Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bob-yak en racefiets - Forum Wereldfietser

Bob-yak en racefiets

Hallo

Is het mogelijk om een Bob-yak achter een racefiets te bevestigen? Heeft iemand hier ervaring mee?

Alvast bedankt
Marion

Dat kan zonder problemen. Er zijn denk ik net zo veel mountainbike-BOB gebruikers als racefiets-BOB gebruikers.

Groeten,

Marco

Het hangt natuurlijk wel een beetje van de racefiets af. Als het een hele lichte is, dan zou ik liever een kar met twee wielen gebruiken, omdat die tweewielers zichzelf overeind houden. In het uiterste geval van een super lichtgewicht carbon wonder zou ik er misschien maar helemaal vanaf zien. Racefiets en kar zijn natuurlijk wel een mooie combinatie om ergens naartoe te fietsen, je tentje op te zetten, en vervolgens lekker rondjes te fietsen over Alpencols.
Wim

Zelfs een tweewielige Radical Cylone aanhanger doet wat met je frame. Dat merkte ik tijdens mijn laatste vakantie. Hij trekt en duwt als je op een hobbelige weg rijdt. Het lijkt me een veiliger gevoel als je een beetje stevig frame hebt.
Met mijn karretje achter mijn fiets kon ik goed met losse handen rijden.
Ik weet niet of dat met een Bob kan.
Een Bob is gestroomlijnder en lijkt mij sneller van een Radical karretje.
Als je een tweewielig karretje goed laadt belast je je achterwiel niet.
Bij een Bob komt er veel meer gewicht op je achterwiel omdat het gewicht van je bagage over twee wielen wordt verdeeld.
niko

Het antwoord van Willem zou ik goed lezen. Een te licht frame met een kar erachter, met 30 kilo, gaat niet goed werken. Overigens rijdt een fiets met een zware BOB het meest comfortabel als je ook voortassen hebt. Dat is het meest stabiel en verdeelt toch de druk over beide fietswielen.
En het verschil tussen een Cyclone en een BOB? Ga er eens mee proefrijden zou ik zeggen. Oh ja, en kijk een naar de Chela als je een luxe kar zoekt.

Hoi Marion,

Van de BOB Yak zijn twee versies: 26 inch (mtb's) en 28 inch (racefietsen, randoneurs). Verschil zit 'm in de bevestigingsbeugel. Die van een 28 inch heeft 2 cm meer ruimte t.o.v. het achterwiel. Dat biedt ook ruimte voor een bagagedrager (die van 26" niet). De karretjes zelf (het gedeelte achter de bevestigingsbeugel) is identiek bij 26" en 28". Hoe het rijgedrag achter een racefiets is weet ik niet; ik ga 'm deze week voor het eerst uitproberen achter m'n mtb.

Groeten,
Dieder