In deze tijden een 2 jaar oud lijntje oppikken is niet kwaad, dan heb je wat te doen, dan blijf je van de straat.
Ik kan weinig toevoegen, zoals al gezegd is: je krijgt niks voor niks, en hoe ingewikkelder hoe bedenkelijker.
Het ovale tandwiel doet wel iets, mijn (korte) ervaring was dat ik niet kon wennen aan de snelle passage door het dode-punt.
Die snelle passage zou je meer nuttige traptijd geven, nl trager met een gunstiger hefboom wanneer de cranks ± horizontaal, dus optimaal, staan ... en dat is ontegenzeggelijk waar.
Het is evenwel nog maar de vraag of je spieren dit wel leuk vinden, een klein beetje ovaal misschien nog wel, maar ... een spier is geen motortje dat liefst regelmatig draait rond zijn max-koppel, een spier moet "ademen" het wisselend inspannen-ontspannen maakt dat de doorbloeding beter is, dat noemen ze wel de spierpomp.
Tot zo ver dit oude en steeds weer opgewarmde verhaal (want het is "oud" , net zo als de homeaopatie, en net als de homeopathie, er is een heel klein hoekje waar net iets in zit, maar meer ook niet.
O ja, wie het spier-vermogen verhaal leuk geïllustreerd wil hebben:
Houdt met gestrekte arm een kilo suiker (oid) op dezelfde plek in de lucht.
Vlgs de basis natuurkunde is dat een gevalletje "arbeid nul" ... en toch word je moe.
Om goed te werken moeten spieren weer tijdig en voldoende kunnen ontspannen.
Dat homeopathie, en schedelmetingen, en andere kwakzalverij en dus ook dit typisch Duits is vind ik wel een goeie.
Dat het innovatie is ? ... het is meer de techniek waar Duitsers (ook) goed is zijn, Fransen zijn innovatief wellicht beter, alleen de uitvoering daar schort het in Frankrijk vaak aan.