Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Teveel auto's ? Peiling - Forum Wereldfietser

Teveel auto's ? Peiling

Vanavond na werk (rond 18 uur) nog even snel een fietstochtje gemaakt om de laatste zonnestralen op te vangen.

Maar alweer, zoals zo vaak, zat ik me een beetje te irriteren aan het massale autobestaan om me heen.

Je moet onderhand echt vluchten naar bos en hei om al die geluiden en beelden van het blik niet meer te ondergaan.

Als ik er met mensen over praat, vindt nagenoeg iedereen dat ik overdrijf.

Ik vind gewoon dat ik gelijk heb.
Geluid, stank, beeldvervuiling, agressie, onoplettendheid, stompzinnigheid, etc
Net op de fiets in lekkere vaart, moet je stoppen voor telefonerende files.
Jammer van je opgebouwde energie/spierkracht.
Om maar niet te spreken van alle overreden dieren (alhoewel dit in Nederland minder is dan in buitenland).

Overal autootjes, rijdend of geparkeerd.
Mensen denken niet meer na en doen maar.
Gemakszucht.
Het lijkt er op dat 95 % van Nederland "gehandicapt" is.

Vroeg me vandaag af hoe Nederland eruit zou zien als je op de plaats van elke auto een boompje zou neerzetten.
Het zou een soort paradijs zijn.

Afbeelding

Wat kan hier aan gedaan worden ?
Allerlei andere zaken kunnen wel geregeld worden in politiek Den Haag.
Maar het autoverbuik ?
Ik geloof dat ik mijn heil ergens anders moet gaan zoeken of moet emigreren (naar een eiland), ook al woon ik in fiets-vriendelijke-provincie Noord Brabant.

Steeds meer natuurrampen en de mens gaat gewoon door met als motto: "tsja, dat kan nu eenmaal niet anders" of "dat kun je toch niet veranderen"

Is het mogelijk om een landelijke actie op te zetten ?
Bijv om te beginnen overal stickers op plakken ?

http://members.chello.nl/m.vanrossum6/cars.jpg

Afbeelding


Voor de rest: fokoff met het blik !!!!!!!!! :evil: :evil: :evil:
Afbeelding

Ik ben het niet met je eens.
Vind je het niet logisch dat je in de spits heel veel auto's tegenkomt?
Ik kan me goed voorstellen dat mensen de auto pakken ik doe het zelf ook. Ik heb twee verschillende banen. De een is 6 km fietsen, en als het mooi weer is fiets ik ook. Als het regent fiets ik niet, want ik wil niet helemaal verregent en bezweet aankomen om daarna nog een hele dag te werken. En mijn andere baan 50 km verderop doe ik ook met de auto.
De auto is nog steeds een stuk goedkoper dan de dure trein. Ten tweede is de trein zeer onconfortabel. Vooral 's ochtends stikt het van de jongeren en kan je niet fatsoenlijk in de trein zitten.
Als ik met de auto naar mijn werk ga, doe ik er ruim een half uur over en kan ik dus rond 7 uur weg. Ga ik met de trein, dan doe ik er van a naar b 1.5 uur over.
Dus ondanks dat ik van fietsen houd, zou ik niet zonder auto kunnen en willen. Het gemak ervan dat je op elk moment overal heen kan. Ideaal.

anouk

...om al die geluiden en beelden van het blik niet meer te ondergaan.
Dan bof je nog dat je het gevoel van rijdend blik niet hebt ondergaan.

Ik zie het somber in. Mensen zijn van nature liever lui dan moe. Je kunt je voorstellen dat dat evolutionair gezien voordelig is als je voor elke kilocalorie moet vechten. Dus de gemiddelde autogebruiker zal liever zijn moeder verkopen en ontkennen dat de wereld rond is dan dat hij zich de genoegens van zijn mobiele blik zal ontzeggen. Dus stuit je inderdaad op een muur van onbegrip als je de doorsnee-automobilist voorhoudt dat hij niet goed nadenkt over waar hij mee bezig is. Het is veelzeggend dat de automobielindustrie en alles wat daarmee te maken heeft, een van de grootste (zo niet de grootste) economische sector(en) is. Het verbieden van automobiliteit voor het verplaatsen van luie reten van A naar B en terug zou direct tot een crisis leiden.

