Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Mamils en pakezels - Forum Wereldfietser

Mamils en pakezels

Een paar dagen terug kwam ik dit draadje tegen, dat in september 2010 was begonnen en in maart van dit jaar weer even was opgelaaid. Ik voegde er nog enkele foto's aan toe van situaties waarin ik blij was met mijn redelijk compacte fiets met 26 inch wielen. Dat had ik misschien niet moeten doen. Sindsdien is de discussie of fietsen met 28 inch wielen sneller zijn dan met 26 inch wielen weer losgebarsten. Ik citeer:
bast1aan schreef:In mijn ervaring is idd bij lange afstanden verliesarm fietsen van belang, en bij korte ritten veel minder. De energie die je op zo'n dag kan leveren is meestal de bottleneck op fietsvakanties. Ofwel het verschil in doodmoe aankomen of nog puf hebben om vrolijk te koken, tent opzetten, avondactiviteit enz.

Verder gaat het ook om het totaalplaatje. Blijft het bij één factor zoals 26" vs 28" of ga je bij alles denken 'het is fietsvakantie dus ik hoef niet op te leten'. dan heb je namelijk al zo een totaalpakket van onnodig zwaar lopende banden, onnodige bagage, onnodig slecht gestroomlijnde fietstassen/kleding, energie wat je uit een naafdynamo haalt voor navigatie, continu verbruikende slechte naafdynamo, naafversnelling met slecht rendement, enz enz. Vaak is het toch bewustzijn van de factoren en de mentaliteit die van belang is.
Als ik dit lees, moet ik lachen en denk ik gelijk aan een fietser die we vorig jaar tegenkwamen tijdens de afdaling van de Stelvio (zie dit topic):
keesswart schreef:Wanneer we de boomgrens weer bereiken, hebben we nog een korte picknick op een muurtje langs de weg. Daar zien we iemand met een racefiets onze kant op lopen. Zodra hij dichterbij komt, zien we dat hij op sokken loopt. Dan komt hij naar ons toe. Het blijkt een Brit te zijn.
'Is it far to the top?', vraagt hij.
'Wij waren er een half uur geleden. De andere kant op duurt wel een stuk langer', zeg ik. De Brit vertelt ons dat hij zijn fietsmaatjes kwijt is geraakt. Het was de bedoeling om in een dag heen en terug over de Stelvio te fietsen. Voor zijn vrienden was dat geen probleem. Die zijn nu vast al weer boven.
'But I am not a cyclist', verzucht hij. 'Op de fiets kwam ik niet meer vooruit, dus ben ik maar gaan lopen. Dat gaat niet op raceschoenen, dus heb ik die maar uitgetrokken. Vanaf de top kan ik weer fietsen, no problem.'
Corrie en ik kijken elkaar aan. We geloven niet dat hij de top vandaag nog gaat bereiken. Zeker niet op sokken.
'Drie of vier bochten verder is een hotel met een restaurant', zeg ik.
'Thank you for the information. Have a nice trip.' Met een stiff upper lip vervolgt de Brit zijn kruistocht op sokken.
De fiets van deze Brit voldeed helemaal aan de norm in het eerste citaat: grote wielen, snelle banden, strakke kleding, geen naafdynamo of naafversnelling en ook geen bagage. Maar van fietsplezier was bij hem weinig te bespeuren.

Ik denk dat fietsplezier zich niet laat vangen in technische discussies en soms beter te beschrijven is onder het kopje 'kletspraat'.
Zelf voldoe ik niet aan de norm die hierboven werd gesteld: mijn wielmaat is 26 inch, de afgelopen zomer heb ik nog op oude tractorbanden banden (Maraton XR!) gefietst, hing er minstens 25 kg bagage aan mijn fiets, wapperden mijn shirts vrolijk in de wind en werd mijn gps gevoed door een naafdynamo met een niet superlichte Zzing als buffer. Van mijn Rohloffnaaf hoop ik maar dat die geen al te slecht rendement heeft. Van mijn spiegelreflex camera weet ik zeker dat die te zwaar is. En wat helemaal erg is: Corrie neemt op al onze vakanties zelf ook nog een spiegelreflex mee; die weegt dan wel 200 gram minder dan de mijne, maar zij heeft ook nog een verrekijker in haar stuurtas om vogels te kunnen spotten; en ook zij heeft een gps + Zzing + naafdynamo. Daarnaast hebben we meestal nog een papieren kaart of fietsgids bij ons. Corrie vaak ook nog een papieren vogelgids, omdat ze daarin sneller vindt wat ze zoekt dan met de vogelapp op haar smartphone.
Om het nog een beetje goed te maken: in oktober fietsten we een week lang zonder tent, zonder voortassen en zaten er weer Big Apples op onze voorwielen. Maar nog altijd met 2 camera's, een dubbele gps + Zzing + naafdynamo en vrolijk wapperende windjacks.

