Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe fiets (Patria,...) - Forum Wereldfietser

Nieuwe fiets (Patria,...)

Hallo,

Zoals velen ben ik op zoek naar een fiets en raad bij de aankoop daarvan. Ik heb weinig vakantiefietservaring, maar wil dit wel uitbreiden. Vandaar mijn bericht op dit mooie forum.
Ter voorbereiding op dit bericht heb ik, onderstaand, het lijstje met vragen overlopen.

Ondertussen heb ik al uren op internet gezeten om de nodige fietsen te vergelijken. Ik zou een beslissing willen nemen, maar geraak er niet echt uit.
De fiets wordt vooral gebruikt voor woon-werk verkeer, dagelijkse ritjes en tochtjes in het weekend. Een tijdje geleden heb ik een weekendje gedaan met de tent en dit smaakte echt naar meer! Ik zou in de toekomst verder willen fietsen (langere vakantie en als de kindjes beter kunnen fietsen zouden ze ook mee kunnen).
Nu eerst meer fietsen en werken aan de conditie.

Bij de plaatselijke fietsenmaker geraak ik niet verder dan de vaste merken. Terwijl er toch wel wat meer te vinden is, denk ik. Ik heb al verschillende fietsen gehad (zie onder), maar een goede zitpositie was steeds een probleem. Ik zou dus willen investeren een fiets waar ik goed op zit en lange ritten mee kan doen.

Naar materiaal denk ik voldoende te hebben aan een Deore groep met V-brakes. Ik wil gerust investeren in een goed frame en later, indien nodig, de groep aanpassen. Wat begon met een fiets van een €1000 stopte uiteindelijk met een budget van € 1900. Groot verschil!
Is het de moeite om te investeren in een fiets van € 1900. Ik wil me niet blindstaren op het één of andere blinkende onderdeel, maar een degelijke basis kopen.
Puur esthetisch (niet het belangrijkste, maar toch): een stalen kader bevalt me wel.
Ik heb nog geen testritten gedaan.

Volgende fietsen heb ik gezien in winkel (graag, indien mogelijk, jullie idee/mening):
- Patria Ranger: heel mooie fiets (overweeg om deze te kopen, maar kan er weinig over terugvinden). In dit budget vallen ook fietsen als een basic Santos of een Avaghon, denk ik (?). Voor die Avaghon moet ik wel verder rijden. Ik woon in Kapellen, België.
- Jan Janssen Millenium: € 1500, alu frame (fabriek dichtbij)
- Santos met Deore: zal ook naar de € 2000 gaan.

Op internet gezien:
- Vsf: vele mogelijkheden, ook naar budget. € 1200, ...
- Stevens randonneur: ik dacht een € 1300
- Velo de ville (fietsenmaker heeft deze ook staan, wel een verschil met Jan Janssen en Patria volgens hem)
- ...

Als ik bijvoorbeeld de JJ vergelijk met de Patria zit ik al snel met een verschil van €400. Patria maakt zelf de frames. Indien dit echt een betere investering is wil ik deze wel doen. Voor €400 koop je langs de andere kant al wel enkele stevige fietstassen, regenpak, e.d. ... .

Dank voor de eventuele tips en raad!
Ondertussen is dit wel een gigantisch bericht geworden... .

Joris

Waarvoor wil je de fiets gaan gebruiken?

Woon-werk, dagfietstocht, weekend weg met bagage (tent, ...). Langere tochten nog niet gedaan, maar hoop wel dit nog te doen.

Meestal in combinatie daarmee:
Niet te rechtop zittend, niet te plat.
Vanwege vooral woon-werk ook in het donker te fietsen (ik fiets op enkele best wel donkere stukken, met verkeer).
Fietsen op onverhard zal voorkomen, maar niet extreem.

Voorlopig enkel België en Nederland (en niet ver daarbuiten).

Tent, .... . Ook hotel mogelijkheid.

Lengte 175 cm.
Gewicht +- 72 kg.
Normale lichaamsbouw. Toch al op een randonneur gefietst met racestuur en elke keer het gevoel dat ik te ver voorover zit. Frame te groot, armen kort? Valt na te kijken door iemand met ervaring (fietsenmaker, pasfiets, ...).

Hoeveel kg bagage wil je mee kunnen nemen op de fiets? Tent en de nodige spullen. Ik heb geen extra lichte spullen. Beginner.

Waar woon je? Buiten de stad. Eerder landelijk. Sporadisch een zandweggetje bij dagelijks gebruik.

Ben je bereid verder te reizen om je fiets te kopen? Geen probleem. Ervaren fietsenmaker en goede raad zijn me het waard om verder te rijden.