In economisch slechte tijden bezuinigt men liever op zijn voeding dan op het gebruik van de auto. We zullen moeten wachten tot autorijden letterlijk onbetaalbaar wordt. Tot die tijd gaan we rustig 50 km of meer van ons werk wonen om elke dag heen en weer te karren. Op het moment dat de brandstofvoorraden zo ver geslonken zijn dat we moeten gaan overwegen of we de auto nemen of met die energie een brood gaan bakken, beginnen allerlei minderbedeelden te piepen dat autorijden dus alleen iets voor de rijken is, alsof het een grondrecht is.

Kortom, ik denk dat je stickers kunt plakken wat je wilt, maar je schiet er geen donder mee op. Maar als je dan toch gaat plakken, plak dan de voorruiten van auto's helemaal vol, dan heb je er toch nog plezier van :-).

Emigreren moet je naar een land waar niemand woont, want als een land te arm is voor wijdverbreid automobilisme bestaat altijd nog de kans dat men op een dag een welvaartsniveau bereikt dat men zich een autotje kan veroorloven, en dan kun je er zeker van zijn dat dat dan ook prompt gebeurt.

Om een oud-collega van me te citeren: "De file, dat ben je zelf."

Volmondig eens, Michael.

De auto is makkelijk en comfortabel, da's juist. Maar vaak overbodig. We rijden onszelf voorbij : wat mogelijk is met de auto, doen we maar.

Gaan werken op zoveel km van ons huis, in de middle of nowhere gaan wonen (zeker in Belgi? veel gedaan), waar het rustig is en weinig auto's. En dan is de auto nodig om op het werk te geraken, een openbaar vervoer maatschappij zou ferm verlieslatend zijn als ze verbindingen zou moeten onderhouden naar alle villa's van de stadsvluchters ...

Op familiebezoek voor even, met de auto geraak je 's avonds nog terug. I.p.v. te blijven overnachten, dan maak je elkaar toch veel alledaagser en intenser mee ? Maar omdat die auto er is, plannen we maar vol, en stressen erop los, druk-druk-druk.

En met de auto naar de fitnesszaal, om er op een hometrainer te zitten ... Zo idioot.

Er bestaan bo?ken over, maar ik ga het hierbij houden.

Uiteraard snap ik best dat het handig is om lekker in een vehikel te zitten met de muziek aan, broodje er bij, etc. (en maar klagen over files).
En als het kan ook nog met GPS/Tomtom...........geef mij maar een gewone kaart (veel mooier en beter voor je ontwikkeling)

Maar handig of ideaal zijn juist de clich?-woorden.

Er zijn genoeg mensen die het met mij eens zijn.
Er zijn gewoon te veel auto's (zal niemand ontkennen) en Nederland is een klein landje.
Natuurlijk wil iedereen in zijn vrije tijd genieten van de natuur.
Met de auto naar het bos of strand, daar uitstappen en lekker liggen,wandelen, fietsen.
En dat de trein prijzig is.....mee eens.
Maar da's nog geen excuus om dan maar massaal met de auto te gaan.
Bovendien....als je met mooi weer naar het strand wil ben je sneller met de trein dan met de auto in de file.

Ik zie het meer als: Niemand wil zijn (overbodige) luxes opgeven.
Misschien alleen op vakantie of op een "Terra Incognita".
Ondertussen wel naar een concert gaan van Boudewijn de Groot en meezingen op "Hoe sterk is de eenzame fietser" ??
Voor mij is het gewoon een kwestie van PRINCIPE, niet van gemak of andere excuses.


Als iedereen erin berust dat de auto (en zo zijn er nog meer zaken)
onmisbaar is, zal alles gewoon doorgaan.
En met doorgaan bedoel ik: land te vol (met mensen, huizen, voertuigen),
stijgende prijzen, minder natuur, gehaastheid, intolerantie.
Het vreemde vind ik altijd, dat men wel klaagt over hondepoep maar niet over geparkeerde auto's. Als je door de ogen van een fotograaf of een marsmannetje zou kijken zou je iets heel belachelijks zien in alle dorpen, steden, straten, parkeerplekken.

Liever met de auto naar de supermarkt, dan lopen of fietsen in buitenlucht met een paar kilo's aan je rug/schouder.

Ondertussen proberen af te vallen op sportclubs of fysiotherapie.

