Georg schreef:Ik heb altijd gedacht dat het woord 'jeugd' in jeugdherberg een selecterende en exclusieve betekenis had. Daarom heb ik nog nooit in zoiets overnacht. (nee, niet oud geboren)
Maar ik begrijp dat 18-plussers er ook welkom zijn?
Oorspronkelijk zijn de jeugdherbergen bedoeld voor individuele reizigers van 18 t/m 35 jaar. In Zwitserland tot 25 jaar en in Beieren tot 27 jaar. Leden van de (nu toenmalige) Nederlandse Jeugdherberg Centrale (NJHC) werden trekkers genoemd, omdat zij trektochten maakten. De lidmaatschapskaarten werden dan ook trekkerskaarten genoemd. Begin jaren '80 is door besluit van de overkoepelende International Youth Hostel Federation (IYHF) de bovengrens bij leeftijden losgelaten. Alleen het conservatieve Beieren wil daar nog niet aan beginnen, tot vandaag de dag. Wat het minimum leeftijd nu is, weet ik niet. Ik heb daar nog wel eens mensen jonger dan 18 jaar ontmoet. Jeugdherbergen werd herbergen of hostels. Maar een aantal landen houdt vast aan de oude woorden, zoals
Jugendherbergen in Duitsland. Maar omdat ik al zo lang lid van ben, ben ik nog steeds gewend en als vanzelf om het oude woord jeugdherberg te gebruiken, gewoon alleen omdat ik het leuk vind en dit beter kan onderscheiden tot 'echte' herbergen, zoals een 'kro' in Denemarken.
In 2003 is de NJHC veranderd in Stayokay, wat ik een vreemde naam vind. (Jeugd)herbergen worden ineens hostels.
Spréék Nederlands! Het is wennen en ik kan niet anders dan als trouw lid doorgaan.
Ik vind kamperen ook leuk, dat heb ik in 1977 geprobeerd op mijn fiets in Missouri en Illinois in Amerika, maar het is te zwaar en veel werk. De hele boel uitpakken, tent opzetten, de volgende dag opruimen, oprollen en fiets zwaar beladen. En de afstanden worden hierdoor ook beperkt. Ik ben ook niet bepaald een Adonis met een sixpack, maar een gewone vent.
Totaal 42 kilo bagage en ik heb de geplande fietstocht niet kunnen voltooien. De rest van de tijd bracht ik zonverbrand bij aardige Amerikanen in huis door, totdat ik van O'Hare naar huis vertrok. Nooit meer kamperen per fiets, ik kap ermee.
Wij zijn allemaal leden van De Wereldfietser. Een fantastische vereniging dat over prachtige fietstochten in binnen- en buitenland gaat en waar wij onze gedachten of ervaringen met elkaar uit wisselen. Inderdaad bestaat jullie grootste voorkeur uit tent meenemen, maar dit is bij De Wereldfietser ook niet eens reglementair vastgesteld! Het gaat hier in de eerste plaats om te fietsen. Wij bepalen vrij en zelf op welke manier en waar wij willen overnachten. En dat zijn voor mij standaard de jeugdherbergen en daar wil ik geen kwaad woord over horen. Ik ben erg gelukkig mee en dat is ook mijn dubbele hobby: fietsen én jeugdherbergen. Ik verzamel alles wat met jeugdherbergen te maken heeft, zelfs de Marktplaats heb ik onder de zoeknamen 'NJHC' of 'jeugdherberg' leeggekocht. Ook worden jeugdherbergen beter geregeld dan bij hotels, want ik heb helaas ook Alberto Stegeman's
Red mijn Vakantie-toestanden meegemaakt. In het ene hotel kwam er helemaal geen water uit de kraan plus een wc-pot vol stront, in het andere ontbrak een kussen op mijn bed (opgevouwde kleren gebruikt), en weer in het andere hotel stinkende vis op brood bij het ontbijt met alleen maar zwarte koffie erbij
sans sucre et lait. Allemaal in Frankrijk gebeurd. Ook het TV-programma 'Groeten van Max' meldt dergelijke misstanden in hotels. Hun websites kunnen te mooi weergeven in tegenstelling tot de werkelijkheid. Dat verklaart mijn lage vertrouwen in hotels.
Afgelopen december heb ik nog Kerstkaarten ontvangen van de Oostenrijkse jeugdherbergen waar ik heb overnacht, dat vind ik een mooi gebaar!
Punt.