Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wroclaw - Warschau - Gdansk - Forum Wereldfietser

Wroclaw - Warschau - Gdansk

Hoi iedereen

In de paasvakantie (2018) vertrekken we voor onze eerste onderneming op de fiets. We gaan een weekje fietsen in Polen met als route Wroclaw, dan naar Warschau en uiteindelijk naar Gdansk.

Eerst hebben we even overwogen om de tent en toebehoren mee te nemen, maar dat plan hebben we laten varen. We zullen nu overnachten in pensions en hotels. Ook omdat het onze eerste keer is :-). Beetje luxe!

Heeft er iemand al ervaringen met de treinen in Polen? We zouden graag met de trein vanuit Amsterdam, Brussel of Duisburg vertrekken naar Wroclaw (zo goedkoop mogelijk). Ik vind er wel informatie over terug, maar wat me niet duidelijk is: kan de fiets mee in het stuk tussen Berlijn en Wroclaw? Iemand onlangs nog gedaan?

Verder nog dingen waar ik rekening mee moet houden?

Groetjes!
Niet onlangs maar al een tijd geleden, met een Schönes Wochenend ticket kan je naar Görlitz, daar de grens oversteken en in Zgorzelec de boemel naar Wroclaw. Een Schönes Wochenend ticket kost 44 euro voor 2 personen, mag je alleen in de stoptreinen, dus je bent zo'n 12 uur onderweg vanaf de NL grens met tig keer overstappen maar het is wel goedkoop ;-) Als je tijd hebt en 's ochtends vanuit Duisburg vertrekt is het nog net te doen, 4x overstappen en dan ben je s avonds in Görlitz. Of je stopt in Leipzig, Berlijn of Dresden en gaat de volgende dag verder, kan natuurlijk ook.*)

Geen idee hoeveel het Poolse traject nu kost maar destijds betaalde ik maar €10 voor een enkeltje tot Krakow.

*) Volgens bahn.de rijdt er een trein vanaf Dresden naar Wroclaw waar je je fiets kan meenemen.
Ook met Flixbus kom je in Wroclaw, niet sneller, wel minder overstappen.
De Duitse spoorwegen (www.bahn.de) hebben voor de lange afstand spaarprijzen. Als je één ticket naar bijvoorbeeld Hannover boekt vanuit Nederland, en één ticket van Hannover naar Wroclaw kan je relatief goedkoop in een dag comfortabel naar Polen reizen. Terug vanaf Gdansk kan dat ook.
Ik deed dat vorig jaar van Amsterdam naar Gdansk, met een uur en een kwartier pauze op Berlijn Ostbahnhof.

Verder kan je overwegen om een zomerslaapzak mee te nemen, want veel campings in Polen verhuren kleine huisjes cq blokhutten. Ook de mogelijkheid tot koken is vaak aanwezig. Wat meer onderzoek (op dit forum) zal je veel tips over kamperen zonder tent in Polen op kunnen leveren.
Dan moet er in die blokhutten wel verwarming zijn, rond pasen komen er nog echt koude nachten voor. De meeste verwarming in Polen wordt nog steeds door het (zelf) verbranden van (zeer goedkope) kolen in de kelder geregeld.

Let ook op dat de campingdichtheid erg laag is in Polen. Op de meeste trajecten zal lang niet na elke dagetappe een camping in de buurt zijn. Campings die er zijn, zijn lang niet altijd prettig. Er is totaal geen kampeertraditie zoals in bijvoorbeeld Nederland of Frankrijk. Wildkamperen is voor sommigen natuurlijk wel een optie.

Dus.... eigenlijk gewoon een logische keuze van de ts om niet te kamperen op deze reis. De gastvrijheid van Polen is aan de buitenkant vaak niet snel zichtbaar, maar binnenshuis des te meer. Kleine b&b achtigen zijn daar bijna altijd prima en ook nog goedkoop.

