Hoi Stef,
Volgens mij heb je het filmpje niet begrepen. De teksten die in beeld komen zijn niet van de maker van het filmpje maar van de ontwerper die onder vuur ligt.
>Stadsmetro's zijn echter ook langer dan een enkel treintje van zo'n 25 passagiers.
Dat is dan wéér ongunstiger voor de hyperloop.
>De frequentie van stadsmetro's ligt echter doorgaans nog altijd vrij hoog ...Een metro per 3 minuten
Ze denken dat een bijna supersone trein in vacuum nog drie keer zo kort achter elkaar kan rijden. Zou het heus?
> {hyperloop} is in ieder geval in vergelijking met een vliegticket toch aanzienlijk goedkoper.
Dat wordt in het filmpje toch vrij overtuigend onderuitgehaald vond ik.
> Voor wat betreft de prijs van het aanleggen van de eventuele tunnels,
> zover ik ooit begrepen heb uit een documentaire hoe metros
> aangelegd worden is de grootste op zich staande prijs hieraan
> de aanschaf van de tunnelboormachine.
Tunnels zijn altijd scheeuwend duur. (auto/trein/geboord/gegraven etc.)
Ik heb bij Rijkswaterstaat gewerkt bij de voorbereidingen voor de A73-Zuid (Venlo-Maasbracht). Je kunt bijna zeggen dat als je de tunnels bij Roermond (2 km) en Swalmen (400m) betaald hebt je de rest van de weg er gratis bij krijgt. Het asfalt zelf als slagroom op het toetje kost daarbij overigens relatief helamaal 3 keer niks.
> Nu weet ik niet hoe het zit met de geografie tussen SF en LA.
> Maar veel bebouwing heb je buiten het begin en het einde niet.
Kijk dan maar eens hoe groot deze steden zijn. Ik heb laatst een keer gekeken hoe ver je vanaf Long Beach (LA) zou moeten fietsen voordat je voor het eerst een stukje buiten de bebouwing komt: ruim 30 km. En meer dan een stukje is dat dan niet want aan de andere kant van de berg gaat de bebouwing gewoon door. Ook als je vanaf downtown LA naar het noorden gaat heb je de eerste tientallen kilometers alleen ofwel bebouwing ofwel bergen, dus dat wordt schreeuwend duur aan tunnels plus vele tienduizenden suburbbewoners opschepen met een stalen dubbele pijp boven hun hoofd er er ook een fors aantal uit hun huizen jaagt omdat daar net een paal moet komen staan. Juristen gaan gouden tijden tegemoet.
Just for fun: Los Angeles en omgeving op dezelfde schaal als midden Nederland:
http://pix.toile-libre.org/upload/origi ... 801700.jpg
Het bebouwde gebied van LA is even breed als de afstand Amsterdam-Rotterdam en even lang als de afstand Haarlem-Roermond.