Ik ben me als nieuw lid momenteel aan het oriënteren op een nieuwe e-bike voor het dagelijks woonwerkverkeer. Maar ook voor de recreatieve tochten wanneer we op trektocht zijn met de camper.
Nu gebruik ik af en toe de Batavus Dinsdag E-Go (model 2017) met Nexus-8 naaf van mijn vrouw en heb met de motor van Yamaha al zeer goede en fijne ervaringen. Hoog tijd om mijn oude Gazelle Medion Trekking aan de kant te zetten.
Om mijn horizon te verbreden heb ik buiten de Yamaha motor ook eens de Bosch Boch Performance CX getest en de laatste beviel me ook, al reageert de Yamaha wel wat agressiever, sportiever en directer.
In de prijsklasse van +/- €2500 en in dezelfde lijn dekend van Batavus (zelfde accu) lijkt me de Zonar E-go een eerste logische keuze. Aangezien ik van de fiets meer gebruik maak dan mijn vrouw, wil ik de lat wat hoger leggen en zoek hierbij naar een mooi alternatief.
Belangrijkste eisen zijn:
Een goede stevige en lichte fiets frame 53 (ivm camper)
Accu minimaal 400Wh met een grote voorkeur voor 500Wh
Accu op de onderbuis
Stevige en vlot reagerende motor
Deftige derailleur met deftige Shifters
Hydraulische schijfremmen
Vaste vork of indien een verende vork aanwezig van een deftig en niet te zwaar type
Regelbare stuur, zodat ik ivm mijn nek niet al te plat lig.
Deftig stuur met ergonomische handvaten
Stevige achterdrager voor de boodschappen
Om de aftrap te geven, heb ik de onderstaande fietsen geselecteerd.
Batavus Zonar E-go (20.1kg excl. accu) +/- €2500 >>>> reeds getest
+ Yamaha PW80, hydraulische (schijf)rem, vaste vork, met sleutel licht verstelbare stuurpen, derailleur 10 speed
- De specificaties zijn zeer vaag, geen fijn stuur en handvaten, standaard accu 400Wh, afwerking / assemblage niet top.
Cube Kathmandu Hybrid Pro 500 (21kg excl. accu) ) +/- €2500 >>>> niet getest
+ Bosch Performance CX 75Nm, Accu 500Wh, Bosch Intuvia LCD, hydraulische (schijf)remmen, verende vork, derailleur Shimano Deore 10 speed
- geen regelbare stuurpen (type A).
Merida E-Spresso Sport 511 -> +/- €3.199 duur >>>> niet getest
+ Bosch Performance Line CX 75Nm, accu 500Wh, Bosch Intuvia LCD, hydraulische (schijf)remmen, Shimano XT 11, Suntour verende voorvork, regelbare stuurpen (type A)?
- Geen frame 53,
Riese & Muller Charger touring -> +/- €3.300 duur >>>> niet getest
+ Bosch Performance Line CX 75Nm, Bosch Intuvia LCD, hydraulische (schijf)remmen, met de hand verstelbare stuurpen, Shimano XT 10, Suntour verende voorvork
- Geen regelbare stuurpen (type A), smalle bagagedrager, accu 400Wh
Graag had ik beroep willen doen op jullie mening en eventueel andere aan te raden e-bikes.
Nu gebruik ik af en toe de Batavus Dinsdag E-Go (model 2017) met Nexus-8 naaf van mijn vrouw en heb met de motor van Yamaha al zeer goede en fijne ervaringen. Hoog tijd om mijn oude Gazelle Medion Trekking aan de kant te zetten.
Om mijn horizon te verbreden heb ik buiten de Yamaha motor ook eens de Bosch Boch Performance CX getest en de laatste beviel me ook, al reageert de Yamaha wel wat agressiever, sportiever en directer.
In de prijsklasse van +/- €2500 en in dezelfde lijn dekend van Batavus (zelfde accu) lijkt me de Zonar E-go een eerste logische keuze. Aangezien ik van de fiets meer gebruik maak dan mijn vrouw, wil ik de lat wat hoger leggen en zoek hierbij naar een mooi alternatief.
Belangrijkste eisen zijn:
Een goede stevige en lichte fiets frame 53 (ivm camper)
Accu minimaal 400Wh met een grote voorkeur voor 500Wh
Accu op de onderbuis
Stevige en vlot reagerende motor
Deftige derailleur met deftige Shifters
Hydraulische schijfremmen
Vaste vork of indien een verende vork aanwezig van een deftig en niet te zwaar type
Regelbare stuur, zodat ik ivm mijn nek niet al te plat lig.
Deftig stuur met ergonomische handvaten
Stevige achterdrager voor de boodschappen
Om de aftrap te geven, heb ik de onderstaande fietsen geselecteerd.
Batavus Zonar E-go (20.1kg excl. accu) +/- €2500 >>>> reeds getest
+ Yamaha PW80, hydraulische (schijf)rem, vaste vork, met sleutel licht verstelbare stuurpen, derailleur 10 speed
- De specificaties zijn zeer vaag, geen fijn stuur en handvaten, standaard accu 400Wh, afwerking / assemblage niet top.
Cube Kathmandu Hybrid Pro 500 (21kg excl. accu) ) +/- €2500 >>>> niet getest
+ Bosch Performance CX 75Nm, Accu 500Wh, Bosch Intuvia LCD, hydraulische (schijf)remmen, verende vork, derailleur Shimano Deore 10 speed
- geen regelbare stuurpen (type A).
Merida E-Spresso Sport 511 -> +/- €3.199 duur >>>> niet getest
+ Bosch Performance Line CX 75Nm, accu 500Wh, Bosch Intuvia LCD, hydraulische (schijf)remmen, Shimano XT 11, Suntour verende voorvork, regelbare stuurpen (type A)?
- Geen frame 53,
Riese & Muller Charger touring -> +/- €3.300 duur >>>> niet getest
+ Bosch Performance Line CX 75Nm, Bosch Intuvia LCD, hydraulische (schijf)remmen, met de hand verstelbare stuurpen, Shimano XT 10, Suntour verende voorvork
- Geen regelbare stuurpen (type A), smalle bagagedrager, accu 400Wh
Graag had ik beroep willen doen op jullie mening en eventueel andere aan te raden e-bikes.