Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 5 dagen fietsen omgeving Barcelona - Forum Wereldfietser

5 dagen fietsen omgeving Barcelona

Hallo,

Ik kocht een retourticket naar Barcelona begin april. Ik ben er een weekje, en zou er graag met de fiets op uit trekken.
Ik ga wel vaker met de fiets reizen, maar ben geen getrainde fietster.
Mijn vraag, kennen jullie mooie routes in de omgeving die hiervoor in aanmerking komen? Of hoe stippel ik zoiets best uit? Ik heb een fiets GPS die ik kan gebruiken. Is het mogelijk iets langs de kust te fietsen ( niet té heuvelachtig )

ALvast bedankt!
Je kan contact opnemen met de tourist info barcelona, of even googlen naar cycling (biking in) barcelona. Verder zijn er vast boekjes, maar of die het waard zijn om aan te schaffen voor slechts een paar dagen laat ik in het midden. En tot slot kan je inspiratie opdoen uit de vele tracks die online beschikbaar zijn in onder meer komoot.de en ridewithgps.com (en zo zijn er nog een paar). Ik heb zelf niet gefietst in die omgeving dus geen persoonlijke tips.
@Anke,
Als je niet te heuvelachtig wil fietsen, dan raad ik je aan om met de fiets op de trein te stappen naar Girona. Op zich al een leuke stad. Je kunt vanaf Girona over de Garrilet, een voormalig smalspoootje, naar Sant Filiu aan de kust met een leuke vissershaven. Je gaat naar het noorden en bij Palamos kom je op het dicht bewegwijzerde fietsnetwerk van Baix Empordà. Dit is ook het land van Salvador Dalí.
Hierbij een kort verslag van mijn tocht

Tussen Palamos en Parafrugell volgen we een voormalig tramspoortje. Een klein groen weggetje brengt ons in Calella de Palafrugell: volgens kenners is dit het meest fotogenieke plaatsje aan de Costa Brava. De bordjes wijzen ons via Pals naar la Bisbal: de hoofdstad van de keramiek met het Terracota museum. De kwaliteit van de fietsroutes is wisselend: soms asfalt, maar ook een losse ondergrond. Een voordeel is dat Baix Empordà vrij vlak is. Een pareltje is Monells. De ruwe natuurstenen huizen met de spitstoelopende aracadebogen op de Plaça Major (centrale plein) brengen ons terug naar de Middeleeuwen. Rondom de Plaça is een labyrint aan nauwe doorgangetjes.
In het Romaanse dorp Púbol valt onmiddellijk het kasteel op. Salvador Dalí kocht het optrekje in erbarmelijke toestand, maar liet het opknappen als woning voor zijn vrouw Gala. De grote meester mocht alleen op uitnodiging van Gala het kasteel betreden. De tuin wordt opgesierd door merkwaardige door Dalí gecreëerde olifanten.
Het water van de Ter lijkt stil te dromen onder het groene lint van de loofbomen. Een zandbank scheidt de rivier van de Middellandse Zee. Slechts na veel regenval stroomt Ter over de zandbank heen.
De blauwe Middellandse Zee gaat woest naast ons tekeer op het fietspad van L’Escala naar Sant Martí. Aan de andere kant liggen de opgravingen van de Griekse stad Empúries. Het kerkje van Sant Martí op een rots boven de zee leent zich voor een plaatje, maar het dorp is duidelijk toeristischer dan alle plaatsjes in het binnenland.
Alt Empordà betekent hoog Empordà, maar we fietsen tussen de moerassen tot Castelló d’Empúries dat op een heuvel in het natuurpark dels Aiguamolls uitsteekt. Weer zo’n heerlijk historisch plaatsje met nauwe kronkelstraatjes, waarin het zonlicht nauwelijks toegang heeft. Het oudste deel stamt uit de negende eeuw. De Carrer Jueus herinnert aan de periode van de Joodse wijk. Net als alle andere stadjes en dorpen is de Plaça Major het kloppende hart. Tot ’s avonds laat is het een gekakel van jewelste vanaf de terrasstoeltjes. De fietswegwijzers brengen ons tot aan de lange boulevard van Roses. Vanaf hier is het nog maar 20 km naar Cadaques, maar de weg is druk en steil. Gelukkig vertrekt een boot van Roses naar Cadaques. Onze fietsen gaan mee aan boord. De Kust is hier echt grillig en ruig.
Al in zijn jonge jaren was Salvador Dalí vaak in Cadaques te vinden. Hij kocht een paar vissershuisjes in de wijk Port Lligat en verbond de huisjes met elkaar: natuurlijk in zijn eigenzinnige stijl. Tot 1974 werd het woonhuis voortdurend uitgebreid. Casa Salvador Dalí is nu een museum.
In de omgeving van Figueres wordt het landschap wat heuvelachtig, maar de toppen van Pyreneeën blijven op de achtergrond. Wederom op een heuvel ligt Peralada met een zichtbaar rijk verleden, want de Graven van Peralada genoten veel macht. Salvador Dalí kwam hier graag vanwege de uitstekende wijn die rond Peralada wordt geproduceerd.
Dé stad van Salvador Dalí is natuurlijk zijn geboortestad Figueres. De stad binnenfietsen is minder fraai, maar de lelijkheid van de buitenwijken wordt ruimschoots gecompenseerd als we in het oude centrum zijn: met als hoogtepunt het Teatro y Museo de Dalí. Iedere zaal is een kustwerk op zich en ieder deel van het complex is anders, want Dalí werkte volop mee aan de inrichting. Opmerkelijk is de rode muur en de Galatea toren met de witte eieren. Rondom het gebouw staan diverse sculpturen van Dalí: niet alleen opvallend door hun omvang en grilligheid, maar ook door de compositie van verschillende materialen. De creatieve meester overleed in 1989 in de Galatea toren. Zijn graf bevindt zich in het museum.


