door
Adieu » di 09 mei, 2017 09:11
Inge1 schreef:Als je lage wandelschoen neemt (Hanwag heeft vaak een wat stijvere zool) zonder goretex en ze thuis goed behandeld met de juiste wax dan blijven volledig leren schoenen ook goed waterdicht en zijn minder warm dan goretex schoenen.
Het voordeel van leren schoenen is dat ze beter "ademen" dan schoenen met Gore-tex. Het grootste nadeel van leren schoenen is dat ze erg langzaam drogen als ze eenmaal nat zijn (en zwaar worden).
Het ligt een beetje aan de omstandigheden waarvoor je de schoenen koopt. Ga je in een periode in een gebied fietsen waarin je nauwelijks regen hoeft te verwachten, dan voldoet een goed behandelde leren schoen prima.
Verwacht je echter toch wat meer regen, dan zou ik kiezen voor een schoen van kunststof materiaal met Gore-tex. Het voordeel van de schoenen die ik draag (zie mijn eerdere reactie) is dat ze snel drogen als ze nat zijn geweest. Door het Gore-tex houdt ik droge voeten, mijn regenbroek is lang genoeg om de broekspijpen (ook tijdens het fietsen) over de schoenen te laten vallen en zo drogen voeten te houden. Vorige week in Italië nog een dag in de regen gefietst en het goed droog gehouden met de kleding en schoenen.
Warmte van de voeten is erg persoonlijk, maar kun je vaak beïnvloeden door o.a. de keuze van de juiste sokken.
Verder zou ik voor een laag model gaan, inderdaad vanwege de fietsbewegingen, waarbij een (half)hoge schoen nog wel eens zou kunnen gaan schuren/knellen.
Ligt de nadruk op fietsen en af en toe een wandeling maken, dan doet het merk van de schoen er verder niet zoveel toe. Wordt wandelen/lopen een belangrijk deel van je tocht, dan zou ik meer gaan voor de wat betere merken zoals Lowa, Meindl, Hanwag of eventueel Scarpa of La Sportiva. Een Vibram zool zorgt voor goede grip.