Mijn eerste voorwaarde voor werk is: kan ik er met de fiets naartoe.
Moet natuurlijk niet overdreven worden.
25 km enkele reis is al redelijk genoeg (ook afhankelijk van je werktijden).
En als je dan eens op de kaart kijkt kun je waarschijnlijk een mooie route ontdekken. Sterker nog. In herfst of winter kun je onderweg stoppen en om je heen kijken en evt foto's maken.
En zo niet, dan maar een andere baan.

Wie herinnert zich nog de autoloze zondagen uit 1974 of 1975 ?
Dat was pas relaxed.


Waar het mij om gaat:
Natuurlijk zou ik het niet fijn vinden als iedereen zou gaan fietsen, want dan krijg je daar files en toestanden.
Maar waarom kunnen we niet met z'n allen Nederland iets relaxter maken ?
En dan om te beginnen met het verminderen van auto's.
Bijvoorbeeld 2 autoloze dagen in de week.
Volgens mij gaan mensen dan heel andere dingen doen en/of hun leven er op aanpassen. Zou veel ontspannener zijn voor iedereen.

Maar ja...........utopie.
Men wil een mooi/leuk huis..........bijv in Belgie ja........en dan heb je bijna wel een auto nodig om op je werk te geraken.
En al die familiebezoekjes? Ook auto voor nodig.

Maar het is ook een keuze.
Een of het ander.


Inderdaad een strijd tegen de bierkaai.
Iedereen verzint zijn eigen excuses/smoezen om dingen wel of niet te hoeven doen.
En mensen gaan aan je vragen van welke planeet je komt omdat je een utopisch beeld hebt. Maar wat moet je dan ? Alles maar accepteren?


Maar zoals een zekere Theo Maassen ook al dacht: het zal wel allemaal aan mij liggen.


Anyway: m'n bedoeling met dit forum-onderwerp was om even te peilen hoe de gemiddelde wereldfietser erover denkt (en ook de hoop op enkele medestanders)

Welke planeet kom jij vandaan?

Overigens, zolang er nog geen teleportatie in star-trekstijl bestaat, is je houding enigszins hypocriet. Ik denk ook dat het nog wel eens moeilijk kon zijn om de aantallen fietsers is goede banen te leiden als iedereen plots zou besluiten de auto te laten staan, maar het is wel van twee?n een.

Als automobilist zeg ik "je overdrijft" Als fietser geef ik jou groot gelijk als wandelaar zeg ik "kun je niet uitkijken"
Zo is het altijd wat en alles hangt af met welke pet men op heeft.
Gelukkig heb ik geen files en kan ik met de auto, bij mooi weer ga ik met de fiets. 35km per dag door pokkeweer fietsen vind ik niet leuk en elke dag bezweet aankomen vind ik ook niet leuk dus wissel ik het meestal af, (als het weer het toelaat).
Daarbij heb ik ook een klein beetje de instelling dat ik afgelopen zomervakantie genoeg gefietst hebt (voor de lol ;) )

De auto is de grootste bedreiging voor het voortbestaan van de mens op deze planeet. Alleen president Bush lijkt nog te geloven dat de klimaatverandering een wetenschappelijk fabeltje is. De luchtverontreinigning is bovendien in Nederland zo ernstig dat je duidelijk uit de satelliet kunt zien wat voor een troep het hier is. Alleen n.o China is geloof ik nog erger.

Daar komt inderdaad nog bij dat je er heel veel overlast van hebt: de herrie, de onveiligheid, en gewoon de lelijkheid van al dat blik. We waren laatst een dagje op Rottumeroog, en de stilte daar, en op het Hoge Land van noord Groningen, was weldadig. Wij wonen hier in Groningen in een rustige buurt, maar als de wind uit het westen komt kun je in de tuin de snelweg naar Assen horen, en als de wind uit het oosten komt de weg naar Hogezand. Echt stil is het nooit.

Gevaarlijk is het ook, met al die agressieve en slecht getrainde automobilisten. Het is toch te gek dat wie zo'n gevaarlijke machine bedient niet elk jaar, net als een piloot, op herhaling moet. Toen ik bijna dertig jaar geleden begon met vakantiefietsen kon je lekker rustig fietsen op een fiets met dunne bandjes. Nu heb je een soort mountain bike nodig omdat je alleen op heel kleine weggetjes en onverharde paadjes nog echt lekker fietst.

