Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kaufberatung - Forum Wereldfietser

Kaufberatung

Mijn voornemen om het goede advies om eerst maar eens wat reiservaring op te doen met de dagdagelijkse fiets gaat de mist in. De fiets is prima voor boodschappen e.d. maar blijkt voor fietstochten écht niet geschikt.
Het tweede advies dat ik vaak lees is: als je tijd en een beperkt budget hebt, wacht dan af tot er een occasion 'langskomt' die bij je doel en lijf past. Dat advies wil ik graag opvolgen, maar een complicatie is wel dat ik niet erg centraal in het land woon en voor aanbod 'de provincie' uit moet. Eventjes een kijkje nemen is er niet bij. Daarom doe ik graag een beroep op de aanwezige kennis.

Kunnen jullie me helpen met een afweging tussen een tweedehands:
Winora Labrador met Rohloff
Jan Janssen Millenium met Shimano Deore LX?

Winora is in Nederland niet erg bekend. Maakt het merk terecht goede sier met Rohloff?
Mijn belangrijkste overweging voor de Rohloff is, dat het me wel aanspreekt om niet na elk rondje door agrarisch Nederland de derailleur een poetsbeurt te hoeven uitvoeren.
De aangeboden fietsen, idd op MP, liggen in dezelfde prijsklasse en het gaat dus vooral over de tegenstelling:
Rohloff in een in Nederland onbekend merk versus een derailleur in een bekend merk.
In mijn dorp is een JJ-dealer, wat voor onderhoud of reparaties misschien wel weer praktisch is.

Wat is wijs, gesteld dat ik op beide fietsen even lekker rijd?
quote="Mar"

> "als je tijd en een beperkt budget hebt, wacht dan af tot er een occasion 'langskomt'"
Dat langskomen moet je inderdaad wel tussen aanhalingstekens schrijven :D

>complicatie is wel dat ik niet erg centraal in het land woon
> en voor aanbod 'de provincie' uit moet.
Kun je vagelijk zeggen waar je ongeveer woont? Ik heb zelf ook wel ervaring met dit probleem.
Soms zijn er fraaie oplossingen, soms niet.

>Kunnen jullie me helpen met een afweging tussen een tweedehands:
>Winora Labrador met Rohloff
>Jan Janssen Millenium met Shimano Deore LX?

Heb je ook links naar de betreffende fietsen? Anders moet ik eerst een eind googelen en kom ik allerlei uitvoeringen tegen. Als het tweedehandse fietsen zijn zijn het uiteraard ook niet uitvoeringen van 2017.

> De aangeboden fietsen, idd op MP, liggen in dezelfde prijsklasse en het gaat dus vooral over de
> tegenstelling: Rohloff in een in Nederland onbekend merk versus een derailleur in een
> bekend merk. In mijn dorp is een JJ-dealer, wat voor onderhoud of reparaties misschien
> wel weer praktisch is.

Als er geen garantie meer op een fiets zit maakt het merk in principe niks uit. Dat gaat het
om de onderdelen. Een JJ-dealer kan elke fiets waarvan hij de onderdelen kent goed onderhouden. In principe dan, want ook dealers zijn helaas niet onfeilbaar.
Dag Leon,

Fijn dat je met me wil meedenken :-)
Ik woon in de Wâlden (NO-Friesland), zo'n streek waar, zeg maar, zondag geen bussen rijden. Maar voor leuke mogelijkheden ga ik met plezier op pad.
De links gaf ik niet omdat ik niet zeker ben of dat in orde is, maar het gaat om deze twee:

Winora en Jan Janssen.

De framemaat waar ik met de been-meet en -rekenmethode op uitkom is 47 á 48 cm, mijn fietsstijl is relaxed en gewenste zithouding heet comfortabel.
De fiets wil ik gebruiken voor korte (solo-) kampeertochten in onze hoek van Europa.
Als ik het goed begrijp is de stijfheid van damesframes zoals bij die JJ superieur. Ook Koga heeft trouwens veel van dat soort fietsen gemaakt (dat die bovenste buis tot aan de achteras doorloopt), en er staan er vaak op MP.
In beide fietsen zie ik wat aandachtspunten.

