Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:Door Luik loopt al jaren de rode loper: het fietspad langs de Maas. Je gaat langs de Maas onder alle bruggen door, zodat je geen last hebt van kruisend autoverkeer. Het is geen fietssnelweg, maar vanaf dit pad langs de Maas, dat je moet delen met voetgangers, krijg een goede blik op de stad, die helemaal niet zo vies en vervallen is zo als menigeen denkt. Je komt ook langs het park de Boverie met de nieuwe fiets- en voetgangersbrug, la Belle Liègeois, en het museum de Boverie: een eigentijds stukje Luik in volle glorie.http://www.liege.be/nouveautes/la-passe ... -liegeoise Als je deze brug oversteekt kom je bij het station Guillemins van niemand minder dan Santiago Calatrava uit Valencia . Een hoge boog tegen de heuvelwand, maar wel transparant. https://www.google.nl/search?q=gare+gui ... KNIKJpFgNM Neem even de tijd voor Luik!Aart Veldhuizen schreef:Dat is interessant Bert!
In oudere gidsen (langs oude wegen, onbegrensd naar Rome) lees ik altijd dat door Luik niet fatsoenlijk te fietsen is. Deze oplossing kende ik niet. Maar blijkbaar ligt er inmiddels een fietspad langs de Maas door Luik, zo lees ik op andere sites.
Als je langs de Maas wilt inderdaad, maar daad heb je Ravelroutes. Maar je kunt ook andersom fietsen en langs Monschau. Dan heb je van Aken tot voorbij St. Vith een autovrij pad. Verderop zijn er meer autovrije paden, maar die zijn lastiger te vinden. Er staan er een paar op de Michelinkaart.thoppen schreef:Eind juni wil ik fietsen van Maastricht naar Verdun. Daar zijn niet of nauwelijks knooppunten.
Er zijn dus goede redenen om een gids op een gegeven moment te laten recyclen. Die route door Luik ligt er al zo'n 14 jaar. Ik heb hier namelijk een foto van een fietsbrug uit 2005 en in de jaren daarvoor was de rest van de route er ook al.Aart Veldhuizen schreef:In oudere gidsen (langs oude wegen, onbegrensd naar Rome) lees ik altijd dat door Luik niet fatsoenlijk te fietsen is.
Lijkt op categorie superberggeiten, zonder bagage.Marco Meijerink schreef:Kijk anders eens bij de route van de Klimclassic. Overmorgen gaan we weer als een stelletje hongerige renners de heuvels in en die fietsen niet langs een drukke weg. Wellicht kan je een deel daarvan kopiëren.
De GPX route is ook wel ergens op internet te vinden en anders mail je mij maar.
http://klimclassic.nl/parcours
Er is nóg een fietsbrug over la Meuse in Luik: Passerelle Saucy, die het oude centrum op de linkeroever met het eiland Outremeuse verbindt. Ik ben al een paar keer op het futuristische station van Liège-Guillemins geweest, voor het laatst op 2 april j.l. Dezelfde architect heeft ook de Turning Tower in het Zweedse Malmö ontworpen. Hij staat o.a. op Zweedse postzegels afgebeeld. https://nl.wikipedia.org/wiki/Turning_Torsobert sitters schreef:Als je deze brug oversteekt kom je bij het station Guillemins van niemand minder dan Santiago Calatrava uit Valencia . Een hoge boog tegen de heuvelwand, maar wel transparant. https://www.google.nl/search?q=gare+gui ... KNIKJpFgNM Neem even de tijd voor Luik!
Als een kwart van het geld dat dit station heeft gekost - voor een groot deel verspild aan energie voor het produceren van achterlijke hoeveelheden beton en staal - besteed was aan fietsvoorzieningen dan had Luik er heel anders uit gezien.Martin E. van Doornik schreef:Als je deze brug oversteekt kom je bij het station Guillemins van niemand minder dan Santiago Calatrava uit Valencia .
Typisch aan deze site: de pagina "project" en "toeristische partners" komen vóór de rest....bert sitters schreef:De Internationale Maasfietsroute is online http://maasfietsroute.eu/
Zie jij in Maastricht de richtingbordjes al hangen?Leon schreef:Typisch aan deze site: de pagina "project" en "toeristische partners" komen vóór de rest....bert sitters schreef:De Internationale Maasfietsroute is online http://maasfietsroute.eu/
Gevolg: Stel ik kom op het voor de sitebouwers kennelijk vreemde idee om met mijn fiets deze Maasroute te gaan fietsen; is er dan via deze site een mogelijkheid om er achter te komen hoe dat zou kunnen zonder je smartphone omline te houden? Bij voorbeeld een routebestand of een plaats waar je een papieren kaart kunt kopen?
Ik kan het niet vinden.
Geen flau idee Bert. Ik ken de weg hier dus bordjes vallen me niet op. Ik zou ze trouwens moeten zoeken tussen de zee van andere en vooral tijdelijke borden met de halve stad op de schop op het A2- en Noorderbrugtracé.bert sitters schreef:Zie jij in Maastricht de richtingbordjes al hangen?
Wauw, het kan dus wel. Maar het is zonneklaar dat het niet de bedoeling is want om iets zo ver te verstoppen moet je echt moeite doen.jasmon schreef:beetje verborgen en omslachtig , maar je kan in ieder geval een gpx per etappe downloaden van de website.
voorbeeldje etappe
Camping Municipal Sous le Moulin in Charny-sur-Meuse bleek vorige week inderdaad rustig, maar het nadeel is dat er in dit plaatsje géén winkels meer zijn. De 5 km weg van Charny naar Verdun kent meer vrachtverkeer, dan ik tijdens deze fietstocht gewend was. Voor de rest zijn de D-wegen met de fietswegwijzers langs de linkerzijde van de Maas vrij rustig tot nauwelijks autoverkeer. Je kunt je niet voorstellen dat het hier in de Eerste Wereldoorlog een hel was. Verdun is indrukwekkend met alle monumenten.Leon schreef:
De stadscamping van Verdun vond ik in juli erg druk, Verdun trek massatoerisme aan. In juni zal het meevallen.
De camping in Charny-sur-Meuse 5 km N van Verdun is rustiger.