Tja, en dan de kosten. Auto's zorgen niet alleen voor onaanvaardbare maatschappelijke kosten, maar zijn ook prive idioot duur. Wie zegt dat het anders is kan gewoon niet rekenen. De meeste automobilisten rekenen alleen de marginale kosten (vooral brandstof), maar je moet natuurlijk de gemiddelde totale kosten nemen. Dan is een auto alleen goedkoper als je er met zijn vieren in zit. Een gezin is aan extra kosten t.o.v het openbaar vervoer al gauw 400 euro per maand extra kwijt (dat kan verschillen, dat realiseer ik me). Van dat bedrag kun je een huis kopen dat zo'n 150.000 euro duurder is dan je anders had kunnen kopen. Zo kun je dus op een dure locatie gaan wonen, dicht bij je werk. Dat althans hebben wij gedaan, en we hebben er geen moment spijt van.

Er is een troost: de brandstof raakt top.

Wim

Dit najaar hebben we een ballonvaart gemaakt. Boven Groningen, dus je zou denken: helder bier & schone lucht. Maar van dat laatste was allerminst sprake. Er hing een geel-grauwe sluier over het landschap die het zicht danig beperkte. 'Pech gehad', zou je kunnen denken, maar de 'kapitein' verzekerde dat het eerder regel dan uitzondering was (althans op dagen dat er gevaren kan worden, dus als het niet gek hard waait).

Ik zou zeggen:

BLIJVEN FIETSEN EN HET GOEDE VOORBEELD GEVEN!!!

Groet,
Rena :wink:

Of zoals een vriend van me steeds zegt in een soort kader van Boeddhisme: je moet er mee spelen, de wereld is 1 groot circus

Maar af en toe gaat als fervente fietser, fotograaf, natuur- en stilte-liefhebber (vogel en dierengeluiden uitgezonderd) wel je adrenaline opspelen.


Afbeelding

De auto, een realiteit

De auto is een realiteit en dat moet je gewoon onder ogen zien, is een veel gehoord geluid. Laten we de realiteit van de auto dus onder ogen zien. Bij realiteit hoort ook de realiteit in de praktijk en de gevolgen.


Een auto is zo handig. Je kunt er overal mee naar toe. Je bent baas in eigen huis. Het is echter net als bij veel genotsmiddelen en medicijnen: er zitten veel nadelen aan vast. Helaas niet zo herkenbaar voor de gebuiker, maar meer voor anderen en voor het milieu.
Vanwege dat niet zo direct herkenbare wordt vaak voor het persoonlijk voordeel gekozen en worden de nadelen te vaal wegewuift. Valt ook wel te begrijpen: onze samenleving is opgegroeid met het automobiel-denken. De ene achterbank-generatie voedt de volgende op. Alles is ingericht op de auto. Voor veel mensen is de auto veel meer dan een simpel gebruiksvoorwerp dat zo handig kan zijn: het is een onderdeel van hun identiteit. Een auto is iets waar je je aan optrekt: een putjesschepper die prof-voetballer wordt, laat dat zien door een patserigere auto. En een patsigere auto lokt patserig gedracht uit, want je bent nu plosteling iets en daar moeten anderen maar mee rekening houden. Bij criminelen is dat nog veel nadrukkelijker.

Luxeprobleem
Een nadeel van auto is het ruimtegbruik: 90% van de levensduur staat een auto stil. Oudere wijken van steden zijn daar niet op ingericht; dus krijg je een parkeerprobleem. Feitelijk een luxeprobleem, want er is gewoon een overschot aan materiaal dat op dat moment niet wordt gebruikt.
Uit ondezoek blijkt dat het overgrote deel van autoritten in de stad bestaat uit korte ritjes, zonder begage door een persoon zonder lichamenlijke problemen. Ritten dus waarvoor dus niet de auto gepakt hoeft te worden.
Ook voor een aanzienlijk deel van het woon-werkverkeer per auto zijn alternatieven die niet veel langer hoeven te duren, of zelfs korter kunnen. De combinatie OV en fiets is vaak ideaal.
Ik beeld komen meestal die voorbeelden, waarbij het OV geen goed alternatief is. Maar knelpunten in het OV kun je natuurlijk oplossen.
Helaas is de afgelopen 60 jaar veel te veel de nadruk gelegd op autowegen in plaats van OV-voorzieningen. Die achterstand kom je overal tegen.

oneconomisch systeem
De auto is de motor van onze economie, hoor je vaak. Het systeem op zich is niet economisch, omdat het voortdurend vastloopt.
Files kun je niet oplossen. Nieuwe wegen, tunnels en bruggen trekken extra verkeer aan waardoor het vanzelf weer vastloopt.
Als een productielijn van een fabriek net zo zou functioneren als een snelweg, dan zou die productielijn ook vastlopen: teveel verschillende types op een band, groot en kleine, verschillende snelheden, verschillend rijgedrag en de mentaliteit van ikke. ikke,ikke..
In 90% van de auto's in de sptisuren zit slechte een persoon, dit houdt dat meer dan 75% van de vervoerscapaciteit niet wordt gebruikt.

de vervuiler betaalt niet
"Maar ik betaal er toch voor," is de reactie van menig fervente autogebruiker. Eigenlijk een valse dooddoener. Je betaalt niet voor de gigantische vervuiling en de verstoring van onze klimaat, waarmee je mensheid en trouwens de gehele wereld mee opzadeld. Waarvoor ook geen oplossingen zijn.
De kosten voor de gezondheidszorg veroorzaakt door het autogebruik (ongevallen en bijvoor astmatische aandoeningen) zitten niet in de wegenbelasting en andere heffingen.
Het autoverkeer maakt een gigantische regelgeving ne begeleiding door verkeerslichten en inzet van veel veel politie noodzakelijk.
De inzet van politie en justitie om overtreders en verkeerscriminelen aan te pakken zijn gigantische
De kosten voor geluidsisolatie worden voor een belangrijk deel betaald door Volkshuisvesting. Je hoort het al aan reacties van verstokte automobilisten, ondanks de dure benzineprijzen is autorijden nog altijd te goedkoop.

zonder eigen automobiel flexibel mobiel
De oplossing zou zijn als iedereen identiteit in zich zelf gaan zoeken en niet zou willen laten afmeten door een voertuig. Gewoon bewust worden van de keuze tussen eigen gemak en alle nadelen voor iedereen.
Met het loslaten van die identiteitsgedachte is in de meeste gevallen een eigen auto ook niet meer noodzakelijk. Je neemt gewoon een contract met een verhuurder en huurt een auto als dat noodzakelijk is. Je hebt dan ook nog keuze tussen een passend vervoermiddel voor die rit: een busje voor naar de Gamma of een ander busje met stoelen voor een groepje te vervoeren. Dat is pas flexibel mobiel.

zonder kan ook
Maar in veel gevallen kan het ook zonder. Zelf heb ik nog altijd kans gezien om zonder rijbewijs door het leven te gaan. En ik reis voor het geven van mijn lezingen over mijn fietsreizen door het gehele land. Zie www.fietswegen.nl

Uhhh... je denkt toch niet dat politiek Den Haag aan de grootste melkkoe van Nederland gaat komen????

Milieu, my ass, zolang het zoveel geld oplevert, zullen ze echt het gebruik van auto's blijven stimuleren hoor!

Misschien moet je toch aan emigreren denken, hier zul je het nooit meer terugvinden, dat is de realiteit.

Groetjes,
El & El

Hallo Michael,

Een autoloze of autoluwe wereld of Nederland is een zeepbel, een utopie.
Als je je met dit soort dingen bezig houd verspil je je energie.
De wereldeconomie is grotendeels gebaseerd op individuele mobiliteit.
Er is geen autoluwe economie op deze aarde die goed draait.

Door de auto(mobilist) kan JIJ op fietsvakantie.
Door de belastingen op autorijden (BPM, brandstof, verzekeringen, ik vergeet er zeker nog een paar) krijgt de schatkist bergen geld binnen.
Dit geld id nodig om onze welvaartstaat draaiende te houden.

Die zelfde welvaartstaat zorgt voor voldoende vrijetijd en geld hebt, om op fietsvakantie te gaan.
Toen mijn opa een jonge vent was, reed iedereen fiets, en waren er bijna geen auto's.
Hij ging gezellig ??n dag per jaar op vakantie, naar Volendam,
25 km heen, 25 km terug, w?l op de fiets!

Mocht je niet van deze welvaart staat houden, hou je volgende vakantie eens in Liberia, Afganistan, of precies tussen de Hoetoes en de Toetsies.
Waarschijnlijk kom je smekend op je knieen terug.

Ook lijkt het me geen fijn idee dat al die belastingen die de
automobilisten opbrengen, opgebracht moeten worden door b.v. fietsbelasting.
De welvaart staat heeft brandstof (belasting) nodig, we hebben vergrijzing, veel ambtenaren, te lage dijken, enz.

Als je Nederland beschouwd als een stadstaat als b.v. Singapore,
is het hier verassend groen en rustig.
Deze gedachte is voor mij een schrale troost.

Van mij mag onze regering zelfs een zone in Nederland cre?ren waar ongelimiteerd gebouwd kan worden.
Kijk wat er Dubai gebeurd. Lage belastingen, bijna geen limitaties w.b.t. vormen en grootte.
Het gevolg is een boeiende economie, op dit moment de beste plek ter wereld om te investeren.

Vechten tegen onze automobiele maatschappij is een Don Quishot achtige bezigheid. Zinlozer tijdverdrijf is er niet.
Als je echt zo'n hekel heb aan auto's, dan kan je beter een route in jou omgeving zoeken, waar je lekker auto vrij kan fietsen,
en gooi hem op internet, b.v. deze site!

Succes met je leven,

John.

Nog een duit in de zak.
Vergeet niet dat wij in dit klein land met >16m mensen wonen dat in tegenstelling met onze zuiderburen die met iets meer dan 10m mensen wonen. Mede daardoor slibt dit land langzaamaan dicht. Met dat gegeven in het achterhoofd gaan wij mensen als lemmingen gedragen. Uit lijfsbehoud en om meer ruimte te creeeren gaat men reden zoeken om zelf profijt te verkrijgen. In alles zijn er voor-en nadelen te noemen. Dankzij onze westerse welvaart kunnen wij gaan en staan waar we willen. Daarentegen brengt onze welvaart ook ontevredenheid met zich mee en willen wij meer: autootje rijden, fietsje rijden en wandelen in een ongerept natuur. M.a.w. wij willen wel de geneugten, maar niet de lasten.

wim

Ik denk dat onderstaande oplossing:
http://www.theaircar.com/

Hierin kunnen zowel automobilisten, fietsers en het milieu beter van worden.

Marco

(maar waarom rijden die karretjes dan nog niet rond)

Ik verbaas me dat er onder fietsers nog zoveel mensen zijn die de auto voor lief nemen.
De auto is een historische vergissing. Personenvervoer kan met hetzelfde geld en comfort veel effici?nter worden georgansieerd.
Autoverkeer (binnenkort in China komen er nog eens 1 miljard auto's bij) is een sluipmoord op onze planeet.

johntelleman schreef:Hallo Michael,
Een autoloze of autoluwe wereld of Nederland is een zeepbel, een utopie.
Als je je met dit soort dingen bezig houd verspil je je energie.
Hallo John,

Ik had dit standpunt niet van jou verwacht. Je geniet immers regelmatig van allerlei fietsroutes die diverse mensen hebben uitgezet.
Wat ik bij mijn routes echter in de afgelopen 20 jaar merk is dat het steeds lastiger wordt om nog een aangename route te vinden. Al bij menige tocht heb ik bij mijn metgezellen min of meer excuses moetsen maken dat het qua drukte toch wel een beetje tegenviel. En het toegenomen automobilisme had daar danig mee te maken. Het zal niet al te lang meer duren voordat het niet meer mogelijk zal zijn om zomaar een leuke tocht te maken. Nu al ben je al haast veroordeeld tot de uitgezette routes, wat illustreert dat het bestaan van veel uitgezette routes op de keper beschout een teken van armoede is. Een teken dat het echt die kant op gaat is bijvoorbeeld al te vinden in het verkeersplan van de gemeente Valkenburg (L). De toeristische fietsroutes worden in dit plan namelijk al gedefinieerd als de knooppuntenroutes; met andere woorden: recreatieve fietsers worden verondersteld die routes te gebruiken en andere routes hoeven dus niet zo aangenaam meer te blijven. Voor anderen: merk op dat electrische auto's en dergelijke dit probleem niet oplossen, het gaat om de hoeveelheid blik.

