Additionally, paste this code immediately after the opening tag: NeoAir All Season SV - model 2017 - Forum Wereldfietser

NeoAir All Season SV - model 2017

Op verschillende forums lees ik dat het NeoAir All Season matje van Thermarest met de grote opening (SV-Speed Valve) om de mat op te blazen, kan leeglopen tijdens het liggen. Er ontsnapt kennelijk toch lucht uit de grote weliswaar goed afgesloten opening. Wat zijn jullie ervaringen met dit type mat?

Afbeelding
Exped gebruiker, dus geen ervaringen, maar ik denk datje SV vooralsnog even moet links laten liggen:

http://www.outdoorgearlab.com/reviews/c ... -season-sv

Je komt dan uit op een Trekker of Xtherm

Maare... als ik zo bij Thermarest kijk ben ik verrast dat ze zo hebben lopen hakken in hun assortiment, ik zie de trekker uberhaupt niet meer. Op zich snap ik het wel, ze hadden nogal wat modellen die door elkaar liepen, maar vooral aan het onderste segment hebben ze een hele rits Neo-Airs opgedoekt (althans daar lijkt het sterk op).

*CORRECTIE* Zo te zien is het assortiment bij de EU site veel kleiner dan in de USA, dus het zal wel loslopen.
Ik heb hem niet gekocht voor mijn vriendin vanwege dezelfde berichten die ook door de Bever medewerker werden bevestigd.
Hmmm goed dat het forum er is... had al mn bedenkingen over de SV-sluiting en dat blijkt dus terecht.

De Trekker heeft een R-waarde van 3 wat ik iets te laag vind. De Xtherm (loeiduur overigens) heeft een hoge R-waarde maar is bij veel aanbieders niet meer leverbaar. Zijn er nog andere modellen (zonder SV) met R-waarde groter dan 4?

Exped lijkt veel problemen te hebben en over Klymite (ook hoge R-waarde en een schappelijke prijs) kan ik verder weinig vinden, dus daarom toch neigen naar een Therm-a-rest.
Geen thermarest maar misschien is dit wat, de JR Gear, €57 en een R-waarde van 5. Had 'm op het oog maar uiteindelijk een afgeprijsde All Season gekocht (het oude model). De isolatielaag liet na één vakantie al los, stukjes alufolie kwamen vrij bij het leeglopen. Kon 'm gelukkig gratis inruilen voor een nieuwe maar dit geeft wel te denken.
De tovenaar schreef:
wo 21 mar, 2018 14:14
Geen thermarest maar misschien is dit wat, de JR Gear, €57 en een R-waarde van 5. Had 'm op het oog maar uiteindelijk een afgeprijsde All Season gekocht (het oude model). De isolatielaag liet na één vakantie al los, stukjes alufolie kwamen vrij bij het leeglopen. Kon 'm gelukkig gratis inruilen voor een nieuwe maar dit geeft wel te denken.
Ook bij Kathmandu te koop (wel iets duurder maar dan wel garantie neem ik aan). De "oude" Thermarest All Season en Xtherm zijn daar trouwens ook nog te koop.

Hoogte van de JR-Gear is wel 8,9 cm. Wordt dat niet te wiebelig? Je bent wel ff bezig met opblazen ;)
Fedor schreef:
wo 21 mar, 2018 20:34
Hoogte van de JR-Gear is wel 8,9 cm. Wordt dat niet te wiebelig? Je bent wel ff bezig met opblazen ;)
Ik heb ook z'n JR-Gear en nee, 8,9 cm is niet te hoog of te wiebelig. Ik blaas hem grotendeels op met een Thermarest Neo Air mini pump en alleen het laatste deel met de mond. Geen problemen gehad en slaapt prima.

Het nieuwe model lijkt me wel beter, een grotere opblaasopening, niet dat het opblazen met de mini pump te lang duurt, ondertussen doe ik andere dingen, maar het leeg laten lopen duurt wel relatief lang.
Maar dan past de Mini Pump niet meer of is er een verloopstukje? Met manueel blazen zal je wel 50 keer moeten blazen.
De Mini Pump past niet meer op het nieuwe ventiel maar er wel in. Dat klinkt niet als een erg luchtdichte verbinding en dat is ook zo maar de Mini Pump kan toch maar weinig druk opbouwen en in ieder geval niet zoveel dat de "slurf" uit het ventiel springt maar wel zo veel dat het uiteindelijk nog maar een paar keer blazen is voordat de mat op druk is.

