Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Low Normal Return Spring? - Forum Wereldfietser

Low Normal Return Spring?

hey hey, ik ben bezig met een nieuwe fiets in elkaar aan het meubelen zoals sommige dat messchien al hebben gelezen! nou wil ik deze derailleur halen: Shimano - RD-M530-SGS New Deore maar daar staat de term Low Normal Return spring nou heb ik al op internet gezocht naar dit maar niet echt kunnen vinden! kan iemand messchien hier de werking en het nut van uitleggen
mvg. Sander
Een 'low normal' of 'rapid rise' derailleur werkt precies andersom dan een normale derailleur. Opschakelen gaat dus met de duimhandle, en terugschakelen met de wijsvingerhandle.

De veer werkt precies andersom; als je de versnellingskabel doorknipt schiet de der. naar het grootste kransje i.p.v. naar het kleinste zoals bij de 'high normal' modellen.

Deze techniek werd in 2003 ofzo voor het eerst bij XTR derailleurs toegepast, maar is in 2006 dus ook al bij Deore aangeland.

groeten,


Hans
Is er een voordeel aan verbonden aan ??n van beide systemen?

Nick
NickDB schreef:Is er een voordeel aan verbonden aan ??n van beide systemen?

Nick
Voor nomaal gebruik niet.
Voor extremer (zwaar mountainbiken en bikkelen op onverharde paden)gebruik claimen ze dat tijden vet klimmen onder veerkracht lichter schakelen beter gaat.
m.a.w: als je lichter wil rijden hoef je maar een tik tegen de kleine hendel te geven en niks te doseren.
Als je zwaarder wil schakelen moet je nauwkeuriger doseren maar dat zou daar minder uitmaken.

Ik rij zelf al van het begin af aan met Rapid Rise en eigenlijk maakt het geen ruk uit.
Het is gewoon een kwestie van wennen, maar daarna gaat het bij beide systemen als vanzelf.

Nu hou ik van zoevend asfalt. Welk systeem is nu voor mij het beste?

persoonlijk denk ik dan dat je high normal moet hebben omdat je sneller naar zwaarder wil schakelen maar jah als je dan toch persee shimano new deore wilt tjah dan zit je aan low normal vast. ik zelf denk dat het alleen een kwestie van wennen is aan het systeem en ken je zowel met high als low normal zoeven over het asfalt

shimano new deore is bewijs van spreken als je zoiets wilt tis dat deze alleen in rapid rise verkrijgbaar zijn! weet een van jullie toevallig of de body uitmaakt hoeveel speed tandwielen er opkomen er is mij verteld dat: dat niets uitmaakt dat je er zowel een 7-speed als een 8-speed of een 9-speed op ken zetten! ik heb net nieuwe velgen gehaald maar daar zaten standaard al 7-speed op me body maar voor new deore moet ik minimaal 8-speed hebben en ik heb het liefste 9

Op een 7 speed body past alleen maar een 7 speed cassette.
Op een 8 speed body past zowel een 8 als 9 speed cassette.

Groeten,

Marco

bert sitters schreef:Nu hou ik van zoevend asfalt. Welk systeem is nu voor mij het beste?
Suzuki GSX1000R, Honda CBR1000RR of een Yamaha R1 8)

Sram, zoiezo. Vanaf X.7. Dit gecombineerd met een rohloff ketting, truvativ crankje, X-Gen voorderrailleur en rocket shifters (hoewel deze laatste persoonlijke voorkeur zijn). Het 1:1 ratio van Sram geeft veel betere resultaten en is veel nauwkeuriger af te stellen

hmm maar Sram is wel wat duurder aan prijs denk ik zo! maar is het mogelijk om een 8/9 body op een velg te zetten waar de standaard al een 7 body op zat! ik heb een Email gestuurd met de zelfde vraag en zij kwamen er mee dat de body niet uitmaakte -->

Beste S. den Boef

De shifters zijn niet af te stellen voor 7 speed. Alle huidige shifters van Shimano zijn voor 9 speed. Zo nu en dan is er nog wel is een 8 speed te krijgen, maar 7 speed shifters worden niet meer gemaakt.
De body voor een 7 8 en 9 speed cassette is dezelde, dus dit vormd geen probleem. U heeft dus enkel een 9 speed cassette nodig en de deore shifters.

Dat is waar, maar de X.7 is minstens vergelijkbaar met een LX, zoniet een XT. Maar als je van een 7-speed komt gaat de nieuwe Deore al zeker een ongelooflijke verbetering zijn. Ik heb er zelf ook nog een hele tijd mee rondgezoeft (met de Deore dan)

Dan...

Marco heeft gelijk, die man van de mail die je teruggekregen hebt niet.
7-speed casettes passen enkel op een 7-speed body, 8-speed en 9-speed zijn uitwisselbaar.

Ach, een setje wielen met Deore-naven en dubbelwandige velgen kost 80 euro bij bike-discount.de. Zijn best ok hoor, alleen niet geschikt om mee tegen een vrachtwagen te rijden (slik) kunnen ze echt niet tegen...

Als je echt wil zoeven over het asfalt (Bert Sitters) kan je best je banden aanpassen, volgens mij kiezen voor slicks. De Marathon Slick een goed idee? Geen problemen met grip of lekke banden. De grip komt namelijk van de rubbersamenstelling en niet van het profiel en tegen lekke banden is er een stevige kevlar-laag ingebouwd. Het slick-gedeelte zorgt enkel voor een zo laag mogelijke rolweerstand. Als je echt wil zoeven neem dan de 30-622's zijn iets smaller dan gewone banden, waardoor er nog minder rolweerstand is.

Groentjes,

W

jah ik ben niet helemaal malle pietje.
heb sprinter SL velgen gehaald vergelijkbaar met oude type mavic crossmax velgen. dus ik ga geen nieuwe velgen halen wil alleen grotere body voor 8/9 speed

Er zijn niet zoveel wielen meer te koop waar standaard 7 speed op zit (alleen heel goedkope). Dus mijn vraag is of je zeker weet dat je een naaf voor 7 speed hebt, of een naaf voor 8/9 speed met een 7 speed cassette plus vulring. In dat geval kun je probleemloos een 8 speed monteren, en vermoedelijk ook bijna alle 9 speed casettes
Wim