Parasietje schreef:Ik speel al heel lang met het idee om een ligfiets te kopen. En dan liefst nog zo'n ligfiets die heel laag aan de grond hangt, met een polyester frame errond (tegen de wind). Ik vraag me een heleboel af:
Eerste opmerking: een die laag bij de grond hangt met een polyester frame er omheen, die twee gaan niet echt samen. Nu is het wel zo dat de onderkant van een velomobiel niet veel ruimte heeft tot de grond (precieze afstand kan je beter iemand anders vragen, ook afhankelijk van welk type), maar om nou te zeggen dat ie laag is, dat lijkt me niet.
-> Hoeveel kosten die dingen ongeveer? Ik veronderstel dat ligfietsen een stuk duurder zijn dan gewone fietsen.
Hangt er helemaal vanaf waarmee je het vergelijkt. 'Gewone' fietsen, is dat een oud stationsbarrel, een hybride, een racefiets, etc... Voor veel fietsen wordt tegenwoordig ook al behoorlijk wat neergelegd. En zoals al is gezegd, nieuwe ligfietsen zijn vanaf iets van 400 (ombouw buk naar lig) tot een 8000, maar er zijn ook genoeg 2e handsjes te krijgen in goede kwaliteit.
-> Is het rijden op een ligfiets makkelijk te leren?
Er zijn inderdaad uitzonderingen, maar gemiddeld zou ik zeggen dat het een 10 mins duurt. Op hoge versies kan je zo wegfietsen, op erg lage moet je ff wennen. Maar het verschilt ook per persoon.
-> Haal je er werkelijk hogere snelheden mee? Mijn belangrijkste reden om een ligfiets te kopen is om sneller van en naar het station te rijden (15km fietsen).
Hier spelen 2 dingen mee. Of je sneller kan met een ligfiets is afhankelijk van de fiets en of je het uberhaupt wil, maar in jouw geval ook de route naar het station, zitten hier veel stoplichten in, moeilijke situaties, etc.
-> Wat met baggage? Kan je meer of minder meenemen dan op een gewone fiets?
Hangt er helemaal vanaf. Ik heb er zelf een bak permanent aan hangen (gelijk staartpunt), daar past ~60L in. Je kan ook met tassen werken, verzin het maar. Je kan zelfs normale fietstassen eraan hangen. Het zal dus weinig verschillen.
-> Hoe noemen die fietsen die laag bij de grond liggen, met een sigaarvormige polyester romp? Ik heb gehoord dat je daar moeiteloos 60km/u mee haalt (op rechte stukken), omdat je zo weinig wind vangt. En zijn die wel verkrijgbaar in Belgi??
Nou, moeiteloos 60km/h halen is een beetje overtroffen. Met de juiste velomobiel zijn er mensen die kruissnelheid rond 40 makkelijk kunnen rijden, sommigen hoger voor een bepaalde tijd, maar 60 heb ik nog niet langs horen komen. Natuurlijk moet je niet naar wedstrijdtijden kijken, daar worden met de Quest wel hogere snelheden gehaald, maar dat zijn er relatief weinig en dat is niet dagelijks verkeer (-:
Ik hoop dat ik hier in het juiste forum post...
Niet echt. Natuurlijk zitten hier wel ligfietsers (net als ik dus), maar je kan het beter op de nieuwsgroep van ligfiets.net proberen.
Wat ook nog eens meespeelt in jouw verhaal: je wilt 'm stallen opt station. Ga daar eerst eens uitzoeken wat je daar uberhaupt wil en kan stallen. Als het bewaakt is en je komt inderdaad met een velomobiel aanzetten, wat vinden ze daarvan?
Voorderest zijn er genoeg ligfietsen om een keuze uit te maken. Ik zag eerst door de bomen het bos niet meer, maar eerst op uiterlijk gekeken en daarna bij De Liggende Hollander (in Eindhoven) meegedaan aan de open dag kwam ik al snel bij mijn huidige fiets uit. Ik kan je die open dag erg aanraden aangezien je dan alle fietsen die ze hebben staan uit kan proberen, er zit ook een tocht bij zodat je de fiets wat beter uit kan testen.
Nog even wat commentaar op de andere reacties:
GerdC
Na een hele dag fietsen (en vallen) was mijn conclusie: Dit wordt nooit wat. Zo'n zenuwachtige fiets is niets voor een zenuwpees als ondergetekende.
Ik ben benieuwd wat voor fiets je hebt geprobeerd dan. Er zit inderdaad behoorlijk wat verschil in de zenuwachtigheid van de fietsen, maar er zijn er ook een hele hoop die zo stabiel zijn als wat. Net als mijn huidige fiets, deze vakantie met ~70km/h van de berg af gereden, geen enkele last van zenuwachtigheid...
Mijn advies is dan ook. Probeer zeer uitgebreid voordat je tot de dure aanschaf overgaat. Het is ook een teken aan de wand dat er al sinds jaar een dag een relatief groot aanbod tweedehands ligfietsen is die amper gebruikt zijn.
Het advies is inderdaad prima. Je hoort ook inderdaad af en toe van mensen die de ligfiets hebben gekocht maar zelden gebruikt, de zogenaamde impulsaankoop denk ik dan. Hoe stom kan je zijn? Maar goed, sommige mensen komen ook met een nieuwe pc thuis terwijl ze die eigenlijk niet nodig hebben of niet eens kunnen betalen, dus of dit nu aan de ligfiets specifiek ligt dat betwijfel ik.
josr:
Een probleem (met mijn fiets) is dat je met een ligfiets moeilijk in de stad kunt rijden. Zodra andere verkeersdeelnemers ook ruimte opeisen heb je met een ligfiets een probleem. Het probleem is namelijk dat je niet tussen auto's door kunt manovreren en andere obstakels (paaltjes slalom) Bij lage snelheden is het moeilijk in 1 mooie rechte lijn te rijden.
Door de korte wielbasis (afstand tussen de wielen) is de fiets ook wat zenuwachtiger. Bij veel ligfietsen moet je gewoon snel rijden om stabieliteit te verkrijgen.
Ben ik het niet mee eens. Ik rij zelf altijd in de stad, nergens last van. Natuurlijk moet je je gedrag wel wat aanpassen, maar dat geldt ook als je met je snelle racefiets door de stad heen fietst (of ragt). Het manouvreren kan inderdaad wel wat lastiger zijn, maar vaak hoef je dat niet eens te doen door simpelweg een andere weg te pakken of gewoon geduld te hebben. Ook lage snelheden zijn prima te rijden. Ik rij nog wel eens met mijn ouders, ~15km/h gaat het dan, dan is prima te doen...
Ook over die wielbasis, dat klopt ook niet. De wielbasis speelt wel een rol mee, maar het gaat ook over de starheid van de fiets hoe zenuwachtig die is...
Verder zijn veel claims van sneller fietsen fabeltjes.
Je moet het nog steeds zelf doen ja... Ook gaat het sneller fietsen pas op als je een (semi-) lage ligfiets hebt. Puur gekeken naar de luchtweerstand levert dat al vrij snel voordeel op als je minder front oppervlak hebt. Met mijn semi-lage ligfiets ben ik wel degelijk sneller dan dat ik ooit op mijn racefiets was...
Maar kijk gewoon eens rond, hou je ogen open. Veel mensen hebben een ligfiets voor het comfort, niet de snelheid, en alleen daarvoor zou je het al kunnen doen. Maar je denkt erover na, je vraagt, dat is al heel wat. Een keuze maken moet je bewust doen, niet als een impuls.
PS Pff beetje lange post geworden, sorry (-: