Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Doe-het-zelf schuifpadden en rohloffnaaf - Forum Wereldfietser

Doe-het-zelf schuifpadden en rohloffnaaf

Hallo,

Ik ben aan het doe-het-zelven geslaan (al een tijdje) en deze keer hangt mijn vakantiefiets aan de werkstandaard.

Ik moest de ketting opspannen (schuifpadden) maar dit lukte niet zo goed. De stelschroeven waren bij montage blijkbaar niet tot tegen de schuifpadden gedraaid, waardoor ik de schuifpadden wellicht wat te veel heb verschoven. Ik heb nu wel de stelschroeven tot tegen de schuifpadden gedraaid en heb het wiel redelijk recht gezet.
Ik wil echter dat de naaf echt helemaal mooi recht staat, om verkeerde slijtage aan ketting en kransje te voorkomen.
Is er een trucje om mijn wiel mooi recht in de schuifpadden te krijgen, of is niet opgeven en blijven proberen (met kleine aanpassingen) de beste manier?

Bedankt!
Met een schuifmaat de afstand meten tussen de velg en de liggende achtervork?
B M schreef:Met een schuifmaat de afstand meten tussen de velg en de liggende achtervork?
Goed plan, ga ik proberen ;-)
Meten met een touwtje van hart achteras naar hart van de trapas. Links en rechts vergelijken dan.

Ik had onderweg ooit mijn wiel "recht" gezet omdat er links en recht verschillende afstanden van band tot de liggende vork waren. Maar dat bleek bij navraag best mogelijk te zijn qua constructie.
Voor thuis kun je twee stukjes draadeind nemen die je links en rechts met moertjes vast zet op elk pad. lengte afstellen dat ze in het midden bij elkaar komen, afstellen zodat ze in elkaars verlengde liggen.
Roald schreef:Meten met een touwtje van hart achteras naar hart van de trapas. Links en rechts vergelijken dan.

Ik had onderweg ooit mijn wiel "recht" gezet omdat er links en recht verschillende afstanden van band tot de liggende vork waren. Maar dat bleek bij navraag best mogelijk te zijn qua constructie.
Er blijkt bij mij ook een verschil tussen de velg en de liggende achtervork links en rechts (ongeveer 2mm), die ik er niet uit krijg (of hoef uit te krijgen, misschien).

Ik zal het meten met het touwtje van wielas tot trapas eens doen straks.
Ik heb hem vandaag nog eens helemaal opnieuw proberen afstellen, het valt me op dat de ketting niet overal even strak staat. Als de pedaal langs de kant van de ketting helemaal naar voor staat, is de ketting strakker dan wanneer die anders staat.
Ik vraag me af of dit komt door het wiel dat niet recht er in zou zitten, of gewoon doordat het tandwiel niet 100% rond is (wat mij niet vreemd lijkt). Ik weet niet meer hoe het was voor ik de remblokken verving en het wiel eruit haalde, toen keek ik er nooit in detail naar. De fiets heeft iets meer dan 1000 km op de teller.

Ik vraag me ook af of het echt kwaad kan voor de Rohloff-naaf als ik het wiel niet 100% recht zet (maar op het zicht wel aanvaardbaar recht). Slijt het achterste kransje dan gewoon wat sneller af of riskeer ik dan ergere problemen?
Roald schreef:Voor thuis kun je twee stukjes draadeind nemen die je links en rechts met moertjes vast zet op elk pad. lengte afstellen dat ze in het midden bij elkaar komen, afstellen zodat ze in elkaars verlengde liggen.
Je bedoelt dit als alternatief voor het touwtje?
Ja
De afstand tussen wielas en trapas is gelijk langs beide kanten. De bouten van de schuifpadden daarentegen zijn enkele millimeters verder weg van de trapas aan de ene kant van de fiets. Ik veronderstel dat die op dezelfde afstand zetten langs beide kanten ten opzichte van de trapas, mijn wiel volledig in het midden zal zetten?
Ik doe dit altijd op het oog en heb nooit een probleem gehad.

Maar nu ik er even over nadenk, heb ik misschien wel een simpele oplossing:

1. Hang je fiets aan het voorwiel aan het plafond.
2. Maak de stelschroeven los.
3. Doe een een staafje tussen ketting en voorblad.
4. Maak de stelschroeven vast.
5. Haal de fiets van het plafond.
6. Haal het staafje er tussenuit.

Als het goed is, is e.e.a. goed uitgelijnd en staat de ketting niet te strak/los.

Geen idee of deze zwaartekrachtmethode werkt hoor.
.ekoJ schreef:De afstand tussen wielas en trapas is gelijk langs beide kanten. De bouten van de schuifpadden daarentegen zijn enkele millimeters verder weg van de trapas aan de ene kant van de fiets. Ik veronderstel dat die op dezelfde afstand zetten langs beide kanten ten opzichte van de trapas, mijn wiel volledig in het midden zal zetten?

Nee, dat is het hem juist, de liggende vork en inzet waarop de padden zitten kan wat verschil in zitten tussen links en rechts. Het is nu goed.
(Deze methode komt van een vakantiefiets-winkel/bouwer)
Dank Roald!
Op de vorige Koga Signature werden schuifpadden gebruikt met een mooi systeem om de wielen recht uit te lijnen. Die achterschuifplaatjes zijn bij Koga los te bestellen. Je moet alleen even een Koga dealer lief aankijken. Ik dacht dat ze iets van een tientje waren.
(ik zit alleen thuis op het forum want in de winkel heb ik het te druk, dus vandaar ik het niet paraat heb)
Misschien dat je daar iets mee kan.

NB tegenwoordig maakt Koga ook gebruik van een excentrische as.

Afbeelding
Wat een mooi extraatjes worden er toch gefabriceerd tegenwoordig. Low-key sisaltouwtje is natuurlijk onverslaanbaar voor een wereldfietser.
Met een touwtje zet je de wielen ten opzichte van elkaar precies in lijn en als frame kaarsrecht is staat het wiel in het midden van de liggende achtervork. Als het goed is. :wink:

Je kiest voor de wielen in lijn of recht in de achtervork?