door
belkis » wo 27 jun, 2018 12:26
Hallo. Mijn nogal lange reactie is wat laat, maar omdat heel weinig mensen lange reizen ondernemen met een (electrische) bakfiets, wil ik toch nog mijn reiservaring met een electrische bakfiets delen. In 2016-2017 heb ik, samen met mijn hond (40kg), ongeveer 15.000km gefietst door Europa, waarvan ongeveer 11.500km met een gewone reisfiets (Rohloff) met aanhanger voor de hond, en ongeveer 3.500km met een (nieuwe) Babboe electrische bakfiets (Dog-E model 250W), ook met zelfgebouwde aanhanger. De totale reisduur was 14 maanden. De bakfietsreis was in de periode 10 augustus - 1 november.Ik wilde helemaal zelfvoorzienend zijn qua stroomvoorziening, dus op mijn aanhanger had ik 100W aan zonnepanelen gemonteerd (zie foto's). Ik hou van uitdagingen, en iedereen vertelde me dat het niet kon, dus ik was extra gemotiveerd. Ik was 56 jaar oud op het moment van de reis.
De reis met de bakfiets was Belgie-Frankrijk-Spanje-Portugal. In Frankrijk heb ik grotendeels de Atlantische fietspaden gevolgd. Daarna een deel van de Camino. En dan door Centraal Spanje naar Centraal Portugal, waar ik woon.
Dit is een samenvatting van mijn ervaringen.
Ik had nog nooit op een bakfiets gereden, dus voor mijn vertrek heb ik 2 volledige dagen getraind op een heuvelachtig parcours in Belgie, met veel bochtenwerk. Die 2 dagen is echt het absolute minimum, en eigenijk had ik vooraf ook eens in een grote stad moeten oefenen.
Ik deed gemiddeld ongeveer 45 km per dag. De hond heeft gemiddeld ongeveer 30 km per dag gelopen naast de fiets en 15 km in de bak gezeten. Mijn hond is goed getraind om dit soort afstanden te lopen, dus doe dit aub niet met eender welke hond. De kruissnelheid (in draf) van de hond ligt op ongeveer 10km/uur, dus ik fiets nooit sneller als de hond naast de fiets loopt. Ter vergelijking, met de gewone Rohloff fiets met hondenaanhanger deed ik gemiddeld 60km per dag.
De bakfiets inclusief 1 batterij weegt ongeveer 70kg, mijn aanhanger met zonnepanelen 50kg, extra fietsbatterij 3kg, mijn gemiddelde bagage 40kg, mijn hond 40kg en ikzelf 75kg. Dus als de hond in de bak zit, kom ik op 278kg totaal. De aanhanger was zo zwaar omdat ik geen enkele zonnelader vond die de fietsbatterijen rechtstreeks kon opladen. Dus ik heb zelf maar een systeempje gebouwd met 2x50W zonnepaneel, Victron lader, Victron 60Ah 12v AGM batterij, Victron omvormer naar 220V en dan de gewone fietslader. Samen met de kar kwam dit op totaal 50kg. De fietsbatterijen zijn 36V, 10,4Ah dus ongeveer 375Wh. Het laden duurt ongeveer 5 uur bij volledig lege batterijen.
Een fietsbatterij gaat gemiddeld ongeveer 30-40km mee, maar er waren ook dagen in de bergen dat een batterij maar 5 km meeging. Met voorzichtig om te springen met de trapondersteuning (1 laagste stand, 6 hoogste stand) heb ik soms tot 80 km op een batterij afgelegd (geen heuvels, geen wind tegen).
Eigenlijk waren de cols (lange klim a 5-6%) gemakkelijker dan de korte steile hellingen, vooral aan de Atlantische kust van Frankrijk. Daar heb ik hellingen tot 25% gehad. Ik kon daar echt niet op fietsen, zelf met trapondersteuning op hoogste stand. Dus ik moest de aanhanger afhaken, naar boven lopen, de fietstassen eraf halen, naar boven lopen, en tenslotte de fiets naar boven duwen. Gelukkig zijn die hellingen kort, enkele honderden meters. Het nadeel van mijn bakfiets was dat je, als je naast de fiets loopt, wel de trapondersteuning kunt inschakelen, maar je moet op het knopje blijven drukken... Doe dat maar eens op een helling van 25%, een lege bakfiets van 70 kg omhoog duwend... Maar ok het is allemaal wel gelukt, en ik heb nooit iemand anders erbij moeten halen om te helpen duwen. Ik weiger ook om mijn hond te laten trekken.