Afbeelding
Dat schept financiële mogelijkheden ;) Mat met electrische pomp is dan nog goedkoper dan een mat van de "grote merken" :)
Ik heb mijn minipomp verkocht, maakt herrie en met een DIY pompzak (vuilniszak) gaat het opblazen net zo makkelijk en sneller. Op youtube staan diverse voorbeelden: https://www.youtube.com/watch?v=VGW_b-sdGRc
De tovenaar schreef:
ma 26 mar, 2018 12:20
Ik heb mijn minipomp verkocht, maakt herrie
Hoeveel herrie houdt dat in dan? Zo'n electromotortje is normaal amper hoorbaar (iig minder geluid dan de meeste matten als ik het zo lees ;)). Lees toch veel positieve reviews.
Het motortje maat inderdaad best wat geluid waarschijnlijk door het hoge toerental. Als ik de mat in de tent leg op 5 meter afstand dan hoor ik hem nog wel maar storend is het niet. Verder werkt de NeoAir ook op oplaadbare batterijen en daarmee doe ik zeker drie weken.
Fedor schreef:
ma 26 mar, 2018 12:30
Hoeveel herrie houdt dat in dan? Zo'n electromotortje is normaal amper hoorbaar (iig minder geluid dan de meeste matten als ik het zo lees ;)). Lees toch veel positieve reviews.
Zoveel: https://www.youtube.com/watch?v=eZ9vYaDpMLw
Toch best wel wat herrie dus. Toch eerst maar ff proberen met opblazen. Pompzak gebruiken betekent ook inspanning. Als ik die nodig heb kan ik altijd nog over het motorpompje nadenken (scheelt ook niet veel in prijs).
Ik heb zelf een all season SV die ik enkele maanden regelmatig gebruikt heb. Ik heb geen last van lekkage, of in ieder geval niet zo veel dat het na één nacht merkbaar is.
Het voordeel van de speed valve heb ik echter ook niet kunnen ontdekken. In mijn ervaring werkt het voor geen meter met opblazen, laat staan dat het sneller gaat. Ik heb dus ook gewoon door het ventiel opgeblazen, zonder hulpmiddelen, en dat ging prima. Leeg laten gaat wel lekker snel. Al met al zou ik toch liever een oud exemplaar hebben.
Hoe zit het trouwens met de herrie van de Neoair-matten? Dit verschilt nogal per mat (of per interpretatie van de gebruiker ;)). De nieuwe versies schijnen minder geluid te maken.

Zag een YT-filmje waaop een Xtherm echt klonk als een stapel chipszakken, al zal de plaats van de microfoon daarin (hopelijk) ook een rol spelen...
Fedor schreef:
do 29 mar, 2018 07:35
Hoe zit het trouwens met de herrie van de Neoair-matten? Dit verschilt nogal per mat (of per interpretatie van de gebruiker ;)). De nieuwe versies schijnen minder geluid te maken.
Ik heb een Neoair Trekker van 2 jaar oud, zonder de SV. De herrie valt meer dan mee, misschien iets meer danhet Exped matje wat ik hier voor had, maar het valt niet op, laat staan dat het je wakker houdt.
[Eigenlijk hoort dit in Commercieel Nieuws] :shock:

Tip: Bij Kathmandu (en de webshop) verkoopt men nog de oude All Season. Had de klantenservice de vraag gesteld of daar ook een pompzak à la de Xtherm bijzit. Kreeg het antwoord (maar dan iets uitgebreider ;)) "Nee, maar het NeoAir pompje wordt wel bijgeleverd."

In de beschrijving wordt niets vermeld over het pompje. Wel is er één foto waar naast de mat ook het pompje staat. Toch maar besteld met het idee dat ik anders wel iets kan regelen :P want ik ging er van uit dat er dus geen pompje (kost los toch 40 euro) bij zou zitten.

Mat is vandaag geleverd, mét pompje (zit zelfs in de zelfde Thermarest-doos met vermelding op de buitenkant) :D, dus een mooie aanbieding zo.
Hallo,
Ik gebruik ook graag het pompje dat voor mij mijn slaapmat opblaast. Herrie? 2 minuten! Er zijn grotere herrieschoppers op de camping :) .
Groet, Petra.