Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Via Antwerpen, Lille, Amiens en Rouen naar Caen zonder TGV - Forum Wereldfietser

Via Antwerpen, Lille, Amiens en Rouen naar Caen zonder TGV

Maatschappij: NS, NMBS, SNCF, NMBS
Traject: Leiden - Caen
Datum: april (heen) en september 2015 (terug)
Vervoerstarief fiets: € 12 voor de fiets tot Lille; in Frankrijk mag de fiets in regionale treinen gratis mee.
Vereiste/ toegepaste verpakkingswijze fiets: geen
Fiets tevoren aangemeld?: niet mogelijk voor deze treinen

Afbeelding

Het is al een tijdje terug, maar vandaag vond ik mijn aantekeningen terug van de fietstreinreis die ik hier al aankondigde. Van Leiden naar Caen met gewone treinen; en niet via Parijs.

Deze reis verloopt volgens plan tot Lille. Op station Lille-Flandres wil ik een los ticket kopen om met regionale treinen via Amiens en Rouen naar Caen te reizen, zonder de omweg via Parijs te hoeven maken. Het duurt nog even voor de eerstvolgende trein vertrekt en dat is maar goed ook, want de gele automaten van de SNCF werken voor geen meter. Als een malloot sta ik op het touchscreen te vingeren en worstel ik me door een eindeloze vragenlijst. Soms moet ik een letter wel tienmaal aantikken voordat het apparaat mijn aanraking apprecieert. Zou ik de souplesse van een Fransman missen? Ik kijk om me heen, maar zie niemand bij wie ik de kunst af kan kijken.
Eindbestemming intikken, pinnen, kaartje printen en wegwezen? Mais non, zonder uitgebreid voorspel kom ik hier niet weg. De automaat wil eerst weten hoe oud ik ben en of er een programme de fidélité op mij van toepassing zou kunnen zijn: of ik studeer, of ik een militair ben, of ik soms een handicap heb. Wanneer ik eindelijk toestemming krijg om mijn bankpas in het apparaat te laten glijden, schiet het touchscreen weer in een kramp om mij vervolgens resoluut af te wijzen met de mededeling dat de maximale tijdsduur verstreken is. 'Ben ik te min?', zingt het in mijn hoofd. Ook de andere gele automaten zijn zo benaderbaar als een Russische lokettist tijdens de Koude Oorlog. Maar dit is Frankrijk anno 2015.
Een stuk toegankelijker zijn de blauwe automaten met regionale bestemmingen, die niet met een frigide touchscreen werken, maar met een degelijke draaiknop. Alleen is het aantal treinen en bestemmingen dan wel beperkt. Ook zijn er nog ouderwetse lokettisten van vlees en bloed, maar met mijn vaardigheid in het Frans is de kans groot dat ik daar een enkeltje naar Cannes krijg als ik om een kaartje naar Caen vraag.