Fietsen kunnen gratis mee in de regionale en Medio Distancia treinen van de Spaanse spoorwegmaatschappij RENFE. www.renfe.com
Zie meer over de fietsroutes: http://www.baixemporda-costabrava.org/es/turismo/332
www.viesverdes.org
Informatie over de streek: www.costabrava.org
Veel plezier
Fietsen kunnen gratis mee in de regionale en Medio Distancia treinen
Toch niet helemaal, want... tot 100 km. is inderdaad gratis, meer dan 100 km. dan kost een fietskaartje € 3,- (kan ook in de trein bij de conducteur betaald worden).
Dankjewel voor de tips al!

Streek rond Girona lijkt me inderdaad mooi en haalbaar :-)
Iemand ervaring met de streek rond Tarragona? Dat is eventueel nog een andere optie.
Anke1984 schreef:
wo 07 mar, 2018 20:32
Is het mogelijk iets langs de kust te fietsen ( niet té heuvelachtig )
Vanaf Mataro tot Barcelona kun je prima langs de kust fietsen, slechts een paar honderd meter uitgezonderd.
Anke1984 schreef:
vr 09 mar, 2018 12:44
Dankjewel voor de tips al!

Streek rond Girona lijkt me inderdaad mooi en haalbaar :-)
Iemand ervaring met de streek rond Tarragona? Dat is eventueel nog een andere optie.
Tarragona is een mooie stad. Er in of uit met de fiets was geen al te groot succes: vanaf de noordkant ontkwam ik niet aan het fietsen over een semi-snelweg en de wegen langs de kust zijn in het algemeen sowieso druk. Iets verder noordelijk was het middelgebergte Muntanyes de la Costa Daurada wel mooi (daarachter ligt nog het klooster van Santa Maria de Poblet (werelderfgoed)), maar misschien minder geschikt als je jezelf als "geen getrainde fietster" omschrijft.
In 5 dagen heb je bijna geen tijd om verder te gaan dan Girona of Tarragona. Een plek in de buurt van Barcelona waar ik altijd ga en ervan hou is de "Massis del Montseny":

http://turisme-montseny.com/en/

,een natuurpark en een aantal prachtige bergen, er zijn verschillende fietsroutes die je kunt doen. Je kunt ook een bezoek brengen aan "Sant Llorenç del Munt en l'Obac":
https://parcs.diba.cat/web/santllorenc
,of het "Parc de la Serra del Collserola" vlakbij Barcelona, ​​maar op deze plekken zijn er veel mensen en veel autoverkeer, ik vind Montseny veel leuker en ik raad het aan als je houdt van rust en bergen.
Als je langs de kust wilt gaan, kun je ook met de fiets langs de kust naar Mataro gaan.

Groeten
Indurain99 schreef:
zo 18 mar, 2018 06:29
In 5 dagen heb je bijna geen tijd om verder te gaan dan Girona of Tarragona. Een plek in de buurt van Barcelona waar ik altijd ga en ervan hou is de "Massis del Montseny":

http://turisme-montseny.com/en/

,een natuurpark en een aantal prachtige bergen, er zijn verschillende fietsroutes die je kunt doen. Je kunt ook een bezoek brengen aan "Sant Llorenç del Munt en l'Obac":
https://parcs.diba.cat/web/santllorenc
,of het "Parc de la Serra del Collserola" vlakbij Barcelona, ​​maar op deze plekken zijn er veel mensen en veel autoverkeer, ik vind Montseny veel leuker en ik raad het aan als je houdt van rust en bergen.
Als je langs de kust wilt gaan, kun je ook met de fiets langs de kust naar Mataro gaan.

Groeten
Helaas heb je vanaf Mataro alleen maar drukke wegen.
Ja, er is veel verkeer rond Barcelona, ​​en ook veel mensen en toeristen. Daarom raadde ik aan om naar het "Parc del Montseny" te gaan, :

https://www.tripadvisor.com/Attraction_ ... lonia.html

het is een zeer rustige plaats, met een aantal prachtige bergen en geweldig voor fietsroutes. Het ligt op slechts 30-40 km van Barcelona, ​​en je kunt ook met de trein in de voorsteden gaan met gratis vervoer voor fietsen.

Groeten.
Indurain99.