelt waarschijnlijk een zilverkleurige versie.
Groet,
Leon
Leon schreef:
Jarno schreef:... alu variant ...
Voor zover ik weet maakt tubus geen aluminium dragers. Je bedoelt waarschijnlijk een zilverkleurige versie.
Groet,
Leon
:oops: Jep.
="NickDB"]Als je je tent in je fietstassen stopt, waar laat je dan de tentstokken?
In mijn tassen. De stoklengte van mijn tent is 30cm per deel. Ideaal. Helaas ben ik dit al jaren niet meer tegen gekomen.

De Logo is volgens mij ongeveer 4 cm smaller dan het "normale" model(ongeveer 9, tegen 13 cm.). Voor mij was dat de reden om deze drager te laten vervangen voor de "normale" Cargo, aangezien ik mijn tent altijd dwars op drager heb(en dus een breed oppervlak nodig heb). Op die manier kan ik hem zo dicht mogelijk bij het zwaartepunt van de fiets leggen= minder zwabberen.
Ik vind dat ook een nadeel van de Logo: het zwaartepunt van de tassen komt welliswaar iets lager, maar ook verder naar achteren te zitten. Dit resulteert dan in misschien iets rustiger rijgedrag, maar tegelijkertijd meer zwabber. Of heb ik het hier mis? Zijn er mensen die daadwerkelijk met beide types hebben gereden en daar dus ervaring mee hebben?
In het geval dat je hielen tegen de achtertassen aan komen is het vanzelfsprekend zondermeer aan te raden om de tassen iets naar achteren te hangen...

Groet, Matthijs

Oh ja, even vergeten: ik heb nog de rode Karrimor tassen. Die steken aan de bovenkant niet uit, maar lopen meestal precies gelijk aan de drager. Dat zou bij de Logo niet meer het geval zijn.

Gr. M.

Ik heb niet met twee modellen tubus gereden, wel met twee modellen. Ik vind het rijgedrag van de tubus met lager hangende tassen wel degelijk beter rijden. Ik heb trouwens niet het idee dat de tassen verder naar achteren hangen.

Overigens had ik vrij veel last van zwabberen. Dat is enorm verbeterd door het monteren van andere banden.

Hoi Jarno,

Het heeft er wellicht ook me te maken wat voor type tas je hebt. Die Karrimor's lopen aan de voorkant schuin, dus als je ze lager zet moet je ze wel iets naar achteren schuiven. Maar als je ze hoger hangt kan je ze dientengevolge juist verder naar voren hangen. Dit hele verhaal gaat bij "rechte" tassen (Ortliebs b.v.) niet zo op, denk ik. En die hang je dus bij een Logo net zo ver naar achteren/voren op als bij een "gewone". Zou dat het zijn?

Gr. M.

Ik heb idd iets afgeschuinde tassen, Agu Quarius.

Dan was dat het dus niet! :oops: Dan gaat mijn verhaal blijkbaar niet op :D

Gr. M.

Spironski schreef:Ik vind dat ook een nadeel van de Logo: het zwaartepunt van de tassen komt welliswaar iets lager, maar ook verder naar achteren te zitten. Dit resulteert dan in misschien iets rustiger rijgedrag, maar tegelijkertijd meer zwabber. Of heb ik het hier mis? Zijn er mensen die daadwerkelijk met beide types hebben gereden en daar dus ervaring mee hebben?
Als je een echt stijve drager wilt is de Cargo de drager. De Cargo heeft namelijk een driehoeksconstructie op de achterste poot die de Logo niet heeft. Dit heeft veel meer effect op de stijfheid dan welk hoogteverschil dan ook. Ervaring: ook met een cargo kun je een zwabberfiets krijgen, er vindt immers vrijwel geen demping plaats door de drager zelf, maar de drager wordt een soort verlengstuk van je frame.
Groeten,
Leon

Spironski schreef: Het heeft er wellicht ook me te maken wat voor type tas je hebt. Die Karrimor's lopen aan de voorkant schuin, dus als je ze lager zet moet je ze wel iets naar achteren schuiven. Maar als je ze hoger hangt kan je ze dientengevolge juist verder naar voren hangen. Dit hele verhaal gaat bij "rechte" tassen (Ortliebs b.v.) niet zo op, denk ik. En die hang je dus bij een Logo net zo ver naar achteren/voren op als bij een "gewone". Zou dat het zijn?
Nu rijd ik ook met Ortliebs (Back-Rollers) en volgens jouw uitleg, Spironski, kan ik de tassen op de Cargo even ver naar achteren hangen als op de Logo.
Heeft iemand dit al ondervonden? Als het zo zit dan zal ik waarschijnlijk voor de Cargo gaan. Die heeft een breder laadvlak, is wat stijver en bovendien wat goedkoper.

Ehh, niet helemáál. Ik had het idee dat je op de Cargo, omdat ze hoger hangen, afgeschuinde tassen iets verder naar voren kon hangen. Op de logo kan je, welk merk dan ook, tassen daadwerkelijk een paar centimeter verder naar achteren hangen. Daartussenin zit een heel gebied waar ze elkaar overlappen, zeg maar. Bovendien is het allemaal ook nog eens afhankelijk waar de haken van je tassen zitten en hoe die op de dragers passen. Lekker gecompliceerd, of toch niet echt?

Voor Leon: is het niet zo dat de hele Logo drager als driehoek is gebouwd? Daarom is 'ie ook smaller aan de bovenkant. En volgens mij is zwabberen juist een soort na-ijl-effect, je (slappe) drager met bagage volgt de beweging van het frame ietsje later waardoor je nog eens een "swung" nadien krijgt. Ik denk dat een stijfe drager altijd beter is. Als je dan toch nog gaat zwabberen ligt dat meer aan je frame, of dus je banden (of slappe wielen, of tassen die klapperen, of...)

Gr. M.

Nick, voor de duidelijkheid: mijn pleidooi is dus om op je achterdrager je bagage (en zeker het zwaartepunt daarvan) zo ver mogelijk naar voren te plaatsen, en dan ook nog eens zo stijf en zwabber-vrij mogelijk. En daarom heb ik (met mijn tent bovenop dwars) een Cargo laten plaatsen.