Wat is je budget? Zie boven.

Welke fietservaring heb je? Niet veel fietsvakantie-ervaring. Vooral woon-werk.

Hoe ver fiets je gemiddeld per dag? Hoeveel jaar al? Een 20 km per dag (min. een drie keer per week, kan meer zijn). Ondertussen een 8 jaar.
Welke afstand fiets je nu maximaal op een dag voor je plezier? Tijdje geleden weekendje gedaan. 200 km op drie dagen (20 - 90 - 90 km). Geen problemen gehad met conditie, natuurlijk wel te voelen. Fantastische ervaring.

Welke gemiddelde snelheid heb je daarbij meestal op de fietscomputer of welke snelheid fiets je bij windstil en op het vlakke? Gemiddeld een dikke 15 km/u.

Welke fietsen heb je (gehad)?
Verschillende (niet echt een goede positie gevonden, vandaar het idee naar raad van een vakman en de investering in een goede ergonomie).
De ene fiets al wat langer gehad dan de andere (van klein jaar tot een twee jaar). Telkens tweedehandsfietsen van een goede 10 jaar oud:
Koga Distance
Koga Roadrunner: zat best goed, voorzien van nexave. Schakelde achteraan in de andere richting, wat beetje vreemd was. Reserveonderdelen moeilijker te vinden.
Koga Traveller van begin jaren 2000 (was te koop aan een mooie prijs, maar achteraf gezien te klein)
Nu Dawes Galaxy: deels al opgeknapt. Voorlopig nog geen goede zitpositie gevonden en toch best al wat Euro's uitgegeven. Ben het een beetje beu om te blijven investeren zonder de zekerheid dat hij ooit goed zal fietsen.

Wat kun je van fietsonderhoud? Ketting, cassette vervangen. Remmen en versnellingen afstellen lukken me ook wel (al duurt dit soms lang). Wielen nakijken lukt ook wel.

Wil je ook een tweedehands fiets overwegen? Ben op zoek naar raad van fietsenmaker, vooral ergonomisch (dus nieuw lijkt me dan aangewezen).

Heb je bepaalde fietsen op het oog? Zie boven.

Wil je onderweg elektronica kunnen opladen? Nee.

Wil je de fiets op korte termijn, of heb je geen probleem met een tijdje zoeken of een wachttijd? Wachten is geen probleem.
Alleen maar om te zeggen dat de Patria (Terra) die ik in 2008 kocht de beste aankoop is van alles wat ik in een halve eeuw heb kunnen kopen. Iedere keer dat ik op die fiets stap ben ik op z'n minst enkele momenten diep gelukkig.
Ik heb nog geen enkel serieus probleem met die fiets gehad.
Ik gebruik hem voor woon/werkverkeer in Brussel (kasseien! heuvels!), boodschappen doen (fietskar) en tochten via de fietsknoopunten.

joost r
Als je bij mij in de buurt woont kan ik best eens meekijken, maar ik meen Vlaams te bemerken. Ben maar een simpele leek natuurlijk.

Als ik zo eens door je post heen kijk krijg ik de indruk dat je prioriteit zou moeten zijn een redelijk goede zit te vinden. Je hebt het een en ander aan fietsen gehad maar de zit was meermalen een probleem. Een commerciele bikefit kan natuurlijk maar dan moet je hopen dat je iemand vind die dat echt goed doet en niet stiekum de resultaten aanpast aan de fiets die verkocht moet worden.

Ik zou zeggen begin eens met je huidige fiets als startpositie:
- Welke maat is dat? Hier staan wat gegevens van jouw merk: http://dawescycles.com/wp-content/uploa ... etries.pdf (2015, anyway, pfff wat een plaatje). Je hebt dan neem ik aan een 21 inch model ofzo? Ik zou zeggen, meet eens maat B op, de afstand tussen de zadelbuis en de voorbuis, hart hart. Dat is een belangrijke maat.
- Wat vind je niet goed aan je huidige houding?

Heb je een ahead vork, of een klassieke? Ahead is wat steviger/lichter maar wat moeilijker in ergonomie, omdat je je stuur op minder plekken neer kunt zetten met een voorbouw. Daar zijn verschillende oplossingen voor. Wat voor voorbouw/pen heb je nu?
Het heeft denk ik niet zo heel veel zin om je over fietsmerken druk te maken zolang niet echt duidelijk is wat je nodig hebt om lekker op de fiets te zitten. Tenzij het frame echt te klein of te groot is zou het bijna altijd mogelijk moeten zijn om een goede, comfortabele zitpositie te vinden.

