Traject: Bad Bentheim - Gdansk (v 09.28 a. 20.14 via Berlijn Ostbahnhof a. 13.34 v. 14.50)

Datum: 4 juli 2016

Vervoerstarief fiets: Eur 12.- (bij de treinreiswinkel te koop, samen met de reservering voor de twee treinen) Tip: laat je fietskaartje twee weken geldig zijn, en kies een zo ver mogelijk station in de richting waar je naar toe gaat fietsen.

Vereiste/ toegepaste verpakkingswijze fiets: Bagage eraf, ook om je achterwiel te ontlasten.

Fiets tevoren aangemeld?: ja, reservering verplicht (Treinreiswinkel). Ik plande mijn fietskaartje naar Przemysl, om daar waar aan de orde voor de fiets betaald te hebben voor een korte verplaatsing met een regiotrein in Polen. Drie keer een kort stukje met de trein, waardoor ik niet telkens het losse fietskaartje hoefde aan te schaffen. (een: WK finale op de jachthaven van Warmińsko-Mazurskie willen gaan zien, dus 50 km met de trein; twee: laatste 30 km aan het einde van de middag na 100 km naar en in Bialystok; drie: in onweer aan het einde van de dag in Hajnowka - zonder zichtbare overnachtingsmogelijkheden - naar Siedlce (geen regen of onweer) en de volgende dag verder met het langeafstandsfietspad in Polen in Terespol.

Ervaringen: In Berlijn op de borden 'geen fietsvervoer'. De Polen hadden geen fietswagon meegestuurd naar Berlijn voor deze trein naar Gdansk. DB heeft een uitstekende oplossing voor mij en twee andere reizigers gevonden door ons de fietsen in de wagon met een gehandicaptencoupe te laten plaatsen. Die reden die dag namelijk niet mee.

Je kan dus in het weekend naar het oosten van Nederland rijden, bijvoorbeeld de camping van Bad Bentheim te nemen, en de ochtendtrein (uit Amsterdam v 07.00 maar ik had geen zin om zo vroeg op te gaan staan voor een dan echt ellenlange treinreis) naar Berlijn te nemen, fijn een frietje weiß-rot of een curry te eten en ontspannen naar Noord-Polen reizen. Dat in één dag, zonder de fiets te moeten inpakken, inleveren, door een scanner heen moeten duwen, maar afwachten wie er hoe mee om gaat, of de fiets wel met hetzelfde transportmiddel meegaat, hoe er op de bestemming mee omgegaan wordt, de fiets weer in elkaar moeten sleutelen.
Ik was om half tien op de camping van Gdansk.