Wanneer ik eindelijk een treinkaartje heb en er ook nog aan gedacht heb om dat af te stempelen, komt de volgende horde: wachten tot het vertrekspoor van mijn trein wordt aangekondigd. In Frankrijk gebeurt dit vrij kort, soms maar 10 minuten, voordat een trein vertrekt. Daardoor blijven de perrons lang leeg, maar vullen de stationshallen zich met grote aantallen reizigers die verveeld naar de displays staren tot er een nummer of letter achter hun trein verschijnt. Tussen de wachtenden lopen zwaar bewapende beveiligers heen en weer. Ook dat is Frankrijk in 2015.
Ik sluit me bij de meute aan en lees tot mijn schrik op een van de beeldschermen dat er vandaag een grève is, waardoor flinke vertragingen kunnen ontstaan, ook op mijn traject. Merde!
Uiteindelijk zal mijn trein keurig op de geplande tijd vertrekken van Lille-Flandres, maar arriveert deze pas in Amiens wanneer de aansluitende trein naar Rouen al weg had moeten rijden. In Amiens blijkt die trein er nog wel te staan, maar alleen te bereiken door eerst met een roltrap omhoog en enkele sporen verder met een vaste trap weer omlaag te gaan. Samen met een fietsster uit Antwerpen ren ik de trappen op en af om nog net op tijd met onze fietsen in de felbegeerde trein te kunnen springen. Even lijkt het dat deze toch niet gaat rijden vanwege de staking, maar dat valt mee. Er wordt netjes gewacht tot er geen nieuwe reizigers meer aankomen. Daar zouden ze bij de NS nog wat van kunnen leren.
Net als de vorige trein bereikt deze volgens mijn gps regelmatig een snelheid van 160 km/uur en worden de meeste stations overgeslagen. Wat dat betreft, zijn veel van deze TER-treinen sneller dan Nederlandse intercitytreinen. Helaas is de frequentie laag. Als ik de aansluiting in Amiens had gemist, had ik uren moeten wachten op de volgende (tussen Amiens en Rouen gaan maar 3 tot 7 treinen per dag, zie hier), al was dat wel een mooie gelegenheid geweest om de nabijgelegen kathedraal eens goed te gaan bekijken.
Soms rijdt er ook een rechtstreekse trein van Lille naar Rouen, waarmee de trappen in Amiens overgeslagen kunnen worden.
In Rouen heb ik geluk: binnen een half uur vertrekt er een rechtstreekse TER naar Caen. Helaas zijn ook hier geen liften en gaan de roltrappen alleen omhoog. Nog voor donker bereik ik Caen. De hele reis van Lille naar Caen heeft 56 euro gekost. Via Parijs zou het 85 tot 100 euro (inclusief fietsreserveringen) hebben gekost, zou ik langer onderweg zijn geweest en zou ik enkele kilometers door Parijs hebben moeten fietsen.