Wat voor investeringen heb je gedaan voor de Dawes Galaxy om de zitpositie te verbeteren? De eerste dingen waarbij ik aan denk om de zithouding te verbeteren is de zadelhoogte, de stuurhoogte en hoe ver het stuur weg zit.
Helemaal met daulagari eens.

Stuurtype is ook nog belangrijk (racebocht is een ander verhaal dan rechtere stuurtjes). Iets minder belangrijk maar nog steeds relevant zijn b.v. zadelhoek, zadel"setback" en bij rechte stuurtjes de handvaten.
Ik lees even mee om er zelf nog wat van op te steken. Ik heb wel een vraag die wellicht interessant kan zijn om even mee te nemen, ook voor de vraagsteller.

Hoeveel cm afwijking van de ideale framehoogte kun je eigenlijk evt. op een fatsoenlijke manier compenseren door aanpassen van stuurvorm en voorbouw en evt. zadel(positie)? Is daar in algemene zin iets over te zeggen? Dat zal wellicht meer op gaan voor een wat te klein frame en minder voor een te groot. Is het daarom ook veiliger om bij een confectiefiets eerder voor een iets kleiner frame te kiezen?
Oei Man Met Fiets dat is een behoorlijke doos van Pandora wat je nu vraagt. Daar in algemene zin iets over zeggen gaat denk ik tegenvallen. Het heeft behalve met lichaamslengte en framemaat ook met een relatief lang of kort frame te maken (is niet hetzelfde als framemaat) en met relatief korte of lange benen, hoek van de bovenbuis, zithouding, type stuur en vast nog wel andere dingen. Ik denk eerlijk gezegd dat het een aparte thread waard is.
Man Met Fiets schreef:Hoeveel cm afwijking van de ideale framehoogte kun je eigenlijk evt. op een fatsoenlijke manier compenseren door aanpassen van stuurvorm en voorbouw en evt. zadel(positie)? Is daar in algemene zin iets over te zeggen? Dat zal wellicht meer op gaan voor een wat te klein frame en minder voor een te groot. Is het daarom ook veiliger om bij een confectiefiets eerder voor een iets kleiner frame te kiezen?
Om te beginnen is de framehoogte een tamelijk onzinnige grootheid. Daar zit een lange geschiedenis aan vast maar het komt er op neer dat het niet uitmaakt hoe je de bovenbuis in de fiets monteert. Het gaat vooral om de lengte van de fiets. De rest van de geometrieën van vakantiefietsen zijn ondertussen al zo ver geoptimaliseerd dat ze niet zo veel meer verschillen. (Dat laatste zeg ik met het risico dat ik nu voor achterlijk wordt versleten...)

Zelf heb ik twee van mijn fietsen eens gefotografeerd en de foto's met de trapas over elkaar gezet. De fietsen zijn even lang en stuur en zadel zitten op vrijwel dezelfde positie. Tocht heeft de avaghon een 61-cm frame en de VSF een van 53.
http://www.leonpoels.nl/fietsen/fietsen ... k-1001.jpg

Je de instelbaarheid kun je ongeveer aflezen aan de verkrijgbaarheid van de normale onderdelen. Het gaat dus om enkele centimeters naar voren en naar achteren. Zoals djveer al zegt telt het type stuur ook mee; dat maakt vaak meer verschil dan voorbouw en/of stuurpen.
Joris M schreef:Hallo,
- Patria Ranger: heel mooie fiets (overweeg om deze te kopen, maar kan er weinig over terugvinden). In dit budget vallen ook fietsen als een basic Santos of een Avaghon, denk ik (?). Voor die Avaghon moet ik wel verder rijden. Ik woon in Kapellen, België.
Bij "Fietsen De Specht" in Berchem (Antwerpen) hebben ze een Patria Ranger maat 57 om te testen!
Ga daar zeker eens langs. Vriendelijke mensen die weten waar ze mee bezig zijn. Heeft ook een groot aantal Santos testfietsen en ik dacht zelfs ook Jan Janssen.
Ik spreek uit ervaring dat het in Vlaanderen niet zo evident is om een fietswinkel te vinden die genoeg kennis heeft van trekkingsfietsen en dan nog een redelijk assortiment aanbiedt.
Heb zelf een Patria Sporttourer kader (gekocht bij De Specht in Berchem, Antwerpen, aanrader) opgebouwd tot randonneur en ben er echt superblij mee. Mijn moeder heeft een Patria Roadster met Nexus 8, ook nog geen klachten over gehad, strak fietsje.

Bij De Specht hebben ze ook een Patria opmeetfiets staan.