De Winora heeft een verende voorvork met lockout. Dit is voor een vakantiefiets niet zozeer een pluspunt, misschien zelfs het tegenovergestelde. Een verende voorvork is zwaarder dan een stijve voorvork en kan eerder kapot gaan.

De Jan Janssen zal wellicht een stijver frame hebben dan gemiddeld, maar dat hoeft niet in te houden dat de fiets daarom geschikt is als vakantiefiets.

Voorbeeld: mijn vrouw en ik hebben Koga's gehad (Roadrunners) die met lichte bepakking prima funtioneerden, maar met voortassen en kampeeruitrusting toch behoorlijk konden zwabberen in het stuur.

Mijn voorkeur zou uitgaan naar bijvoorbeeld een gebruikte Koga Traveller of Worldtraveller, dan maar zonder Rohloff naaf. Een derailleur, ketting, etc. funtioneert prima, zolang je de boel goed onderhoudt.
Mooie fiets die Jan Janssen .
Goede onderdelen en waar jij hem voor wilt gebruiken , ruimschoots voldoende .
Doe die maar .
Succes.
Hoi Mar,

Tsja, waar jij woont kom ik niet zo vaak. Zo'n 675 km op en neer.

Heel lastig, om nu verstandige tips te geven.
De fietsen zijn beiden niet perfect, maar beiden bieden heel veel. Een aantal dingen zijn hier al gezegd.
Hoe die Minoura zich verhoudt met tassen? Geen idee. Van JJ hoor ik hier op dit forum wel goede ervaringen. Met kleine maten is stijfheid overigens zelden een probleem.
De naaf van de Minoura is duur, maar je krijgt de rest van de fiets er gratis bij...
Van de Minoura zou ik dat absurd brede stuur wel wat smaller laten maken. (Hoe dat zit met die rechterhandgreep, kan een Rohloffkenner hier dat uitleggen?)
De JJ heeft weliswaar geen Rohloffnaaf, maar deze fiets kan het gevraagde bedrag toch waard zijn als hij inderdaad zo weinig gebruikt is als het op de kleine fotootjes lijkt.

Wat ik hierboven schrijf is echter totaal onbelangrijk zolang je niet weet of de maat goed is. Een framehoogte zegt niet alles. Een framelengte zegt meer en daar komt de afstelling van de fiets bij. De manier waarop het stuur van de Minoura afgesteld is, is verre van ideaal. Het stuur staat vrijwel recht boven het balhoofdlager. Dat betekent dat deze fiets veel te groot was voor de berijder. Veel is aan te passen maar dat is een ding waarvan ik op de foto's kan zien dat het te ver is gegaan.
De JJ heeft overogens een 'bezemsteel'-stuur waarvan misschien te verwachten is dat het wat aan de sportieve kant voor je is. Een nieuw - meer naar je toe gebogen - stuur kost echter niet veel (tientjes), zeker als je het er zelf op kunt zetten.
Je hebt fietstochten en fietstochten. Een weekje door Nederland over betonnen en asfalt fietspaden of wat avontuurlijker.
Mijn vrouw had enkele jaren de JJ Millennium en ook in de dames-uitvoering. Met volle bepakking (tassen voor en achter) blinkt deze fiets niet uit in stijfheid en stabiliteit met volle bepakking. Ze rijdt nu een TM Santos 2.6 (herenmodel maar met een aflopende bovenbuis) en vindt het een wereld van verschil in positieve zin.
Daarnaast zie ik een carbon voorvork. Dit wordt door sommigen sterk afgeraden bij gebruik van voortassen. Zelf geen problemen mee gehad indertijd.

De JJ lijkt me dan ook een uitstekende fiets voor niet al te avontuurlijke meerdaagse fietstochten.
Leon schreef: Van de Minoura zou ik dat absurd brede stuur wel wat smaller laten maken. (Hoe dat zit met die rechterhandgreep, kan een Rohloffkenner hier dat uitleggen?)
Kijkend naar de foto's is het een riser stuur en moet zowel de brede Rohloff shifter, als de remgreep als het handvat gemonteerd worden voordat de kromming begint. Kan vast nog wel wat af, maar daar zit je beperking. Al is een stuur niet iets waar ik een fiets om zou laten staan, nadat je besloten hebt of het een racestuur wordt of niet tenminste.