Na de zomer maak ik dezelfde reis in de omgekeerde richting, maar dan verdeeld over twee dagen. Aan het eind van de middag koop ik in Caen vlak voor vertrek een ticket van Caen naar Amiens en een ticket van Amiens naar Lille. Dat is duurder dan 1 enkeltje van Caen naar Lille, maar een half gebruikt ticket voor een regionale trein kan niet zonder uitdrukkelijke toestemming de volgende dag opnieuw worden gebruikt om de reis te vervolgen. Een TER-ticket is weliswaar een week geldig, maar moet voor het instappen worden afgestempeld en dient dan op dezelfde dag geconsumeerd te worden.
In Amiens overnacht ik op de camping die 6 km van het station ligt. De volgende ochtend stap ik hier weer op de trein naar Lille. Schuin tegenover mij zitten twee oudere moslims in orthodoxe kledij. Het zullen wel salafisten zijn, die heb je veel in Frankrijk.
Ik sla er verder geen acht op en pak mijn iPad met leesvoer. Mijn oog valt op een stuk in de NRC van 8 september 2015, geschreven door Hafid Bouazza (bepaald geen geloofsgenoot van de heren tegenover mij), dat ook over Arabieren en treinen gaat, maar dan op de Balkan, op weg naar Duitsland: "Een vader gooit zijn vrouw en baby op de treinrails om treintoegang af te dwingen. Een baby! Het is schokkend dat deze man niet is gearresteerd voor het in gevaar brengen van het leven van een vrouw en een baby. Menig westerse kijker zal hierin wanhoop hebben gezien, maar het is geen wanhoop, het is een hysterie, een walgelijke, destructieve hysterie die Arabieren eigen is. Het is het Oud-Testamentisch scheuren van je kleren en as over je hoofd gooien en je haar uitrukken."
Opeens ben ik weer in het Frankrijk van 2015, op weg van Amiens naar Lille. Tegenover het in djellaba's gehulde tweetal blijkt ook een jonge man in zo'n outfit te zitten. Die staat nu op en loopt met een rugzakje naar de wc. Wat zou er in die rugzak zitten? Het is nog maar enkele weken terug dat een aanslag in de Thalys op het nippertje verijdeld kon worden door een paar reizigers met een militaire achtergond, die toevallig dichtbij het toilet zaten, waar een man met veel bagage naar binnen gegaan was. Uit de geluiden achter de wc-deur konden ze opmaken dat daar een machinegeweer in gereedheid werd gebracht. Ik ben vast niet de enige passagier die daar nu even aan moet denken. Even later loopt de jongeman in het witte gewaad met rugzakje weer terug naar zijn zitplaats. Ik vind dat ik niet paranoia moet worden. Zolang ze niet opzichtig gaan bidden, deel ik de trein liever met een paar stille muzelmannen dan met krijsende kinderen of amok makende hooligans. Toch voel ik enige opluchting wanneer de rugzakjongen een kwartier later uitstapt. Als het zo'n jihadistische hooligan was geweest, had hij vast geen uitzondering gemaakt voor een vakantiefietser...
Ik heb de treinreis via Rijsel , Amiens naar Caen afgelopen zomer gedaan. Een reis met veel hindernissen. De eerste dag kwam ik niet verder dan Amiens. De tweede dag kwam ik 's Avonds laat pas in Caen aan. Mijn geprinte reisplan met treinen met fietsplaatsen klopte niet. Diverse "treinen" bleken bussen te zijn en daarin kunnen geen fietsen mee. Overstappen in Amiens is een ramp. Geen liften.
Dan is via Parijs toch een stuk sneller. Met de TGV van Rijssel naar Parijs. Vanaf het Gare du Noord even fietsen naar St Lazaire. Vandaar gaan regelmatig Intercites naar Caen met fietsplaatsen. Reserveren voor de Intercites niet nodig.
Nadeel in 2016 was wel dat de meeste TGV'S tussen Rijsel en Parijs dubbeldekkers waren en daarin past echt geen fiets
bert sitters schreef: Nadeel in 2016 was wel dat de meeste TGV'S tussen Rijsel en Parijs dubbeldekkers waren en daarin past echt geen fiets
Als ik het goed volg is dat een trend? Dat er steeds meer dubbeldekkers rijden zonder fietsplaatsen? Zo kom het tenminste op me over.
Ik zat vorige week ook naar het traject richting Bretagne/Normandie te kijken, de Vélo Francette ziet wel verleidelijk.
Ook daar is de SNCF goed in: treinen vervangen door bussen, die door een minuscuul symbooltje in de dienstregeling te herkennen zijn. Op sommige lijnen, die de SNCF langzaam dood laat bloeden (zoals het boemeltje van Verdun naar Metz, waar ik in september gebruik van maakte, zie dit topic), is dat structureel.
Op het traject Lille-Amiens-Rouen waren in 2016 werkzaamheden, die vermoedelijk niet altijd goed aangegeven waren in de fiches horaires, die je op regionale websites van de SNCF kunt vinden: http://www.sncf.com/fr/trains/ter. Ook op stations horen gedrukte fiches horaires te liggen, maar ik heb al vaak meegemaakt dat de voorraad helemaal op is.
Op deze fiches horaires is te zien dat er de komende tijd 3x per dag een echte trein van Lille naar Rouen moet rijden (plus een verbinding met een overstap in Amiens, die echter voorzien is van een gemene voetnoot: 'Les horaires de ce train sont susceptibles d’être modifiés'. In het weekend is het nog een stuk kariger: slechts 3 reismogelijkheden, waarvan er op zondag maar één rechtstreeks gaat. Dit is de situatie tot 12 februari, daarna kan het weer anders zijn.

Afbeelding

Hier is nog wat meer info over dit traject tot 1 juli. Daar worden ook al mogelijke data genoemd van werkzaamheden. Dus wie komend jaar van deze treinen gebruik wil maken, doet er goed aan om kort voor vertrek nog even goed te googelen met de volgende trefwoorden: 'fiches horaires', en 'info trafic (met één f) travaux', om aan up-to-date informatie te komen over werkzaamheden. Ander onheil, zoals stakingen, noodweer en aanslagen, blijven onvoorspelbaar. Maar met een beetje geluk kun je in een halve dag van Lille naar Caen reizen.

