Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wandelaars slecht zichtbaar in het donker - Forum Wereldfietser

Wandelaars slecht zichtbaar in het donker

Hallo allemaal!

Ik was gisteravond aan het fietsen in het donker en reed twee keer bijna een wandelaar aan die bij ons op het fietspad mogen lopen. Deze wandelaars zijn zo slecht zichtbaar.... Herkennen jullie je hier ook in? Ik erger mij hier mateloos aan :x

Het is echt niet veilig, ook niet voor automobilisten. Hebben jullie hier ook last van, hoe gaan jullie hiermee om?
Wat kun je ertegen doen? Zelf goed licht hebben, snelheid aanpassen en extra goed uitkijken. Of niet in het donker gaan fietsen :|
Goede koplamp monteren en goed afstellen werkt bij mij prima.
Als wandelaar doe ik in zulke situaties graag een reflectiebandje om.
Is er daar straatverlichting? Werkt die? Wordt die misschien (deels) afgeschermd door begroeiing?

De gemeente (als het binnen een gemeentegrens ligt) er eens op wijzen kan nuttig zijn. Die behoren voor dergelijke veiligheid te zorgen. Dus zonodig snoeien als dat van toepassing is. Ze kunnen ook evt. in het lokale sufferdje of welk communicatiekanaal met de burgers ze ook hebben mensen er op wijzen dat het hun veiligheid bevordert als ze er (daar) zelf ook voor zorgen dat ze beter zichtbaar zijn door iets reflecterends of een lampje te dragen. Eventueel ter plaatse een bordje met een dergelijke waarschuwing/advies neerzetten.
Zoals de anderen al schreven, goede verlichting die een flink stuk vooruit schijnt zonder tegenliggers te verblinden, dat werkt twee kanten op: Jij ziet de wandelaars eerder en de wandelaars zien jou eerder.