Tevens met Rohloff is dit misschien nog wel een leuk alternatief in een kleine maat:

http://link.marktplaats.nl/m1147735938

Electrisch voorwiel compleet terug op marktplaats en een gewoon wiel ervoor terug, dat is met weinig werk zo gedaan :-)
Jurr schreef:Tevens met Rohloff is dit misschien nog wel een leuk alternatief in een kleine maat:
http://link.marktplaats.nl/m1147735938
Dat is een mooi fietsje. Met een Vittorio hoef je je om de stijfheid van het frame in ieder geval geen zorgen te maken: die zijn gemaakt voor bagage.
Dank voor het geven van de overwegingen :) Ik lees daarin mijn eigen argumenten terug, zoals de bezwaarlijke geveerde voorvork, kiezen voor een derailleur op een Koga of Santos, gewoon kordaat doorpakken, de Vittorio meenemen in de keuze. Die geeft wel een nieuwe optie, want het is de vraag hoe lang mijn knieën het allemaal willen meemaken (idd, laat stáán naar 'China'). Ik heb de Vittorio dus ook op mijn kijk-lijst gezet
Even een terugkoppeling....

De JJ heb ik laten passeren na een paar proefritjes op een ander merk fiets met vergelijkbare frame- en bovenbuismaat. 49 is te groot en alles boven 48 valt af.
Bij de Winora heb ik de indruk dat het om een merk gaat waarbij de Rohloff de trekpleister/merkduwer is. Op moment van besluit tot 'laten lopen' wist ik alleen nog niet hoe aantrekkelijk deze trekpleister is, dus mogelijk een gemist kansje want de fiets is al verkocht.
De Vittorio met E-motortje is voor mijn neus weggekaapt. Wel had ik twijfel over het wat lompe en tamelijk zware model.

Met binnenbeenlengte van 72 cm moet en wil ik écht onder de 49 blijven én opletten wat de bovenbuislengte is. (De kleinste Koga Traveller Lady, 48, is langer dan Avaghon 52 !). De beloftes dat aanpassingen van stuur en zadel een te groot frame compenseren schuif ik vooralsnog terzijde. Zulke fietsen heb ik al gehad en de nekpijn ervan ook. Voeg ik aan het eisenlijstje toe 'geen verende voorvork' dan is de keus in gangbare merken/types nog sterker beperkt. Denk ik, want de goedkopere merken zijn met elkaar een jungle aan types en verkrijgbaarheid. Ik heb oa. Trek, Cube en Giant bekeken.

Fijn keuzestressverhogend is, dat ik misschien nog liever een ouderwetse 8-versnellingsnaaf op een degelijke fiets heb dan een derailleur met >27 versnellingen op een swingend model én dat mijn partner inmiddels smoor is op de 'V-snaar', lees: Rohloff-met-riem. Vind hij meer lady-like en een mooie lange-termijninvestering. De Kaufberatung krijgt zo nogal een nieuwe wending 8)

Dit betekent dat ik nog verder moet zoeken en beslissen. Een beetje moeten is wel met alleen een sukkelende plakbandfiets voor bus, bakker en bagger in de schuur. In tegenstelling tot geluiden elders op het forum was de beurs in Bussum voor mij wel behulpzaam. Zowel vanwege de hoeveelheid 'bling-fietsen' als om de verzamelde en zeer aanspreekbare ervaringskundigen. :)
Ik heb drie vragen:
1 wil je echt een damesframe?
2 wat wil je met deze fiets doen?
3 hoeveel wil je uitgeven?

Als je echt een damesframe wilt hebben, daarmee op fietsvakanties met tent wilt gaan, en het bij iets van 1500+ euro voor een nieuwe fiets wilt laten kun je kijken naar een Thorn Sherpa in een kleine damesmaat. m-gineering in Kiel Windeweer zou die vermoedelijk wel kunnen leveren en opbouwen, en dan weet je zeker dat de maat goed is. Dichterbij ga je denk ik geen gespecialiseerde leverancier vinden.

