door
Leon » zo 04 feb, 2018 12:57
supermario schreef: ↑zo 04 feb, 2018 12:10
Hoe bereken je dan de riëele prijs van een fiets die 4 jaar overjarig is?
Het bouwjaar is maar één van de basisgegevens van een fiets die de prijs bepalen en vaak niet eens het belangrijkste. Bij een rohloffnaaf kan het echter veel uitmaken omdat die in de loop der tijd nogal aangepast is, waarbij ik dan aanneem dat dat allemaal verbeteringen waren.
Bij sommige onderdelen aan een fiets zijn die aanpassingen niet altijd in gunstige richting gegaan.
Wat meetelt (even uit de losse pols, niet in een bepaalde volgorde):
* wat voor fiets is het met welke uitrusting?
* hoeveel (kilometers) is er met de fiets gefietst onder welke omstandigheden onder welke intensiteit (persoon van 60 kg of 120, jaagpaden of onverharde afdalingen)?
* krijg je nog fabrieksgarantie? Vaak vervalt die voor de tweede eigenaar.
* krijg je garantie van de verkoper? Hoe lang, waarop en onder welke voorwaarden?
* kun je een beetje opschieten met de verkoper? (Daar ging het bij jou vooral mis Mario)
* heeft de fiets schade of zichtbare slijtage?
* heeft de fiets wijzigingen ondergaan die qua economische waarde afbreuk doen aan de fiets? (Overgespoten met stip op nummer 1...)
* hoe is de slijtagetoestand van alle draaiende onderdelen?
* wat is het bouwjaar?
* Ligt de fiets goed in de markt? Redelijk standaard uitgeruste Santossen liggen bijvoorbeeld goed in de markt en leveren tweedehands goed op; exoten als die multicycle liggen minder goed in de markt; veel 'tennisbaankoga's' worden weliswaar redelijk graag gekocht maar het aanbod is soms erg groot. Afhankelijk van wat je als koper zoekt heb je daar last of profijt van.
Of de fiets jouw maat is, is extreem belangrijk maar is minder relevant voor de waarde van de fiets.