Additionally, paste this code immediately after the opening tag: brünigpass fietsen - Forum Wereldfietser

brünigpass fietsen

Hallo,

Voor morgen staat de brünnigpas op het programma vanaf de kant van Sigwil. We twijfelen al dagen of we deze gaan fietsen of dat we de trein naar boven moeten nemen. De info die wij vinden is dat het een autoweg is met twee maal drie kilometer van 7 tot 8% stijgingspercentage met daar tussen een vlak stuk van drie kilometer.

Kan iemand dit bevestigen en/ of aanvullen. 7% is voor ons zeer pittig maar haalbaar, maar het moet wel de moeite waard zijn qua uitzicht en landschappen want we gaan er wel op stuk.

Dankje
Je bedoelt waarschijnlijk Giswil ipv Sigwil. Als je op Google <altitude profile brunig pass> intikt krijg je onder afbeeldingen de profielen met km-opdelingen en percentages te zien. Met Google Streetview kun je zien wat voor weg het is en welk uitzicht je hebt.
Google streetview, nooit aan gedacht.

Ik hoorde zojuist dat zicht ook een belangrijke factor is. Er is best kans op wolken en mist. Vorige week was het zicht beperkt en is er een ernstig ongeluk gebeurd toen een fietser op de andere weghelft was gevallen en werd overreden door motorrijders die haar te laat zagen....
Profiel: http://www.climbbybike.com/nl/beklimmin ... ainID=5244
Lijkt me geen al te lastige klim.

Streetview: https://goo.gl/maps/sFf3co7MkPH2 Ziet er druk uit, smal geen vluchtstroken. Lijkt me geen pretje om daar te fietsen.
Eenvoudige pas, veel mogelijkheden om even aan de kant te rusten. Bovendien loopt de Zwitserse 'LF-route' nummer 9 daar overheen, dus fietsers zullen ze wel vaker zien aldaar. Uiteindelijk is het natuurlijk een naar Nederlandse maatstaven smalle en bochtige provinciale weg, dus ik verwacht dat de snelheid van de motorvoertuigen ook wel mee zal vallen. Bovenaan zeker, omdat daar het dorpje Brünig natuurlijk zit. Alleen voor motoren is het een 'scheurpas'. Als je van boven naar beneden rijdt, zal het gemotoriseerd verkeer al gauw met ruim 70 km/u naar beneden rijden. Ook in de stromende regen. (Zelf ondervonden.) Daar zul je dus wellicht wat voertuigen voor willen laten gaan.

Mocht je met volle bepakking richting Meiringen willen rijden, dan adviseer ik om niet via Hasliberg te fietsen. Dat gedeelte van de bergrug is nogal convex gevormd, dus je gaat dan redelijk steil naar beneden over een smal weggetje. Met bagage is het dan makkelijker om via de grote weg (Brünigpassstrasse) te rijden naar beneden toe langs Hausen. Zoals ook deze etappe van route 9 loopt.
Ook als je naar Brienz wilt is dat een mooiere route, omdat je vanaf Hausen zeg maar, langs de rivier redelijk vlak en autovrij kunt fietsen. (Grindpad of redelijk hard zandpad, toegankelijk vanaf de Funtenenstrasse in Hausen.) Bij Brienzwiler steek je dan via de grote weg even de rivier over, om daar weer een kleiner weggetje langs de rivier op te pakken.
Tussen Schattenhalb en Brienz loopt er aan de overkant van het dal ook een rustige fietsroute, maar dat is omfietsen als je vanaf de Brünigpas naar beneden komt.

Als je twijfels hebt over de Brünigpas, zou ik niet richting Grosse Scheidegg of Innertkirchen aanhouden. Naar Grosse Scheidegg toe is vijf keer pittiger, vanaf Innertkirchen zijn er ook alleen maar beduidend zwaardere passen mogelijk.
Via Brienz langs de noordzijde naar Interlaken en dan eveneens via de noordzijde naar Thun is dan de aangewezen route. Van daaruit kun je de iets vlakkere routes dan aanhouden. Vermijd aldaar wel de grotere wegen, want deze zullen vele malen drukker zijn dan de Brünigpas.
Felix Fietst schreef:Eenvoudige pas, veel mogelijkheden om even aan de kant te rusten. Bovendien loopt de Zwitserse 'LF-route' nummer 9 daar overheen, dus fietsers zullen ze wel vaker zien aldaar.
Route 9 vermijdt idd grotendeels die drukke verkeersweg, dus dat zou een prima alternatief zijn:
https://map.schweizmobil.ch/?lang=de&la ... 0&Y=179990
Hier zie je een profiel van de andere richting (Meiringen) https://images0.schweizmobil.ch/files/vl_9.05.pdf
De fietsroute gaat ook in twee trapjes omhoog.
Oeps, foutje. Zie net dat die route vanaf de pas dus wel eerst vrijwel vlak loopt richting Hasliberg, om vervolgens vrij steil naar beneden toe over een smal weggetje het convexe stuk te pakken. Dat zou ik dus wel anders doen, als men niet zo vaardig of ervaren is in het afdalen in de bergen. (Zie mijn post hierboven.)
Als men juist vaardig is (maar dat blijkt niet uit de OP), dan zou men natuurlijk zelfs onverhard naar beneden kunnen. Heb ik zelf ook gedaan met een racefiets vanaf zeg maar Reuti. Dan kom je in Meiringen bij het dalstationnetje van de kabelbaan uit.
Dank voor de reacties met adviezen en links. Wij hadden uiteraard ook gegoogeld maar komen dan vaak toch beperkte of algemene info tegen wat we moeten interpreteren.

Een korte terugkoppeling. Uiteindelijk met de trein naar Brüning gegaan en fietsend over de velo 9 route naar beneden naar Meieringen. Achteraf erg blij mee. De autoweg (wat we vanuit de trein zagen) leek inderdaad gevaarlijk, druk, smal en onprettig. Ik kan het niemand aanraden. Het fietspad dat de Seen route volgt leek mooi. Wel bijna overal grind en steil. Vaak twee smalle grindstroken met gras ertussen. Als je een kar omhoog trekt rolt die dus door het gras.

De afdaling naar Meieringen is erg mooi met prachtige uitzichten op besneeuwde bergen, ik geloof een aantal bekende als Junkfrau. Het opvolgende dal is ook bijzonder mooi als ook het vervolg naar een prachtige en enorme waterval langs het meer bij Interlaken (wel 2 km van 7.5% klimmen)