Als je veel minder dan dit wilt uitgeven zou ik kijken bij het Duitse merk Fahrradmanufaktur. Aan de andere kant van het prijsspectrum: Rohloff is mooi, maar flink duurder. Riem is in mijn ogen onzin. Maar goed, met antwoorden op mijn vragen wordt het een stuk eenvoudiger het veld wat te verkleinen en dus overzichtelijker te maken.
@Wim, dank voor het meedenken :-)
Goede vragen met een zwalkend antwoord, omdat het materiaal meebepaalt wat ik ermee ga doen, en dit weer wat het mag kosten. Een lange-termijnfiets ('voor het testament') méér dan een exemplaar dat m'n laatste wilde haren laat verwaaien en juist dat leidt nu tot het geëmmer. Eén ding is wel zeker, en dat is het fietskamperen. Desnoods kom ik niet verder dan Vlieland,

Veel merken tuigen volgens mij hun stadsmodellen op zodat ze op een trekkingfiets lijken maar niet zijn. Dit gezien de verende zadels en voorvorken en soms wat kwetsbaar ogende bagagedragers. VSF maakt het mogelijk wat gemakkelijker met het aanbod van een lipstickrood exemplaar(maar deze is in de verkeerde maat en al vergeven) Enerzijds omdat ik een hekel heb aan zwart en bijna alle fietsen zwart zijn, anderzijds omdat de fiets niet zó duur is dat, als ik geen behoefte meer heb aan een derailleur-fiets en hem door zou verkopen, mijn portomonee niet in een kramp hoeft te raken. Is VSF het niet, dan ga ik vooralsnog voor de Rotterdamse Avaghon.
Ik heb drie vragen:
1 wil je echt een damesframe?
Voor de a.s. plannen niet. Mix mag/kan/moet.

2 wat wil je met deze fiets doen?
Conditie opbouwen, dagtochten solo of met partner op zijn e-bike, (solo-) kampeertochtjes in NL/Europees vlakland. Bos- en zandpaadjes moeten kunnen. Geen 'China' of half jaar op reis.

3 hoeveel wil je uitgeven?
€800 voor een 2-dehands na evt. aanpassingen, is voor gebruik van een paar jaar; dit heeft mijn voorkeur.
€3500 voor een nagelnieuwe die dan ook (mijn) levenslang mee moet kunnen, zeg: 25 jaar.

Ik ben nu een Koga Light de Luxe (Deore XT) uit 2014 van een particulier op het spoor en een Koga Terraliner (Deore) uit 2004 bij een winkel. De Terraliner staat 230 km van mij vandaan, de LdLuxe 45 km. Het is me duidelijk dat beide niet écht aan het profiel van een kampeerfiets voldoen maar hoeveel keus heb ik? Daar staat tegenover dat de draaglast inclusief bagage niet boven de 85 kg komt en ik met het bespaarde geld de fiets en/of mijn uitrusting kan verfijnen. Dan denk ik aan andere banden of een fijn lichtgewicht stoeltje.

Dat compenseert niet alles, maar misschien genoeg (?)
Meningen en ervaringen zijn welkom.
Ik woon in Sneek, rijd op een Avaghon en mijn vrouw op een Jan Janssen, mixframe. De JJ voor mijn vrouw bevalt ook uitstekend, prima fiets en prima prijskwaliteit verhouding waar je prima mee op vakantie kan.
Ze reed onlangs op een Avaghon, dat vond ze toch nog wel een poepie lekkerder rijden, vooral qua soliditeit. Maar ook haar JJ gaf geen krimp, ze gaat er straks weer mee naar Oost Polen.
In Dronten zit Brinkman met Koga, JJ, Santos en nog wat merken. IN Drachten zit ook een dealer met dat soort fietsen, in elk geval Santos. Maar ja, wil je een Avaghon dat is een uitstapje naar Rotterdam geen straf, gezien de fiets die je er voor terug krijgt. Ik heb hem indertijd prompt meteen van Rotterdam naar Sneek teruggefietst.
Mar schreef:Ik ben nu een Koga Light de Luxe (Deore XT) uit 2014 van een particulier op het spoor en een Koga Terraliner (Deore) uit 2004 bij een winkel. De Terraliner staat 230 km van mij vandaan, de LdLuxe 45 km. Het is me duidelijk dat beide niet écht aan het profiel van een kampeerfiets voldoen maar hoeveel keus heb ik? Daar staat tegenover dat de draaglast inclusief bagage niet boven de 85 kg komt en ik met het bespaarde geld de fiets en/of mijn uitrusting kan verfijnen. Dan denk ik aan andere banden of een fijn lichtgewicht stoeltje.