Ik lees op dit forum vaak berichten van fietsers die direct lijken te voelen of ze een band met wat meer of wat minder rolweerstand om hun wielen hebben. Mij lukt dat niet. Bij tegenwind of heuvelopwaarts rollen alle banden voor mijn gevoel zwaar; met wind in de rug en heuvelafwaarts lijken ze allemaal licht te rollen. In IJsland, Noorwegen en Zuid Afrika reed ik op Marathon XR banden, op andere tochten zaten er meestal Big Apples om mijn wielen. De XR staat bekend als een tractorband en de Big Apple als lichtlopend. Toch had ik op asfaltwegen tijdens XR-tochten niet het gevoel dat ik moeizamer vooruit kwam dan op asfaltwegen tijdens Big Apple tochten.

Wat ik me wel herinner, zijn de verschillen tussen ligfietstochten en rechtopfietstochten. Tussen 2004 en 2008 heb ik 20 000 km per ligfiets afgelegd. Tegenwind en heuvelafwaarts ging liggend duidelijk sneller dan rechtop, maar heuvelopwaarts ging liggend een stuk trager dan rechtop. Ligfietsgoeroes verkondigen echter dat dit niet aan de ligfiets ligt (zie hier).
waltertje schreef:Klimmen op de ligfiets gaat heel goed, als je weet hoe het werkt.
Ook toen hadden we blijkbaar niet door hoe het hoort. Toch kwamen we zonder af te hoeven stappen liggend over de cols op Corsica en in de Pyreneeën. We haalden in de verste verte niet de dagafstanden van Waltertje, maar genoten wel van onze tochten.

Dat ik kleine snelheidsverschillen slecht waarneem, kan te maken hebben met mijn manier van fietsen - of leven in het algemeen. Ik heb niks met sport, prestaties en snelheid. Naarmate ik ouder word ga ik steeds beter beseffen dat veel zien niet hetzelfde is als veel kilometers maken. Dertig jaar geleden reed ik nog regelmatig meer dan 180 km op een dag (op een Gazelle Tour de France met minstens 25 kg bagage), nu kom ik op een veel betere fiets nog maar zelden boven de 100 km. Ik zit nu wat vaker in een café of op een terras (dat paste vroeger niet in mijn budget), stop vaker om een bijzonder kunstwerk, een oud gebouw of een mooie tuin te bekijken en maak veel meer foto's. Dat verhoogt mijn fietsplezier meer dan het afleggen van een grotere dagafstand.

Een mooie uitdaging, zoals een Alpenpas, vind ik nog steeds leuk. Dan gaat het mij om het bedwingen van die col, en dat kan dan beter langzaam dan snel gebeuren. Tijdens een volbepakte beklimming van de Stelvio werden we regelmatig ingehaald door racefietsers. 'Respect!', riepen sommigen terwijl ze ons inhaalden. 'Knettergek', zullen andere mamils gedacht hebben bij het zien van onze bepakking.
Op hun manier zou de beklimming van de Stelvio voor mij een hel zijn geworden, terwijl dezelfde klim met meer dan 20 kg bagage en heel veel korte stops voor een slok water, een kop soep, een boterham, een mooi uitzicht, een leuk tafereel, een bijzonder vogeltje of een leuk gesprek voor mij een mooie uitdaging was die voor herhaling vatbaar is.