De bakfiets zelf heeft voor en nadelen. De fiets is stevig gebouwd, maar er is bezuinigd op enkele onderdelen. Alle spaken in mijn achterwiel zijn gebroken, en ik had er maar 10 in reserve mee. En natuurlijk hadden ze nergens in Frankrijk of Spanje die maat. Dan kan ik wel bestellen en wachten, maar ik ben meer van de doe het zelf mentaliteit (na veel in Afrika en Azie te hebben gereisd), dus ik heb zelf spaken geimproviseerd. Ik heb in Portugal direct zelf nieuwe zware spaken erop gezet, en sindsdien rij ik al 8 maanden zonder spaakbreuk. Er zitten maar 7 versnellingen op, Shimano Acera, niet al te beste kwaliteit. Als ik de reis nog eens zou doen zou ik er zeker een kleiner voortandwiel opzetten. Ik heb echt mijn Rohloff gemist... De trommelremmen vooraan (Sturmey) zijn goed, en ik heb er nooit problemen mee gehad tijdens lange afdalingen, met een volledig beladen fiets inclusief hond. De remmen moeten wel regelmatig afgesteld worden anders "trekt" de fiets naar links of rechts (heel gevaarlijk tijdens afdalingen). Op het achterwiel zit een Avid BB7 schijfrem. Een goede rem, maar ik had geen reserve onderdelen meegenomen (stom van mij). Op 10 km van mijn woonplaats in Portugal brak het terugdrukveertje in de schijfrem, een minuscuul onderdeeltje. Gelukkig was het slechts 10 km naar huis. De electrische motor in het achterwiel is eigenlijk een 250W voorwielmotor ipv een achterwielmotor met hogere torque. Dit voel je vooral tijdens het klimmen. Ik snap wel dat Babboe meestal in Nederland wordt bereden (geen heuvels) maar ik ben toch 3 Babboe Big rijders in Frankrijk tegengekomen die dezelfde problemen als mij hadden (veel spaakbreuk, electrische motor te zwak). Voor de rest heb ik er zelf een Mirrycle spiegel opgezet (absoluut noodzakelijk) en een veel beter zadel (Brooks). Wat ik heel handig vind is de parkeer-rem. Zo kun je makkelijk rusten tijdens een lange klim, terwijl je blijft zitten op de fiets.
Iedereen vraagt me steeds hoe ik het in mijn hoofd haal om naar Portugal te rijden met een bakfiets? Ik rij al 6 jaar geen auto meer, dus ik doe alles met de fiets (of te voet). Dan is zo'n bak waar 100kg in kan wel heel handig. En ik gebruik de bakfiets hier in Portugal heel regelmatig, tot groot jolijt van de Portugezen...
Al bij al is de reiservaring zwaar maar uniek geweest. Het hoogste punt tijdens mijn bakfietsreis was 1600m. Ik heb 6 cols van meer dan 1000m beklommen. Een "nadeel" was wel dat als ik stopte, enorm veel mensen graag alles van fiets en hond wilden weten, dus ik stond soms 2 uur uitleg te geven (ipv te koken...). Maar alle mensen waren wel enorm vriendelijk. Eigenlijk geen enkel chagrijnig mens tegengekomen gedurende 14 maanden. Ook toeterende vrachtwagens vlak achter mij hebben mij dikwijls enorm laten schrikken. Ik heb nooit gebruik gemaakt van campings, B&B, hotel etc. Ik heb altijd onder de sterrenhemel in de natuur geslapen (indien nodig met bivakzak). Ook veel in mijn hangmat geslapen. Mijn tentje heb ik bijna nooit gebruikt. Een laatste grote nadeel van de bakfiets is dat het soms moeilijk is om een "fietssluis" te passeren. Ik heb verschillende keren met de hulp van andere mensen mijn bakfiets en de aanhanger over de sluis moeten tillen. Ook zijn er plekjes (gelukkig weinig) waar je een trap tegenkomt met een fietsgoot. Maar die is natuurlijk alleen geschikt voor een tweewieler.
Mijn ideale electrische bakfiets als ik nog eens zo'n reis doe? Een goede krachtige middenmotor en een Rohloff in het achterwiel.