Vandaag twee nieuwe matjes ontvangen. Na jaren met plezier op de Exped UL7 M geslapen te hebben stappen wij over naar de Nemo insulated 20 R. Van één van onze Eped matten was er sprake van "delaminatie", de scheiding van de twee buitenste banen was losgegaan tot één dikke baan. We hebben de matjes intensief gebruikt, 5 jaar x zeker dertig nachten. Tijd voor iets nieuws. Op pad kwam met een Award voor de Nemo mat. Daarom ben ik mij maar eens gaan oriënteren op deze voor mij onbekende mat. Wat mij meteen aansprak was het niet kraken. De Exped liet telkens luid van zich horen bij draaien tijdens de slaap. Verder een betere isolatie waarde, van -4 naar -9! Gewicht en maten vergelijkbaar, zelfs in het voordeel van Nemo. Alleen de prijs, 169,95 van de Nemo is pittig. Maar door het vele gebruik is dit relatief. Ik heb ze bei der Bergfreunde bestelt, de laatsten want meteen erna waren ze voor nu niet meer leverbaar. Mogelijk is de mummy uitvoering nog wel leverbaar. Over een paar weken gaan we de matjes ervaren in: Oostenrijk, Solvenie en Istrie( 1 x raden met welke routeboekjes we op pad gaan) Het proefliggen in huis gaf al een zeer goed gevoel. Mocht het tegenvallen dan laat ik het horen. Op het forum nog geen andere gebruikservaringen gelezen, mochten die er wel zijn dan hoor ik het graag.
Is dat een voordeel? Als het ijs op de tent staat zeker.Reinder schreef:Verder een betere isolatie waarde, van -4 naar -9!
Op zomerse dagen gebruik ik echter het liefste een luchtbedje.