Op de onverharde Alpisella, Klammljoch en Mahlknechtjoch werden we ingehaald door een andere mamilsoort: de mountainbikers. Eentje kwam ons zelfs driemaal voorbij terwijl wij meer duwend dan fietsend omhoog kropen. Ook hij zal ons wel voor gek hebben verklaard.
Toch waren we 's avonds nog fit en vrolijk, en kostte het weinig moeite om te gaan koken en de tent op te zetten. We weten in ieder geval waar we aan beginnen en waar onze grenzen liggen.
Zijn de mountainbikers ook al middle age men in lycra? Tssss.... :P

Maar een goed verhaal. Nadat ik mijn motor enkele jaren geleden verkocht had wilde ik dat "compenseren" door snellere fietsen en sportief naar buiten gaan. Nu merk ik dat de fietsen steeds meer blijven staan en ik meer met relaxed (maar wel lange afstanden) wandelen doe. Denk er hard over na om de sportieve fietsen weer de deur uit te doen en voor een comfortabele allesvreter te gaan. Ook omdat ik veel vaker wil stoppen vanwege het fotograferen (die factor is steeds groter geworden op mijn fiets- en wandeltochten).

Eerst maar de SPD-SL-pedalen van mijn "audax-achtige fiets" vervangen door normale pedalen. Veel makkelijker (en minder gevaarlijk ;)) als je vaak wilt stoppen voor een foto.
Het leuke is: Je hoeft niet te kiezen tussen de twee extremen. Zelf hou ik van een zo licht mogelijke fiets met weinig bagage, gecombineerd met jouw reisstijl Kees. Zo hou ik me in de voorbereiding lekker bezig met uitdenken hoe ik het compact en licht hou ( binnen het voor mij redelijke =-15kg), en onderweg maak ik tijd voor alles behalve foto’s en vogelsoorten. Godzijdank maken mensen als jij fotos, filmpjes en fijne verhalen, dus dank je wel!
Net zoals de eeuwige discussie: meer fietstechnische topics of meer fietsreisverhalen vind ik dat er ruimte is voor beiden. Als morgen blijkt dat tubeless 3 watt minder vermogen kost dan binnenbanden met hetzelfde comfort en gebruiksgemak, liggen ze er overmorgen op. Maar niet op basis van een advertentie maar liever een gedegen verslagje/test van ervaringsdeskundigen.
Fiets ze!
+1

Het grootste rendementsverlies van fietsers op dit forum is het geouwehoer over fietstechniek. Scheelt al gauw 25% verlies aan besteedbare fietstijd. Een berekening volgt nog.

Fietsen moet je doen.
Eens met de laatste reacties. Je moet natuurlijk wel een karretje hebben wat een beetje lekker fietst en goed is afgestemd op je lichaam etc. Maar idd mijn motto is: Het onderweg zijn is belangrijker dan het halen van de eindbestemming! Ik probeer op mijn fietstochten per dag altijd lekker lang onderweg te zijn, soms van 08:00 tot 18:00h, kan ik het mooi rustig aan doen, veel zien, foto's en videootjes maken en toch afstanden maken van 75-100km. Vraag me niet naar het gemiddelde :D! Wat betreft spullen en techniek: het moet gewoon goed werken, goede banden die nauwelijks lek gaan, goed zadel, waterdichte fietstassen en less is more. Ik stel mijn uitrusting nogal eens bij, zodat ik alleen bij me heb wat ik echt nodig heb, maar dat uit zich dan toch nog in min. 25 kg bagage :D.
Helemaal eensch met Kees.

Zoals zo vaak in discussies: laten we elkaar, en vooral ons zelf(!) niet te serieus nemen.
keesswart schreef:... Ik lees op dit forum vaak berichten van fietsers die direct lijken te voelen of ze een band met wat meer of wat minder rolweerstand om hun wielen hebben. Mij lukt dat niet. ...
Toch waren we 's avonds nog fit en vrolijk, en kostte het weinig moeite om te gaan koken en de tent op te zetten. We weten in ieder geval waar we aan beginnen en waar onze grenzen liggen.
Het heeft er ook mee te maken of je je eigen grenzen kunt bepalen op een tocht. Ik herinner me een groepsfietstocht waarbij ik degene was met de XR-banden en de anderen een net iets betere conditie hadden dan ik. Ik weet natuurlijk niet of het aan de banden lag, maar het was een feit dat ik die vakantie continu net iets harder moest fietsen dan me lief was, en 's avonds doodmoe. "Je moet nu eenmaal je eigen snelheid fietsen" en "We wachten wel" houdt namelijk in dat je ofwel altijd alleen fietst in de groepsvakantie ofwel dat je net iets te hard moet.
Na die vakantie heb ik die banden snel van de fiets afgehaald.
Fietsen met mensen die altijd net iets harder willen heb ik daarna ook afgeschaft.

