Additionally, paste this code immediately after the opening tag: naafdynamo's: extra Watts weerstand tov. andere weerstand - Forum Wereldfietser

naafdynamo's: extra Watts weerstand tov. andere weerstand

Hallo,
Ik overweeg een naafdynamo voor mijn nieuwe wielset. Nu levert een fabrikant een mooi plaatje: http://www.sp-dynamo.com/8-series-pic/8-5.gif over hoeveel Watt (trap)weerstand zo'n ding heeft, maar daar heb je weinig aan, als je dat niet in perspectief kan plaatsen.
In het plaatje zie ik dat je bij 25/30 km/u bij onbelaste dynamo ongeveer 1 Watt kwijt bent. Ik vraag me dus af:
hoeveel weerstand heeft een goede naaf zonder naaf dynamo? Bijv een shimano LX naaf of een DTswiss 350?
Het gaat er mij vooral om dat op momenten dat ik niet op vakantie ben, en NIET de stroom nodig heb en geen baggage heb, ik niet te zwaar trap/te langzaam ga.

Stel je hebt een "willekeurige" wereldfietser: fietst op 35mm bandjes (5 bar), fiets weegt 12kg en fietser zelf weegt 80kg.
Hoeveel Watt kost om 28 km/u te fietsen voor bovenstaande wereldfietser?
Hoeveel Watt is ongeveer de rolweerstand van de wielen?
Hoeveel Watt is de luchtweerstand op je wereld fiets? (bij windkracht 0)
En hoeveel is dit in racefiets houding? Hoeveel is de rolweerstand van de racebandjes (25mm, 7 bar) ?

Dus een hoop vragen, ik ben benieuwd of er mensen zijn die hier getallen aan kunnen hangen, of die goede links hebben naar sites waar eea te vinden is! Alvast bedankt!
Francis Cooke heeft dit al eens doorgerekend nav PBP. Hij kwam op een minimaal verschil uit.

Daarnaast is er nog een volgende test:

https://www.cyclingabout.com/dynamo-hub ... b-testing/
Deze info uit Moderne Training voor Wielrenners. Een renner van 75 kg en een fiets van 10 kg. vlakke weg, 36 km/uur moet er 240 Watt worden geleverd. Ook lees ik daar de info elke kg kost 4 Watt vermogen meer. 28 kilometer per uur kost voor deze renner 125 Watt. 18 kilometer vraagt 45 Watt.
Ah, goed om een indruk te hebben van de vermogens waar het om gaat!
De onbelaste dynamo naaf vraagt met 1 Watt (0.5W extra tov 0.5W voor een standaard naaf) dus ongeveer 0.5% extra van het geleverde vermogen (125W) van de wielrenner die 28 km/u gaat.
Ook bedankt voor de mooie cycling-about link! Daar komt komt men wel iets lager uit, met 0.1% extra.
Samenvatting: 1W extra bij licht uit zul je als solofietser nooit merken. 3W extra wellicht wel.
Wat je ook mee kunt nemen in de keuze is het gewicht van de naaf. Sommige naven zijn gewoon zwaar met tot zelfs 700 gram. Als je met 7 km/u tegen een helling van 10% op fietst, wat menig wereldfietser heel wat uren doet, dan heb je dan 0,1 * 7 / 3,6 * 0,7 * 9,81 = 1,335 W extra nodig om alleen die naaf omhoog te sleuren.
joop71 schreef: Hoeveel Watt kost om 28 km/u te fietsen voor bovenstaande wereldfietser?
Hoeveel Watt is ongeveer de rolweerstand van de wielen?
Hoeveel Watt is de luchtweerstand op je wereld fiets? (bij windkracht 0)
Klapperende kleding levert al gauw dermate veel extra luchtweerstand op, dat de mechanische verliezen in de fiets, of die aan rolweerstand, daarnaast volkomen wegvallen.

Maar zelfs in een snelpak van een maat of wat te klein blijft u nog altijd een weinig aerodynamische zak aan botten en vocht, die hoogstens wat makkelijker door de lucht kan klieven door met het bovenlijf stil in een onmogelijke houding sterk voorovergebogen te pedaleren. En dat fietst niet fijn.

De minieme extra weerstand van zo'n naafdynamo, dat is ruis in het geheel. Maar helaas wel de ruis waar leuke schemaatjes over bestaan, en dus eindeloos over te jeremiëren is.
Ah, ik zie dat de auteur van het artikel waar de son dynamo's zo goed uitkomen, toevallig bij de firma Schmidt Machinebau (= son) werkt. http://fahrradzukunft.de/14/neue-nabendynamos-im-test/
Maargoed, de getallen geven wel een indruk van de weerstand waar het ongeveer om gaat. Samen met de gegevens over weerstand van een wielrenner die WimB aanleverde is mijn vraag goed beantwoord!
Late reactie maar er zijn nogal verschillen in naafdynamo's, de SON en recente Shimano's presteren goed, maar er zijn ook naafdynamo's op de markt die bijzonder slecht presteren, en bv ook met licht uit > 6W mechanische weerstand opleveren.
Hetzelfde geldt als je de dynamo gebruikt om continu dingen op te laden, elektrische energie opwekken is niet gratis. Vooral op lange tochten ga je relatief kleine verschillen zoals dynamo's en slechte banden merken. Alsin, een zachte band merk ik als ik een tocht van > 100km fiets als extra vertragend/vermoeiend, niet als ik even een half uurtje naar de stad fiets.