En jammergenoeg wordt ons geluk tegenwoordig afgemeten aan het bruto nationaal product. Hoe meer geld er rondgepompt wordt hoe gelukkiger we zijn. De auto is dan natuurlijk geweldig WANT hij is harstikke duur en DUS is hij goed voor de economie. Van al dat geld kunnen veel mensen worden betaald die onze automobiliteit in stand houden want anders zaten ze toch maar niets te doen - zo heet dat toch? Maar is het werken van zo veel mogelijk uren het doel van de maatschappij? Ja, kennelijk wel.
Nog een voorbeeld waaruit blijkt dat het BNP een rare geluksmeter is: als ik mijn kapotte fiets repareer en mijn buurman past op zijn eigen kinderen, dan zijn we allebei loosers. Maar als mijn buurman als professioneel fietsenmaker mijn fiets repareert en ik vang zijn kinderen betaald op dan krijgen we opeens een schouderklopje van Gerrit Zalm. Snap ik niet.

Daarom zwijmel ik wel eens dat ik ??n van de vijf mannen op de foto hieronder was geweest. Let op het jaartal.

Afbeelding

Boek: Time Life Reisfotografie (1972-1975), p.72
Onderschrift: Fotograaf onbekend, Op de Fiets door Europa 1894

Groetjes,
Leon

Hoi Leon,

kan jij het tij keren?
Wil jij meer belasting betalen, om de kist gevuld te houden?

Er zij ook mooie auto's, ik zie graag een mooie stoet citroen DS'en of Engelse open sportwagens door een Limburgs landschap glijden.

Natuurlijk geniet ik van mooie fietsroutes.
Daar in tegen ben ik gauw tevreden, een auto meer of minder,
daar laat ik mijn dag niet door verpesten.
Ik zou wel gek zijn. Met lange tenen wordt er gauw op getrapt.

We leven in Nederland, de maatschappij draait zo als ie nu draait. We zijn
een mamoettanker :oops: en die veranderen maar moeilijk van koers.
Een autoluw Nederland blijft mijn inziens een utopie.
Alleen een stijgende olieprijs kan de auto minder vervuilend maken,
door b.v. waterstof of biodiesel.
De hoeveelheid blik zie ik niet dalen, jij wel????

Zwaar vervuilend zijn auto's al lang niet meer. Honda heeft motoren ontwikkeld die schonere lucht uitbraken dan dat ze opnemen.
Dit grapje lukt overigens alleen in Birmingham of zo.

Gelukkig fiets ik voor mijzelf en niet uit milieu technische overwegingen.
Het zou voor mijzelf een ramp zijn als ik me aan iedere auto,
automobilist of snelweg zou moeten ergeren.

Zwijmelen over het verleden heeft naar mijn mening geen zin.
Gebeurd is gebeurd, met fotoshop kan ook sepiafoto's maken.
Het heden en de toekomst is opwindend!!! Niet de nieuwste XT derrailleur
maar meer opwindende zaken als b.v. computers, vrede, verdraagzaamheid, klimaatveranderingen, enz.

Vrede hebben met je eigen omgeving is belangrijk. Elkaar de ruimte
gunnen is daar in een zwaar punt.
Als automobilisten meer asfalt nodig hebben, bouw die snelwegen!
Als wij fietsers meer leuke paden willen, asfalteren!

Overigens: moet je die ??n mijard Chinezen hun geluk op de ladder
van onze mensheid ontgunnen? Wel is het belangrijk dat wij onze oude
technologien niet exporteren naar China, India e.d. Ook hun moeten
kunnen beschikken over schone auto's i.p.v. exemplaren op tweetakt
en zonder catalisator.

Als Stadstaat heeft Nederland mogelijkheden zat, voor echte natuur ga ik toch liever naar de oosterburen.

Het is trouwens wel een leuke vurige discussie zo :D

John.

Leon schreef: Nog een voorbeeld waaruit blijkt dat het BNP een rare geluksmeter is: als ik mijn kapotte fiets repareer en mijn buurman past op zijn eigen kinderen, dan zijn we allebei loosers. Maar als mijn buurman als professioneel fietsenmaker mijn fiets repareert en ik vang zijn kinderen betaald op dan krijgen we opeens een schouderklopje van Gerrit Zalm. Snap ik niet.
Leon
In de tweede situatie betalen jullie allebei btw en inkomstenbelasting.
Daarom krijg je van Gerrit een schouderklopje. :D

En met een beetje gangbare tarieven, loopt dat op tot 70%. Dan werk je eigenlijk meer voor de staat dan voor jezelf. 8O

Marco