Dat compenseert niet alles, maar misschien genoeg (?)
Meningen en ervaringen zijn welkom.
Vorig jaar hebben wij onze Koga Roadrunners uit 2008 (destijds nieuw gekocht) uitgerust met lowriders en Ortliebtassen om door Duitsland en in het najaar over de Veluwe rond te zwerven en te kamperen. Zonder niet al teveel bepakking fijn rijdende fietsen, maar eenmaal uitgerust als vakantiefiets begonnen ze toch behoorlijk te zwabberen in het stuur. Met één hand rijden was zo goed als niet te doen. Onze uitrusting is ook redelijk lichtgewicht (tent, slaapmatjes, titanium pannetjes, etc.). Ook nog een poging gewaagd met bredere/dikkere banden, maar dat bood geen oplossing.
Daarom hebben we wat stevigere fietsen gekocht: een Koga Worldtraveller S en een Santos Travelmaster 3+. Wat een verschil! In ieder geval met bepakking.

Met een budget van € 3.500,- voor een nieuwe fiets kun je je toch wel een heel serieus exemplaar laten aanmeten. En alleen het kunnen laten aanmeten van een fiets is al zeer de moeite waard. Met een goed aangemeten fiets van die prijsklasse moet je inderdaad wel een jaartje of 25 mee vooruit kunnen, lijkt me. Dat is overigens ook één van mijn overwegingen geweest bij het laten aanmeten van een nieuwe (vakantie)fiets.

(De titanium pannetjes waren destijds aan de prijs, maar ze gaan inmiddels ook al ruim 20 jaar mee, om maar een voorbeeld te noemen).

Succes met je aankoop. Het is in ieder geval leuk om een nieuwe fiets te kunnen uitzoeken. Veel plezier met je zoektocht.
Vanaf ongeveer 1500 euro zijn er prima fietsen te koop waar je vele vele jaren plezier van kunt hebben, en zelfs voor 1000 euro koop je bij Meilenweit, een speciaal zaak in Bochum, al een heel mooie complete fiets: http://www.meilenweit.net/shop/product_ ... s_id=99888
Hieronder zit je inderdaad vast aan tweedehands, en dan wordt het ingewikkelder. Wil je iets heel moois dan kost het natuurlijk juist weer flink meer dan die 1500 euro, inclusief mogelijkheden als een Rohloff naaf, naafdynamo, maatframe, en wat niet al. Als je een nieuwe fiets koopt bij een goede zaak (of een goede framebouwer) mag je vertrouwen op een fiets die past en geschikt is voor je doel.
Edwin* schreef:En alleen het kunnen laten aanmeten van een fiets is al zeer de moeite waard. Met een goed aangemeten fiets van die prijsklasse moet je inderdaad wel een jaartje of 25 mee vooruit kunnen, lijkt me.
Als je fiets zo goed is aangemeten dat hij superlekker fietst bestaat uiteraard wel het gevaar dat hij na 10 jaar totaal versleten is. :D
Hartelijk dank voor de bijdragen met overwegingen en ervaringen. Ze maken ook duidelijk dat die uit Snits en Grunn wel weten waar je de mosterd moet halen.

Het is tegen de hier gegeven ervaringen en adviezen in, maar de eerste optie wordt de kleine Terraliner framemaat 47 worden vanwege de investering en de bovenbuis van 52 cm. Vooral dat laatste is zeldzaam bij mixframes. Er komen een paar upgrade'jes, waaronder Schwalbe's 42 mm. De fiets wordt daar, met bepakking, niet heel veel stabieler van, maar mijn gemoedsrust om een lekke band wel. Als 't niks is in de praktijk, weet ik wat ik wil, waarom en waar.