Hier is een overzichtskaartje van alle chantiers (werkzaamheden) op het Franse spoor in 2016. Hopelijk verschijnt er voor het begin van het fietsseizoen ook zo'n overzicht voor 2017.
Afgelopen mei reisde ik met fiets per Thalys naar Parijs. Ik had conform de eisen van Thalys de fiets verregaand ontmanteld; beide wielen eruit, beide spatborden eraf etc. Het resultaat was een flink in zwarte vuilniszakken verpakt pakket. Hoopvol zocht ik daarmee het fietsvak op het balkon. Er was slechts een klein bagagevak dat vol lag met koffers. De fiets zette ik maar in het gangpad, leunend tegen het bagagerek.
Tijdens de reis heeft geen conducteur acht geslagen op mijn zwarte pakket met metalen inhoud. (Moet je nagaan wat ik daar voor een wapentuig ik in had kunnen meenemen ;-) )
Vervolgens bracht ik ruim een uur door met het weer tot een fiets maken van mijn verzameling onderdelen, het op spanning brengen van de banden (zelfs 37mm kan niet door mijn V-brakes) en het afstellen van de fiets.
Dit alles op het perron van Gare du Nord, waar aanvankelijk een forse beveiliger mij verzocht op te krassen, maar na een blik op mijn bezwete bezigheden het geheel toch van zijn goedkeuring voorzag.

Al met al een heel gedoe. Ik zou het liever niet nogmaals doen. Misschien toch maar de regionale treinen.
Of met de Thalys Izy (zie dit topic).
Goed nieuws vanuit België: er gaan weer rechtstreekse Intercity - treinen van Antwerpen - centraal naar Rijsel. Een keer in de twee uur: 8:37, 10,37, 12:37.........Reistijd 2 uur en 13 minuten.
bert sitters schreef:Goed nieuws vanuit België: er gaan weer rechtstreekse Intercity - treinen van Antwerpen - centraal naar Rijssel. Een keer in de twee uur: 8:37, 10,37, 12:37.........Reistijd 2 uur en 13 minuten.
Ieder uur is er een trein van Antwerpen naar Rijsel (behalve die van 8h37, in het weekend dan weer wel). Alleen moet je soms overstappen in Kortrijk en soms niet (trein wordt dan wel gesplitst, hier goed uitkijken). Hangt af van de samenstelling. Best op voorhand informeren bij de treinbegeleider.
Openaf schreef:
bert sitters schreef:Goed nieuws vanuit België: er gaan weer rechtstreekse Intercity - treinen van Antwerpen - centraal naar Rijssel. Een keer in de twee uur: 8:37, 10,37, 12:37.........Reistijd 2 uur en 13 minuten.
Ieder uur is er een trein van Antwerpen naar Rijsel (behalve die van 8h37, in het weekend dan weer wel). Alleen moet je soms overstappen in Kortrijk en soms niet (trein wordt dan wel gesplitst, hier goed uitkijken). Hangt af van de samenstelling. Best op voorhand informeren bij de treinbegeleider.
Er gaat niet ieder uur een trein van Antwerpen naar Rijsel . Je kunt wel tussen de aangeven twee uur door naar Kortrijk en daar moet je overstappen op de trein naar Rijssel. Station Kortrijk heeft geen liften. Vorig jaar had ik op de heenreis geluk, want de trein vertrok van hetzelfde perron. Op de terugreis niet en Door het gedoe mistte ik mijn aansluiting. Kijk op de trein planner van de NMBS: http://www.nmbs.be
Ook ik heb in Kortrijk wel eens een aansluiting gemist. Tegen de tijd dat de treinbegeleider de deur van het fietsenkot had geopend, was de aansluitende trein al vertrokken en had ik opeens een uur koffiepauze in Kortrijk.
Een andere keer bleek een trein uit Lille niet door te rijden naar Antwerpen, maar door een tekort aan materieel niet verder te rijden dan Kortrijk. Daarna moest er ook nog eens overgestapt worden in Gent Sint Pieters, wat al jarenlang een enorme bouwput zonder liften is.
Op zaterdag en zondag gaan er meer treinen tussen Antwerpen en Rijsel maar in Frankrijk juist minder treinen.
keesswart schreef:Ook ik heb in Kortrijk wel eens een aansluiting gemist. Tegen de tijd dat de treinbegeleider de deur van het fietsenkot had geopend, was de aansluitende trein al vertrokken en had ik opeens een uur koffiepauze in Kortrijk.
Een andere keer bleek een trein uit Lille niet door te rijden naar Antwerpen, maar door een tekort aan materieel niet verder te rijden dan Kortrijk. Daarna moest er ook nog eens overgestapt worden in Gent Sint Pieters, wat al jarenlang een enorme bouwput zonder liften is.
ter info: op de volledig vernieuwde perrons in Gent-Sint-Pieters (perron 11 en 12 momenteel) zijn er liften en ook een roltrap op en neer.
op 11 en 12 komen vooral treinen toe van en naar de kust en richting Brussel en verder naar Limburg of Eupen.
Oude perrons hebben enkel een roltrap omhoog.
perrons in overgang hebben momenteel alleen trappen.