Inmiddels neemt mijn conditie elk jaar van maart tot oktober gestaag toe om daarna weer terug te vallen. Het voordeel van soepele banden is voor mij dat ik voor een paar tientjes steeds een maand vooruit lijk te zijn, en dat voelt lekker.
Leon schreef:Het heeft er ook mee te maken of je je eigen grenzen kunt bepalen op een tocht. Ik herinner me een groepsfietstocht waarbij ik degene was met de XR-banden en de anderen een net iets betere conditie hadden dan ik.
Hier ook zoiets meegemaakt: MTB-clinic van een paar dagen in de Vulkaneifel (en daarna de Marathon). Clinic werd gegeven door professionals en de deelnemers waren vooral lui van de MTB-teams van de politie, sportinstructeurs en ex-mariniers, en meestal ook een stuk jonger dan ik.
En iedereen verklaarde me voor gek dat ik met flats reed (de rest had SPD), iets wat ik ook van vreemden tijdens de marathon hoorde :?

Al met al was het een paar intensieve (en soms lichtjes frustrerende) dagen voor me, met steeds achteraan aan het elastiek hangen en dan nét niet afzakken. De marathon zelf was nog het meest relaxed omdat ik die in m'n eigen tempo kon rijden ;)

Overigens rij ik op de MTB nu nog steeds met flats :D
Mijn vakantiefiets heeft 26" wielen omdat ik ergens (dit forum?) ooit had gelezen dat die sterker zijn dan 28" (bij hetzelfde aantal spaken). Ik lees ook wel eens dat mensen (veel) geld uitgeven aan onderdelen om wat onsjes te besparen op totaalgewicht. Ik vraag me dan af of die mensen b.v. ook naar het toilet gaan voordat ze een col oprijden, scheelt toch ook gauw een kilootje. ;)
renel schreef:Ik lees ook wel eens dat mensen (veel) geld uitgeven aan onderdelen om wat onsjes te besparen op totaalgewicht. Ik vraag me dan af of die mensen b.v. ook naar het toilet gaan voordat ze een col oprijden, scheelt toch ook gauw een kilootje. ;)
Dat is inderdaad een hele goede. Er zullen een hoop materiaalfreaks zijn die hier niet aan denken, maar de echte verstandige fietser doet dat wel. Het kan net het laatste duwtje geven om sportman van het jaar te worden.

Hans
Leuke discussie.