Het is ook vanuit Twente te doen om met een Schönes Wochenende ticket in een dag in Polen te komen. Zelf heb ik dit ooit gecombineerd met de nachttrein in Polen(met fiets, kan goedkoop mee in alle poolse treinen behalve de snelste intercity's), maar ik moest toen veel verder in Polen zijn. In Wroclaw zou je dan rond 3 uur uit moeten stappen in de nacht en dat raad ik af. Dus een gereserveerde overnachting bij de Pools Duitse grens zou dan geen gek idee zijn. Als het iets duurder mag, zijn snellere treinverbindingen dan toch veel beter.

Schrik niet (of beter gezegd: schrik in passende mate) van het gedrag van veel automobilisten op provinciale wegen. Is het wegdek goed en niet te druk, dan rijden veel mensen al gauw 150 kmpu en halen risicovol in, daarbij soms tegenliggers dwingend om hard te remmen.

Hans
hvv100 schreef:Hoi iedereen

In de paasvakantie (2018) vertrekken we voor onze eerste onderneming op de fiets. We gaan een weekje fietsen in Polen met als route Wroclaw, dan naar Warschau en uiteindelijk naar Gdansk.
Van Wroclaw naar Gdansk in een weekje zou voor velen betekenen: dagelijks van zonsopgang tot zonsondergang rijden op de fiets.

Als het ook een beetje vakantie moet worden, neem dan meer tijd voor deze tocht. Is die tijd er niet, selecteer dan bepaalde gedeelten die je met de trein doet. Let op dat veel stoptreinen maar 30 a 40 kmpu rijden.

Aan de zuid- en oostkant van Polen zou ik je redelijk in detail kunnen vertellen welke trajecten de moeite waard zijn en welke niet. Meer naar het noorden / westen weet ik het niet echt. Ik vermoed dat het qua toerisme niet druk is en dat je bovendien vooral door afgelegen streken zal fietsen met heel weinig voorzieningen.
Nabij de zuidgrens van Polen zijn er bergen, de rest is vlak tot heel licht glooiend met veel boerenland.

Hans
Wij vonden enkele jaren terug het binnenland van Polen niet erg boeiend: heel veel akkers met weinig afwisseling. Vanaf Torun werd de omgeving boeiender, vandaar dat we tot daar de trein namen. De kust is wel weer interessant.
Overigens: de treinen waarin wij meereden hadden bagageruimtes waarvan de buitendeuren waren afgesloten zodat we onze fietsen door erg nauwe corridors moesten proberen te krijgen, iets waar je tijdig mee moet beginnen... Maar zoals gezegd, dat is weer enkele jaren geleden.
Hoi

Dankje voor de tips en reacties. Dat van die hutjes op campings ga ik eens uitzoeken. En ook even googelen op schones wochenende. :D
hvv100 schreef:Hoi

Dankje voor de tips en reacties. Dat van die hutjes op campings ga ik eens uitzoeken. En ook even googelen op schones wochenende. :D
Kijk op https://www.bahn.com/nl/view/aanbod/reg ... EBOTE_LZ01
Ga je doordeweeks dan heb je nog het Quer-durchs-Land-Ticket.
Vrijwel overal in Polen kun je goed overnachten bij particulieren. Ze bieden kamers aan, vaak, met een bord langs de weg 'noclegi' (overnachtingsmogelijkheid), tanie noclegi (goedkope overanchting), of wolne pokoje (vrije kamers). Je betaalt per nacht een prijs van tussen de 30 en 50 zloty (7,50 tot 12,50 euro). Je krijgt een kamer, bed, vaak ook kookgelegenheid.

Je kutn op de meeste trajecten je fiets meenemen op de trein. Plan je reis op http://rozklad-pkp.pl/. Kosten van een fietskaart 9,10 zloty (dus iets meer dan 2 euro).

Ik fiets tegenwoordig nooit meer met tent in Polen. Campings zijn dungezaaid, kamers vind je overal.