ook info te vinden op http://www.projectgentsintpieters.be/
bert sitters schreef:Er gaat niet ieder uur een trein van Antwerpen naar Rijsel . Je kunt wel tussen de aangeven twee uur door naar Kortrijk en daar moet je overstappen op de trein naar Rijssel. Station Kortrijk heeft geen liften. Vorig jaar had ik op de heenreis geluk, want de trein vertrok van hetzelfde perron.
Je kunt op ieder uur van Antwerpen naar Rijsel (behalve de trein die vertrekt om 8h37), soms moet je overstappen (zelfde perron) of soms wordt de trein gesplitst. Meestal is het achterste deel dat verder rijdt naar Rijsel maar men durft het wel eens andersom doen. Ik bedoel maar dat je geen twee uur hoeft te wachten in Antwerpen als je net de trein gemist hebt. Een uurtje later is er een nieuwe.

Over het algemeen heb je een goeie tien minuten de tijd om over te stappen, wat wel krap kan zijn als je de treinbegeleider nog moet zoeken. Het beste is om op voorhand te vragen of de deur van het fietskot open mag blijven, zodat je zelf je fiets kunt uitladen.
Openaf schreef:
bert sitters schreef:Er gaat niet ieder uur een trein van Antwerpen naar Rijsel . Je kunt wel tussen de aangeven twee uur door naar Kortrijk en daar moet je overstappen op de trein naar Rijssel. Station Kortrijk heeft geen liften. Vorig jaar had ik op de heenreis geluk, want de trein vertrok van hetzelfde perron.
Je kunt op ieder uur van Antwerpen naar Rijsel (behalve de trein die vertrekt om 8h37), soms moet je overstappen (zelfde perron) of soms wordt de trein gesplitst. Meestal is het achterste deel dat verder rijdt naar Rijsel maar men durft het wel eens andersom doen. Ik bedoel maar dat je geen twee uur hoeft te wachten in Antwerpen als je net de trein gemist hebt. Een uurtje later is er een nieuwe.

Over het algemeen heb je een goeie tien minuten de tijd om over te stappen, wat wel krap kan zijn als je de treinbegeleider nog moet zoeken. Het beste is om op voorhand te vragen of de deur van het fietskot open mag blijven, zodat je zelf je fiets kunt uitladen.
Al met al blijft Kortrijk vooral Door het ontbreken van liften een onaangename overstap voor reizigers met een fiets. Plan dus vanuit Nederland voor een reisroute met een directe trein van Antwerpen naar Rijsel.