Iedereen fietst op z'n eigen manier en vindt verschillende aspecten van het fietsen belangrijk. Naast lange en korte fietsreizen door Europa gebruik ik mijn fiets vooral voor mijn alledaags vervoer voor korte en lange afstanden, en heb ik ook een aantal jaar wedstrijden gereden. Mijn woonwerkafstand is 60km enkele reis en ik fiets dat 1 a 2x per week en doe er net zo snel over als met de trein, namelijk anderhalf uur. Aspecten voor mij van belang zijn dus ook het sportieve, alsmede comfort, genieten van de omgeving en natuur maar ook snel en efficiënt vooruit komen. Ik haal op die manier veel voldoening en plezier uit het fietsen. Daarom zeur ik nog wel eens teveel door over het aspect efficiëntie ;) Plus dat ik het soms het gevoel heb dat het een onderschat aspect is van het fietsen, wat ik zowel op het forum lees als in de praktijk bij andere fietsers tegenkom.
Naast fietsen vind ik over (fiets)techniek praten bovendien ook leuk. Voor mij is dat dus geen verspilling van tijd.
keesswart schreef:Dat ik kleine snelheidsverschillen slecht waarneem, kan te maken hebben met mijn manier van fietsen - of leven in het algemeen. Ik heb niks met sport, prestaties en snelheid. Naarmate ik ouder word ga ik steeds beter beseffen dat veel zien niet hetzelfde is als veel kilometers maken.
Ik kan me goed voorstellen dat dit voor iedereen anders is en dat het ook met een fase in je leven te maken kan hebben. En ik ben me er idd van bewust dat ik veel minder zie als ik hard rij. Toch vind ik hard rijden leuk en vind ik dat daarom voor mezelf vaak een prima keuze.
keesswart schreef:Ik lees op dit forum vaak berichten van fietsers die direct lijken te voelen of ze een band met wat meer of wat minder rolweerstand om hun wielen hebben. Mij lukt dat niet.
Ik let dus wel op die eigenschap, maar meestal kan ik pas na een kilometer of 1000 zeggen of een band vlot of stroef loopt. Bij lange afstanden is het het meest te merken maar alsnog zijn er zoveel andere factoren die van invloed zijn, je kan bv ook gewoon goed uitgerust (snel) of slecht geslapen hebben (langzaam).
Meneer Zwijn schreef:Het leuke is: Je moet niet te kiezen tussen de twee extremen. Zelf hou ik van een zo licht mogelijke fiets met weinig bagage, gecombineerd met jouw reisstijl Kees.
Mee eens.
Verder wissel ik ook vrij geregeld af in fietsreisstijl. Ik fiets wel eens in 1 dag 350km van Koblenz naar huis met mijn snelle ligfiets, of in 3 dagen 1000km naar Hirtshals in het noorden van Denemarken, maar ik vind het ook leuk om met vrienden met mijn 3 versnellingen stadsfiets door Vlaanderen te fietsen met dagafstanden van 70km, of een paar dagen in Zuid Frankrijk te fietsen op een huurfiets. Dagafstanden dan geen idee, maar zal niet meer dan 60km zijn.
60km in 1,5 uur? Al een profcontract?
Georg schreef:60km in 1,5 uur? Al een profcontract?
Zo jammer dat het plusje niet werkt. :-)
+1 dan dus maar.
Prima haalbaar met een efficiente fiets, snelle route en een beetje conditie (die laatste komt vanzelf als je het leuk vind en regelmatig doet).
Afbeelding
ok, en hoe hard ging het op de terugweg?

Hans
Stuk langzamer want dan hoef je niet op tijd op je werk te zijn ;) en dan kan je de mooie zuidelijke waaldijk nemen.
Georg schreef:60km in 1,5 uur? Al een profcontract?
En dat met een (on topic!) loeizware fiets! :lol:

Carl
javb2812 schreef:ok, en hoe hard ging het op de terugweg?

Hans
Inderdaad; ik mis gegevens over de wind...gezien de richting zou het best eens mee kunnen zijn.

Hoe dan ook erg snel, zeker gezien stoplichten, bochten etc. Zelf op een rechte vlakke weg een heel hoog gemiddelde. De fiets in kwestie maakte geen verdacht motorisch geluid?
Georg schreef:stoplichten
Stoplichten? Tussen Tiel en Nijmegen? :D :lol: :)
In ieder geval op dat stuk staan helemaal geen stoplichten.
Mooi hè, de Betuwe!

Groet, Tom.
Uit een ander topic, maar leuk genoeg om aan dit draadje toe te voegen :wink:
Kienke schreef:
do 05 jul, 2018 11:54
@Fedor: ik wil er geen discussie over beginnen, maar ik zie mensen op een trekkingfiets vaak als 'echte' fietsers, terwijl bij de racers het poser-gehalte veel hoger ligt. Ik had vroeger ook een tijdje een racefiets maar werd daar allesbehalve gelukkig van. Ik hou er niet van dat ik voor elke put/steentje moet uitwijken en dan sta je vaak aan de kant. Ik kan ook niet zeggen dat ik daarmee zoveel sneller reed dan nu met mijn goedkoop toerfietsje... conditie is veel belangrijker dan carbon en speciale gelletjes eten onderweg :D En ik hou me ook aan de verkeersregels, maar dat potje zullen we maar dicht laten zeker :lol:

Maar zoals dus al gezegd, iedereen moet doen waar hij/zij zich goed bij voelt. De racers die ik tegenkom onderweg kijken vaak naar mij als een koe die de eerste keer gras gezien heeft maar daar trek ik me ook niks van aan